Jak korzystnie kupić samochód w salonie – wywiad z Szymonem Wierzykiem

Zakup nowego samochodu powinien być przyjemnym doświadczeniem. Po co zatem marnować godziny na podróże po różnych salonach samochodowych, targować się o rabat, skoro i tak nie wiemy czy wybieramy najlepszą z możliwych opcji? O biznesie i nowym sposobie na korzystny zakup samochodów z salonu opowie Szymon Wierzyk.

Czy pomysł na założenie własnej działalności gospodarczej zrodził się z pasji? Dlaczego został Pan przedsiębiorcą?

Fot. użyczone | Szymon Wierzyk

Zdecydowanie z pasji. Odkąd tylko pamiętam samochody były obecne w moim życiu. Wychodzę z założenia, że jeśli zarabiasz na swojej pasji i na czymś, co po prostu sprawia Ci mnóstwo frajdy, a w niedzielę wieczorem nie myślisz:  „O Boże, jutro znowu do roboty…”. To też przyczynia się bezpośrednio do tego, że jak przychodzą trudniejsze chwile, to masz energię i motywację by dalej działać.

Czemu zostałem przedsiębiorcą? Chyba nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Po pierwsze zawsze chciałem stworzyć firmę od zera, traktując to jako swojego rodzaju wyzwanie. Prowadząc swój biznes bardzo dużo zależy tylko od ciebie. Nie masz szefa, kierownika, menedżera, który coś ci każe zrobić lub czegoś ci zakazuje. Dochodzą też kwestie finansowe. Pracując na etacie zawsze jest jakiś sufit, którego po prostu nie da się przeskoczyć. Drugim powodem było to, że źle czułem się w korporacji, w której pracowałem ponad pół roku. I nie chodzi tutaj o ludzi, bo ci byli fantastyczni, lecz o sens pracy. Jeżeli chodzi o duże korporacje, to Polska niestety jest typowym backofficem, toteż praca jest nieszczególnie ciekawa. Raporty, sprawozdania, tabelki, excel i tak w kółko. Mało kreatywnej roboty, a zadania typu kopiuj-wklej nudzą się bardzo szybko.

Jak wyglądały początki firmy?

Sama idea zrodziła się pod koniec 2015 roku. Później przyszedł czas na zbadanie rynku, pozyskanie pierwszych partnerów biznesowych w postaci dealerów samochodowych, no i oczywiście rozwój samego serwisu. Oficjalnie na rynku zadebiutowaliśmy w czerwcu 2016.

Niestety początki nie były bardzo łatwe. Jako młoda firma z nową usługą na rynku mieliśmy trudności z pozyskaniem pierwszych salonów samochodowych. Część z nich podchodziła do carly bardzo nieufnie i wprost mówili, że nie wierzą w sukces projektu, bo samochodów nie da się sprzedawać przez Internet. Inni nie chcieli z nami współpracować od samego początku. Sugerowali abyśmy do nich wrócili gdy będziemy sprzedawać 100-200 samochodów rocznie. Na szczęście znaleźli się również tacy dealerzy, którzy gotowi byli na przetestowanie nowego kanału sprzedaży i rozpoczęcie z nami współpracy. Doszliśmy do takiego punktu, w którym nowi dealerzy sami się do nas zgłaszają.

Jeśli chodzi o środki na sfinansowanie biznesu, to już na etapie idei pojawił się w naszym zespole jeden z prywatnych wrocławskich inwestorów, z dużym doświadczeniem w branży internetowej i szeroko pojętym e-commerce. Do tego część pieniędzy pochodziła z prywatnych środków.

Firma proponuje rozwiązania, dzięki którym klient może wybierać dla siebie najkorzystniejszą ofertę podczas zakupu samochodu. Jak działa to w praktyce?

Całość jest super prosta i sprawdza się do kilku kroków:

1. Konfigurujesz samochód, wybierasz markę, model, wersję, silnik i wyposażenie dodatkowe

2. Otrzymujesz oferty przygotowane przez naszych dealerów

3. Wybierasz tę, która najbardziej Ci pasuje

4. Kupujesz samochód bezpośrednio od autoryzowanego dealera

Co ważne, to nasz Klient decyduje, z którym dealerem chce się skontaktować. Nie ma zatem możliwości, aby handlowcy z różnych salonów męczyli telefonami czy mailami naszych użytkowników. To podejście sprawiło, że nasi Klienci nie czują presji sprzedawcy i na spokojnie mogą przenalizować oferty i podjąć decyzję. Z punktu widzenia użytkownika ważne jest również to, że  nasza usługa jest darmowa i nie pobieramy od Klienta żadnej opłaty, niezależnie od tego czy kupi auto, czy nie.

Jedną z oferowanych przez Państwa usługą są „Auta od ręki”, jak szybko zdecydowany na zakup klient otrzyma samochód?

Jeśli Klient kupuje za gotówkę, to może mieć samochód u siebie pod domem w przeciągu 48h. Tyle zajmuje zazwyczaj załatwienie formalności (rejestracja, ubezpieczenie i ewentualny transport auta do Klienta).

W przypadku finansowania kredytem lub leasingiem czas wydłuża się o ok. 1-2 dni, ponieważ potrzebujemy przygotować ofertę finansowania, skompletować dokumenty i podpisać umowę.  Oczywiście, jeśli Klient wyrazi taką chęć, to zapewniamy także finansowanie. Współpraca z wieloma bankami, pozwala na uzyskanie korzystnej oferty.

Dlaczego warto skorzystać z usług carly.pl zamiast odbyć zwyczajną wizytę w salonie samochodowym?

