Kwartet Instrumentów Dętych w Filharmonii Sudeckiej

Koncert kameralny, w ramach cyklu CAMERATA SUDECKA odbędzie się 25 maja 2016 o godzinie 18 w sali koncertowej przy ul.Słowackiego 4 w Wałbrzychu. Wystąpi Kwintet Instrumentów Dętych w składzie: Ildiko Juhasz – flet, Ilona Hlubek-Długołęcka – obój, Szymon Fortuna – klarnet, Alicja Korpal-Karasiewicz – fagot, Grzegorz Mondry – waltornia.

W programie:

Ferenc Farkas – Tańce węgierskie

Claude-Paul Taffanel – Wind Quintet g-moll

Paul Hindemith – Kleine Kammermusik no 2 op. 24

plakat_25Ferenc Farkas (1905-2000), to wszechstronny kompozytor węgierski swoje ideały muzyczne odnalazł w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie u Ottorino Respighi’ego. Kultura włoska i śródziemnomorska stały się dla niego naturalnym kontekstem dla poszukiwań łacińskich proporcji i jasności we własnej twórczości. Kompozytor, pedagog, badacz tradycyjnej muzyki węgierskiej wypracował styl o bogatej inwencji melodycznej, posługujący się czystymi formami, z dużym wyczuciem barwy i proporcji, pełnym żywego i spontanicznego rytmu.

Claude-Paul Taffanel (1844-1908), francuski flecista, dyrygent oraz założyciel Francuskiej Szkoły Fletowej. W czasie swojej kariery solistycznej ożywił znaczenie muzyki dawnej pisanej na flet, w tym muzyki Bacha, który do końca dziewiętnastego wieku nie był znany w klasach fletu we francuskich konserwatoriach… Założył Towarzystwo Muzyki Kameralnej na Instrumenty Dęte, gdzie upowszechniano kameralną muzykę Mozarta i Beethovena, ale także współczesnych kompozytorów francuskich w tym Camille Saint-Saënsa czy Charlesa Gounoda. Elegancja, elastyczność i wrażliwość były cechami artyzmu Taffanel’a. Przeciwnik afektacji, który bezwzględnie dbał o jakość brzmienia fletu, z lekkim, niezauważalnym vibrato oraz o zachowanie dokładnego pulsu i rytmu zapisanego w muzycznym tekście.

Paul Hindemith (1895-1963), wybitny altowiolista, dyrygent i kompozytor był w nowej muzyce autorem radykalnej, całkowicie odrębnej i niezależnej wizji dźwiękowej. Dzięki poszanowaniu walorów estetycznych, do których jesteśmy przyzwyczajeni akceptujemy w jego dziełach bezwzględną polifonikę, dysonansowość współbrzmień czy witalizm rytmiczny. Kleine Kammermusik na kwintet instrumentów dętych op. 24, nr 2 powstał w 1922 roku i nosi wyraźny wpływ neoklasycznego stylu Strawińskiego.

(Kris)

Powiązane artykuły