Czy polskie przedsiębiorstwa są innowacyjne, czy nie?

KPMG w nowym raporcie: Polskie przedsiębiorstwa są innowacyjne.

Takie pytanie zadała międzynarodowa firma doradcza. W opublikowanym właśnie raporcie z badań przedstawia ciekawe wnioski. Raport „Dojrzałość innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce”, został oparty na badaniu średnich i dużych firm i jest kolejną publikacją KPMG poruszającą tematykę innowacyjności. Głównym celem badania było poznanie, jaki jest stopień zaawansowania przedsiębiorstw pod względem skali, zakresu i efektów działalności innowacyjnej. W raporcie zaprezentowano także rolę, jaką innowacyjność odgrywa w strategii i kulturze organizacyjnej firm, korzyści, jakie są dzięki niej osiągane oraz plany dotyczące innowacyjności na najbliższe lata. Badanie zostało przeprowadzone w 2013 roku na próbie 487 działających w Polsce przedsiębiorstw zatrudniających minimum 50 osób.

Z wyników badania ujętych w najnowszym raporcie KPMG „Dojrzałość innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce” wyłania się obraz polskiego biznesu znajdującego się w połowie drogi do innowacyjności, jednak stawiającego zdecydowane kroki naprzód.

Firmy bardzo często podejmują działania innowacyjne, choć rzadko są one kompleksowe i mają strategiczny charakter. Co więcej, tylko część firm prowadzi działania w pełni efektywnie, uzyskując satysfakcjonujący zwrot z inwestycji. W efekcie jedynie kilkanaście procent firm to liderzy innowacji lub doświadczeni innowatorzy. Skala działalności innowacyjnej sięga 78% .

Polski biznes intensywnie pracuje nad innowacjami. Aż 78% średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce podjęło w ostatnich trzech latach prace nad rozwiązaniami o nowatorskim charakterze. Niezależnie od sektora, kluczowym obszarem działalności innowacyjnej są innowacje produktowo-usługowe, które w ostatnich trzech latach wdrożyło 58% firm przemysłowych i 50% handlowych i usługowych. W przemyśle istotne są innowacje procesowe, które podjęło 60% przedsiębiorstw przemysłowych, a 48% je wdrożyło. Sektor handlu i usług stawia natomiast na innowacje organizacyjne – 46% firm z tego sektora podjęło prace z tym związane, a 42% firm wdrożyło nowe rozwiązania, przy czym tylko 10% to wdrożenia nowych rozwiązań w skali rynku. Dość rzadko podejmowane i wdrażane są natomiast nowatorskie formy marketingowe (odpowiednio 30% i 25%). W efekcie, choć firmy często oceniają siebie jako organizacje bardzo zaawansowane pod względem innowacyjności, wyniki przeprowadzonych badań wykazują, że tylko 17% działających w Polsce średnich i dużych firm przemysłowych oraz 13% firm handlowych i usługowych to doświadczeni innowatorzy lub liderzy innowacji.

Większość dużych i średnich firm działających na polskim rynku podejmuje prace nad innowacjami i ich wdrożeniem, niestety często są to działania ”punktowe” adresujące wybrane obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa. Sam innowacyjny produkt często nie wystarczy, by osiągnąć sukces rynkowy. Niezbędne jest też transformacja całej organizacji. Muszą jej towarzyszyć nowatorskie rozwiązania we wszystkich obszarach działalności organizacji – mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w Europie Środkowo-Wschodniej i KPMG w Polsce i dodaje – Niestety większość przedsiębiorstw w Polsce nie ma jeszcze członka zarządu lub managera wysokiego szczebla odpowiedzialnego za transformację cyfrową organizacji.

Cały raport na stronie KPMG