O czym pamiętać w sklepie internetowym?

Sklep internetowy powinien posiadać funkcjonalności niezbędne do przeprowadzania transakcji na odległość.

To jednak nie wszystko. Co jeszcze ma wpływ na e-sprzedaż?

Działalność e-commerce to jedna z najbardziej złożonych gałęzi rynku. Trzeba wiele rzeczy zaplanować wcześniej: dobrać dopasowane do naszych potrzeb oprogramowanie, zdecydować się na określoną formę promocji. Chcielibyśmy zostać zauważeni już od pierwszych dni uruchomienia sklepu.

Funkcjonalności dopasowane do branży sklepu

W swoim sklepie udostępnij takie funkcje, które będą najbardziej istotne z punktu widzenia zarządzania (w tym celu przed zakupem warto zapoznać się z wersją demonstracyjną sklepowego oprogramowania). Drugą sprawą są dodatkowe funkcjonalności i integracje z systemami zewnętrznymi. Ich wybór będzie zależał od sektora, w ramach którego będziemy organizować naszą sprzedaż. Jeśli otwieramy aptekę internetową, prawdopodobnie będziemy potrzebować integracji z oprogramowaniem lokalnym, dzięki czemu w naszym sklepie będą na bieżąco aktualizowały się stany magazynowe oraz ewentualnie zdjęcia produktów i opisy.

Zainwestuj w oprogramowanie, które będziesz mógł rozwijać

Przed zakupem oprogramowania do obsługi internetowej sprzedaży należy sprawdzić, czy możliwe będzie rozwijanie go w przyszłości o dodatkowe funkcje, które mogą okazać się niezbędne. Niektóre moduły mogą okazać się niezbędne dopiero po jakimś czasie od uruchomienia sklepu. Wraz z rozwojem sprzedaży będziesz mógł rozeznać, które dodatkowe opcje są niezbędne użytkownikom do dokonywania zakupów.

Układ witryny i stron produktowych

Strona sklepu musi być wygodna w nawigacji. Klient nie powinien długo szukać towaru. Najlepiej, jeśli wszystkie najważniejsze kategorie produktów, zakładki i przyciski są w zasięgu wzroku, czyli optymalny układ strony powinien mieścić się w obrębie rozdzielczości ekranu. Oczywiście strona może rozwijać się w pionie, ale zwróćmy uwagę, żeby zachowywała odpowiednią hierarchię informacji. Najważniejsze opcje (kategorie produktów, płatności, zapytanie ofertowe, kontakt ze sklepem) i informacje (regulamin, dostępne metody płatności, itp.) powinny być pod ręką.

Sposób wyszukiwania produktów

Ważne, żeby udostępnić kilka sposobów znajdowania towarów. Najwygodniejszym z nich będzie z pewnością wyszukiwarka produktów z podpowiedziami. Dzięki nim w łatwy sposób użytkownik będzie mógł znaleźć produkt, którego potrzebuje. Niezbędne są również kategorie, umożliwiające przeszukiwanie asortymentu na podstawie określonych kryteriów. Kolejną funkcjonalnością, którą lubią posługiwać się klienci, jest nawigacja fasetowa (dynamiczne filtrowanie). Wtedy możliwe jest wyszukiwanie produktów według kilku zdefiniowanych kryteriów jednocześnie.

Dbaj o jakość sprzedawanego towaru

Im droższy produkt, tym większa możliwość nałożenia satysfakcjonującej marży. Oczywiście trzeba też wziąć pod uwagę inne firmy działające na rynku. Jeśli sprzedajemy konkurencyjne produkty, nasze szanse na rozwój działalności e-handlowej. Kolejna sprawa to konsolidacja użytkowników wokół naszej marki. Warunkiem osiągnięcia zaufania jest jakość oferowanego towaru, obsługi klienta,

Informuj o bieżących promocjach i nowych produktach

Klienci muszą wiedzieć, co jesteś w stanie zaproponować użytkownikowi, który dopiero wszedł na Twoją stronę. Wielu internetowych sprzedawców stosuje zakładkę „promocje”, do której przypisane są aktualne oferty produktów w atrakcyjnej cenie. Wszelkiego typu sezonowe wyprzedaże również mogą mieć swoje stałe miejsce na stronie głównej (np. w postaci bannera lub specjalnej zakładki).

Opcje umożliwiające skuteczne pozycjonowanie

Jednym z równie istotnych elementów jest treść na stronie. Pozycjonowanie ma z nią obecnie niewątpliwy związek. Treści związane z naszą branżą to może być duża zaleta strony, bo dzięki temu ma szansę zostać wysoko zaindeksowana przez algorytm wyszukiwarki. Moduł czytelnia wydaje się więc jedną z ważniejszych funkcjonalności. Również moduł do optymalizacji treści pod kątem SEO ma spore znaczenie.

Podsumowanie

Zabierając się za otwieranie sklepu internetowego, powinniśmy dobrze zaplanować to przedsięwzięcie. To również kwestia możliwości budżetowych, choć najważniejsza jest motywacja i predyspozycje do prowadzenia tego typu działalności. W następnej kolejności trzeba będzie ustalić, jaki asortyment chcemy zaoferować naszym odbiorcom. Tak więc konieczne będzie badanie rynku, choćby poprzez przeszukanie internetu pod kątem wypowiedzi na forach internetowych, zapoznanie się z asortymentem oferowanym za pośrednictwem porównywarek cen. Oczywiście takie badania można również zlecić profesjonalnym firmom, ale dla początkującej mikrofirmy to zapewne spory wydatek. Nie można zapomnieć o dobrej jakości oprogramowaniu sklepu, bo to podstawowe narzędzie pracy e-sprzedawcy.

AptusShop.pl

(Urszula Witkowska)

Powiązane artykuły