Nie zawsze lokalny salon jest najlepszym rozwiązaniem i to z kilku powodów. Zanim odpowiem na to pytanie, chcę zaznaczyć, że nie piszę tutaj o wszystkich sprzedawcach, ponieważ byłoby to krzywdzące dla tych, którzy z dbałością podchodzą do każdego klienta, zarówno tego, który wchodzi przez drzwi salonu, jak i tego internetowego. Wróćmy jednak do naszego tematu – otóż przyczyn jest kilka.

Klient internetowy – sprzedawcy pracujący w salonie samochodowym to bardzo, ale to bardzo zapracowani ludzie. Muszą niemalże jednocześnie obsługiwać klientów, którzy osobiście przychodzą do salonu (rozmowa, prezentacja modelu, jazda próbna i wiele więcej), tych którzy wpadają bezpośrednio z konfiguratora danego producenta lub przez call center oraz tych którzy kontaktują się przez telefon. Do tego dochodzi bieżąca obsługa klientów flotowych, szkolenia, raporty i czasu na odpowiedz na setnego maila danego dnia czasami po prostu brakuje. Dealerzy, którzy z nami współpracują wiedzą, że przekazujemy im Klientów, którzy są poważnie zainteresowani zakupem, przez co wysyłają oferty, które uwzględniają maksymalny rabat na dany samochód, jakiego mogą udzielić. Klient odwiedzający salon – tutaj sprawa wygląda trochę inaczej, ponieważ taką osobą sprzedawca musi się zająć. Jednak pracownik salonu wychodzi z założenia, że skoro klient już przyszedł do salonu osobiście, to raczej jest to osoba mieszkająca w okolicy, która nie sprawdza osobiście cen w salonach powiedzmy 150 km od domu. Dodatkowo sprzedawcy poprzez zwykłą rozmowę są w stanie łatwo uzyskać dane kontaktowe do takiej osoby, dzięki czemu mogą kontaktować się z Klientem i skłaniać go do zakupu właśnie w ich salonie.

Jest również trzeci i ostatni powód, dla którego indywidualne negocjacje nie przynoszą zamierzonych efektów w postaci rabatu na nowe auto. Otóż chodzi o samych kupujących. Jestem świadomy, że nie każdy lubi się targować lub też nie ma takich umiejętności. Bądźmy szczerzy, pracownicy salonu odbywają takich rozmów kilka, o ile nie kilkanaście dziennie, więc są po prostu przygotowani i odporni na naciski ze strony Klientów. Dlatego my przejmujemy całą kwestię negocjacji ceny oraz ogólnych warunków sprzedaży i dostarczamy Klientom gotowe rozwiązanie.

Czy za zaproponowaną ofertę trzeba zapłacić? Co zawiera taka oferta?

Nasza usługa jest w 100% darmowa. Do ceny, którą Klienci otrzymują za pośrednictwem naszego serwisu nie są doliczane żadne dodatkowe opłaty. Rozliczamy się bezpośrednio z importerem danej marki.

Jeśli chodzi o samą ofertę, to zawiera ona specyfikację samochodu (przygotowaną wcześniej przez Klienta), oczywiście cenę oraz informacje dodatkowe od dealera, takie jak: odległość pomiędzy salonem a Klientem oraz długość ważności danej oferty.

Czy aby dobrać właściwą dla mnie ofertę muszę umówić się na spotkanie czy mogę zamówić Państwa usługi przez internet?

Działamy przede wszystkim w internecie. Większość naszych Klientów już zna specyfikację auta, które chcieliby kupić, natomiast bardzo często zdarza się, że pomagamy w skonfigurowaniu idealnego samochodu. Opisujemy elementy wyposażenia dodatkowego, czy też tłumaczymy jak działają poszczególne pakiety serwisowe. Do tego celu zazwyczaj używamy maila i telefonu, lecz bardzo często Klienci kontaktują się z nami poprzez livechat na naszej stronie. Nic też nie stoi na przeszkodzie, abyśmy umówili spotkanie z Klientem.

Co uważa Pan za swój największy sukces w biznesie?

Mimo tego, że firma jest bardzo młoda, mamy już kilka sukcesów, którymi mogę się pochwalić. Myślę, że największy z nich jest taki, że dołączyliśmy w tym roku dwóch kolejnych producentów. W 2016 roku zaczynaliśmy tylko ze Skodą, natomiast teraz mamy również Volkswagena oraz Opla. Do tego dochodzi stale powiększające się grono zadowolonych Klientów, którzy nasze usługi polecają dalej wśród rodziny i znajomych. To miłe, gdy Twoja praca znajduje uznanie wśród Klientów na tyle, że ci bez wahania polecają Cię dalej.

Należy Pan do grupy „Współpraca firm lokalnych Wałbrzych-Świdnica-Świebodzice. Jakie korzyści z perspektywy przedsiębiorcy daje przynależność do grup tego typu? Na czym polega współpraca wśród grupowiczów?

Idea Rafała Woźnego jest naprawdę fantastyczna. Można spotkać ludzi, którzy nie tylko chętnie dzielą się swoją wiedzą czy kontaktami, ale też z którymi można wspólnie robić dalsze biznesy. Działam w podobnym stowarzyszeniu na terenie Wrocławia i cieszę się, że w okolicach Świdnicy również powstała taka inicjatywa. Ważne dla mnie jest to, że Rafał na każde następne spotkanie jest w stanie przyciągnąć coraz większą liczbę uczestników, dzięki czemu poziom wiedzy i ilość kontaktów rosną naprawdę szybko.

https://www.facebook.com/plcarly/

Dziękuję za rozmowę

Paulina Purgał

Powiązane artykuły