Krzysztof, czyli historia porcelanowej marki

Wałbrzyska Porcelana Krzysztof, to jeden z czołowych producentów porcelany w Polsce.

Nieprzerwanie od ponad 180 lat produkuje wysokogatunkową porcelanę stołową, kupowaną przez odbiorców z Europy Zachodniej i Ameryki Północnej już w XIX wieku.Dziś firma dostarcza swoją porcelanę do odbiorców z całego świata, którzy doceniają jej wysoką jakość, a także oryginalny design. W ostatnich latach firma dynamicznie rozwija produkcję i wprowadza na rynek nowe kolekcje, w tym przygotowane przez młodych polskich designerów. W tym roku Fryderyka, jeden z najpiękniejszych fasonów produkowanych przez wałbrzyską fabrykę, często wykorzystywany przez scenografów filmowych, obchodzi 80. urodziny.

Chronologiczna historia firmy

1831

  • Założenie fabryki
  • Karl Krister rozpoczyna produkcję

1850

  • Zakład staje się wiodącym przedsiębiorstwem na rynku europejskim
  • sprzedając wyroby również na rynku amerykańskim

1852

  • Pierwsza nagroda na targach przemysłowych we Wrocławiu

1867

  • Następna nagroda na targach przemysłowych w Paryżu

1920

  • Przekształcenie fabryki w spółkę akcyjną

1921

  • Zakład staje się częścią kartelu bawarskiego – PHILIP ROSENTHAL KRISTER PORZELLAN MANUFAKTUR AG

1945

  • Przejęcie fabryki przez władze polskie
  • Państwowa Fabryka Porcelany KRISTER
  • Porcelana Stołowa KRZYSZTOF

1953

  • Wprowadzenie znaku towarowego “W-WAWEL”

1993-1990

  • Następuje proces prywatyzacji, w wyniku którego powstaje Fabryka Porcelany „KRZYSZTOF” S.A.

2010

  • Porcelana KRZYSZTOF Sp. z o.o.

Od 2010 roku Porcelana Krzysztof Sp. z o.o. jest zarządzana przez rodzinę Jarząbków. Za cel postawiono sobie powrót do tradycji fabryki, czyli tworzenia doskonałej jakości przedmiotów codziennego użytku przy współpracy z najlepszymi polskimi projektantami.

Efektem tej inicjatywy jest luksusowa kolekcja ANIA KUCZYŃSKA X KRISTOFF, która powstała w 2013 roku w kooperacji ze znaną projektantką mody. Limitowana kolekcja porcelany składa się jedynie z 365 talerzy ściennych. Każdy z nich jest wykonany ręcznie i posiada unikalny, kosmiczny połysk naniesionym techniką platynowego lustra. Symboliczne wzory (serce, jemioła, gołąb, koło) zostały zaprojektowane przez Karola Śliwkę, legendę wzornictwa. Dwie z premierowych kolekcji porcelany („Nathalie&George”Marii Jeglińskiej oraz „Great Inventors” Kai Kusztry) zostały wyróżnione najważniejszą z nagród w polskim designie – tytułem must have Łódź Design Festiwal 2013. Zostały też doskonale przyjęte podczas prestiżowych targów wzornictwa przemysłowego w Mediolanie. Wśród innych współpracujących projektantów wymienić można jeszcze m.in. Magdę Pilaczyńską, Marka Mielnickiego, Piotra Stolarskiego.

Aż 80% produkcji fabryki przeznaczone jest na eksport. Filiżanki i talerze Krzysztofa znajdują się na stołach wielu państw europejskich (m. in. Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Hiszpania, Skandynawia). W tym również na dworach królewskich. Wyroby z Wałbrzycha znajdziemy także w Japonii czy Kanadzie. W 2012 roku serwis kawowy i obiadowy Krzysztofa z logo Białego Domu powędrował do Baracka Obamy, prezydenta Stanów Zjednoczonych. Kolekcjonerzy, którzy chcieliby kupić sosjerkę lub salaterkę z tym zdobieniem, muszą obejść się smakiem. Waszyngton ma na nie wyłączność.

W 2013 w wałbrzyskiej fabryce wykonano prezent – bogato zdobioną i złoconą szkatułkę – dla księcia Jerzego, syna księżnej Katarzyny i księcia Williama. Szkatułka o podstawie 10×5 cm i wysokości 7 cm z reliefem z datą urodzin i imieniem przyszłego następcy tronu trafiła do pałacu Bukingham.

Fabryka uruchomiła dwa sklepy internetowe ze swoimi wyrobami. W jednym z promocjami, wyprzedażami i możliwością kupowania na sztuki znajduje się porcelana dekorowana i biała (www.sklep.porcelana-kristoff.pl). Drugi sklep skoncentrowany jest na kolekcjach designerskich (www.kristoffdesignline.pl).

(JuAn)

Powiązane artykuły