Jak radzić sobie z fake newsami?

Błędy w relacji z klientem, wadliwy produkt czy niewłaściwie prowadzona komunikacja wewnętrzna – eksperci podkreślają, że kryzysy często rodzą się w samych firmach. Co jednak w przypadku, gdy przedsiębiorstwo nie ma sobie nic do zarzucenia, a w sieci krążą fałszywe, obciążające je informacje? Między innymi na takie tematy debatować będą eksperci i praktycy PR, którzy za niecały miesiąc spotkają się w Rzeszowie podczas Kongresu Profesjonalistów Public Relations.

XVIII edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations odbędzie się w dniach 19-20 kwietnia w hotelu Hilton Garden Inn w Rzeszowie. Podczas dwóch dni wydarzenia, które gromadzi co roku 300 uczestników, wystąpi 20 prelegentów, odbędą się 2 warsztaty praktyczne oraz debata naukowa. Tegoroczny Kongres ponownie podejmuje tematykę kryzysów wizerunkowych. To już ostatnie dni, aby się zarejestrować.

Epoka post-prawdy

W 2016 roku kolegium Słownika Oksfordzkiego uznało post-prawdę za słowo roku, natomiast w 2017 wielkie portale społecznościowe wydały fake newsom wojnę. Te dwa wydarzenia pokazują problem wzrastającej dezinformacji, która potrafi w błyskawicznym tempie rozprzestrzeniać się za pośrednictwem social media. W świecie, w którym każdy może z łatwością stworzyć i dystrybuować fałszywą informację, dbałość o wizerunek jest trudna, ale nie niemożliwa.

– Pomimo pewnych tendencji związanych z rozwojem komunikacji za pośrednictwem internetu, prawda wciąż jest w cenie. Przedstawienie faktów to zresztą jedyne słuszne i skuteczne działanie, które może zniwelować negatywne skutki wywołane przez fake newsa – wyjaśnia dr hab. Dariusz Tworzydło, reprezentujący Uniwersytet Warszawski i EXACTO sp. z o.o., organizator Kongresu. – Należy jednak pamiętać, że nawet prawda nie będzie miała szansy się obronić, jeżeli zostanie zakomunikowana zbyt późno. W obliczu kryzysu zawsze liczy się czas.

Fake news na własne życzenie

Łatwość, z jaką fake newsy zdobywają rozgłos w mediach społecznościowych, nie umknęła uwadze marketingowców. Wykorzystać postanowili to m.in. specjaliści od promocji marki Reserved, którzy dla potrzeb kampanii przygotowali specjalne wideo. Nagranie przedstawiało Amerykankę o pseudonimie „Dee Dee”, która próbowała odnaleźć za pośrednictwem internetu niejakiego Wojtka, którego poznała w Warszawie. Zgodnie z oczekiwaniami autorów kampanii promocyjnej, wideo wirusowo rozprzestrzeniło się w social media. Wielu użytkowników szczerze chciało pomóc bohaterce odnaleźć miłość, dlatego gdy ujawniono, że cała akcja jest mistyfikacją na potrzeby marketingowe marki Reserved, osoby te poczuły się oszukane i zmanipulowane.

– Wykorzystanie mechanizmu działania fake newsów jest sporą pokusą, ponieważ może zapewnić publicity o szerokim zasięgu. Jednak odpowiedzialne public relations to coś więcej niż rozgłos. W tym wypadku zapomniano, że budowanie wizerunku marki musi być oparte o zaufanie, a wprowadzanie w błąd swoich klientów je podważa, co może stać się źródłem kryzysu wizerunkowego – podsumowuje Dariusz Tworzydło.

O tym, jak radzić sobie z komunikacją kryzysową również tą związaną z dezinformacją, opowiedzą specjaliści, którzy zgromadzą się podczas zbliżającego się Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Wśród zaproszonych prelegentów, którzy podzielą się swoim doświadczeniem, będą m.in. Jacek Kotarbiński – ekspert z zakresu marketingu i innowacji, Justyna Szafraniec – dyrektor ds. PR, Grupa Generali Polska oraz Magdalena Brzezińska – kierownik działu korporacyjnego Grupy Żywiec.

(KaLu)

 

Powiązane artykuły