Znaczenie leasingu w finansowaniu inwestycji w Polsce systematycznie rośnie. Wyniki ogłoszone przez Związek Polskiego Leasingu po I półroczu pokazują, że branża leasingowa odnotowała 13,2 proc. wzrost wartości nowych kontraktów, dzięki sfinansowaniu aktywów o łącznej wartości niemal 24 mld zł. Leasing jest głównym, obok kredytu zewnętrznym źródłem inwestycji pracujących w gospodarce.
Związek Polskiego Leasingu, reprezentujący 90 proc. rynku leasingu w Polsce podał, że branża w I półroczu 2015r. odnotowała 13,2 proc. wzrost wartości nowych kontraktów. Po 3 proc. dynamice na koniec I kwartału wypracowano dalszy, 22 proc. wzrost w II kwartale. Przez pierwsze sześć miesięcy roku, polscy przedsiębiorcy sfinansowali aktywa o łącznej wartości niemal 24 mld zł. Wyniki pierwszego półrocza wskazują na wzrost we wszystkich raportowanych grupach.
Polski rynek leasingu rozwija się systematycznie od lat. Po 21,3 proc. wzroście i wartości nowych umów na poziomie 42,8 mld na koniec 2014, firmy leasingowe w pierwszym półroczu br. wypracowały 13,2 proc. wzrost odnoszący się do 24 mld wartości transakcji. Oczekujemy, że na koniec roku, zrównoważonym wzrost gospodarczy w dalszym ciągu będzie pozytywnie wpływał na wyniki polskiej branży leasingowej – powiedział Wojciech Rybak, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.
Instrumenty finansowe i struktura rynku
Leasing jest kluczowym instrumentem finansowym oferowanym przez firmy raportujące do Związku Polskiego Leasingu. Tą drogą sfinansowano w tym roku 83,8 proc. wszystkich aktywów. Pozostałą część stanowią aktywa ruchome sfinansowane przy udziale pożyczki (16,4 proc.).
Struktura łącznego rynku finansowania pozostaje w miarę zrównoważona. Pojazdy osobowe, dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony stanowią 36,8 proc. inwestycji, maszyny i urządzenia (w tym IT): 33,4 proc., transport ciężki: 26,1 proc., a nieruchomości 3 proc. Firmy korzystające z pożyczki finansują nią głównie maszyny (73 proc. udział), a w dalszej kolejności pojazdy (23,5 proc.). Wśród maszyn finansowanych pożyczką przeważają maszyny rolnicze (66,4 proc. udział). Popularność pożyczki wśród rolników wynika z faktu, nie rozliczania się przez tą grupę rolników z tytułu podatku dochodowego i nie rozliczania VAT-u.
Łączna wartość aktywnego portfela branży leasingowej na dzień 30.06.2015 w kwocie 80,4 mld zł (72,6 mld zł dla ruchomości i 7,8 mld zł dla nieruchomości) jest porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki (97,5 mld zł, wg stanu na 30.06.2015). Leasing to wciąż główne, obok kredytu, zewnętrzne źródło finansowania inwestycji pracujących w gospodarce. Wartość aktywnego portfela branży leasingowej w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosła o 14 proc. zwiększając się w tym okresie o 9,8 mld zł. Dane NBP o podaży pieniądza wskazują na stabilizację dynamiki akcji kredytowej banków w obszarze inwestycji. W ciągu ostatnich 12 miesięcy saldo kredytów inwestycyjnych zwiększyło się w bankach o 8,8 proc.
Rynek pojazdów OSD
Największy udział w rynku leasingu w dalszym ciągu stanowią transakcje dotyczące pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony (36,8 proc.). Przy pomocy firm leasingowych, w I półroczu br. ich klienci sfinansowali nowe i używane pojazdy o łącznej wartości 8,77 mld zł.
Na niską dynamikę pierwszego kwartału (-7,5 proc. r/r )miały wpływ jednorazowe czynniki oddziaływujące w 2014r. takie jak tzn. „okienko kratkowe” w przypadku pojazdów osobowych oraz lista derogacyjna dla pojazdów ciężarowych z normą Euro 5. Natomiast dynamika II kwartału odzwierciedla aktualne realne zainteresowanie przedsiębiorstw finansowaniem udzielanym przez firmy leasingowe. W drugim kwartale zaznaczyło się wyraźne odbicie na rynku pojazdów lekkich. Segment rośnie dzięki pojazdom osobowym (+40,3 proc. r/r za I półrocze), co wynika z korzystnych przepisów dla leasingu aut z segmentu premium i znajduje odzwierciedlenie w rosnącej liczbie rejestracji pojazdów na potrzeby firm.
Dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego za CEP (MSW) dotyczące nowych rejestracji pokazują, że w I półroczu br. firmy leasingowe, CFM (Car Fleet Management) oraz RC (Rent a Car), zarejestrowały łącznie 43,4 proc. spośród wszystkich zarejestrowanych pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Największy udział w rejestracjach omawianej kategorii mają firmy (64 proc.), zaś osoby indywidualne zarejestrowały 36 proc. pojazdów. Analizując wyłącznie rejestracje na firmy: za większą częścią (67 proc.) rejestracji nowych pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 tony 87 763 (tys. sztuk) stoją firmy z branży leasingowej, firmy sektora CFM i RC.
Od początku roku obserwujemy wzrost liczby rejestracji nowych pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. W I półroczu 2015 roku zarejestrowano 177,7 tys. (+1,1 proc. r/r) pojazdów osobowych, co stanowiło 88 proc. wszystkich zarejestrowanych samochodów do 3,5T. Samochodów dostawczych zarejestrowano 24,3 tys. (+17,6 proc. r/r). Wpływ na wyniki rynku miały zarówno poprawa sytuacji gospodarczej, jak też pozytywna ocena koniunktury w handlu detalicznym – powiedział Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Poziom rejestracji nowych pojazdów do 3,5 tony wskazuje, że kluczowymi nabywcami pozostają firmy (64 proc.), przy czym rejestracje na firmy leasingowe/CFM/RC stanowiły 41,9 proc. wszystkich rejestracji w pierwszej połowie 2014 roku oraz 43,4 proc. w pierwszej połowie 2015 roku – dodał Jakub Faryś.
Maszyny motorem wzrostu rynku leasingu
W pierwszym półroczu br. to jednak maszyny i urządzenia (w tym IT), były kluczowym motorem wzrostu rynku leasingu, głównie ze względu na wysokie wykorzystanie zdolności produkcyjnych w firmach, stabilny rozwój gospodarki oraz ciągle wysoki popyt inwestycyjny w rolnictwie. W tym segmencie rynku odnotowano 17 proc. wzrost finansowania (r/r) przy wartości aktywów na poziomie 7,96 mld zł. Dane o łącznym finansowaniu rynku maszyn pokazują największy udział w tym rynku maszyn rolniczych (28,8 proc.). Maszyny do produkcji tworzyw sztucznych i maszyny do obróbki metalu mają 14 proc. udział w rynku, a sprzęt budowalny ponad 12 proc. W odniesieniu do rynku maszyn, duże znaczenie mają inwestycje finansowane przy pomocy pożyczki – finansowanych jest w ten sposób 37 proc. łącznej produkcji maszyn w firmach leasingowych, a wśród maszyn finansowanych pożyczką przeważają maszyny rolnicze (66,4 proc. udział). Analitycy ZPL zauważają też, że na całym rynku utrzymuje się wysoka dynamika inwestycji finansowanych przy pomocy pożyczki (+29,2 proc.), co należy łączyć z „domykaniem” inwestycji w rolnictwie z kończącej się już perspektywy unijnej 2007-2013 oraz łatwiejszym dostępem do pożyczki, w porównaniu do subwencji rolniczych.
Stabilny rozwój finansowania transportu ciężkiego
W I półroczu br. branża leasingowa wypracowała także stabilny rozwój finansowania transportu ciężkiego (11 proc. wzrost przy wartości aktywów na poziomie 6,22 mld zł), co wynika z odrodzenia w strefie euro (i przez to naszego eksportu) oraz wzrostu popytu krajowego w Polsce. Nastroje w branży transportowej pozostają dobre, mimo problemu z płacami minimalnymi w Niemczech. Dane PZPM wskazują na tendencję wzrostową poziomu rejestracji zarówno w segmencie samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony, autobusów, naczep jak i przyczep powyżej 3,5 tony. Po pierwszym półroczu br. udział firm leasingowych, CFM oraz RC w rejestracjach nowych pojazdów ciężarowych (powyżej 3,5 tony) był na poziomie 70,9 proc., udział w rejestracjach naczep i przyczep (powyżej 3,5 tony) wynosił 64,4 proc., a udział w rejestracjach nowych autobusów (powyżej 3,5 tony) utrzymywał się na poziomie 33,9 proc.
Zmiana na rynku nieruchomości
Branża leasingowa odnotowała także wyraźne odbicie segmentu nieruchomości w II kwartale, kiedy sfinansowano 73,9 proc. tegorocznej produkcji. Wartość nieruchomości wyleasingowanych w I półroczu 2015 roku wyniosła 0,71 mld zł, co oznacza 60,1-proc. wzrost w ujęciu rocznym. Wzrost sfinansowanych aktywów wynika z istotnego zwiększenia średniej wartości transakcji, podczas gdy liczba podpisanych umów pozostała praktycznie bez zmian (67 w połowie 2015r. do 68 w połowie 2014r.). Średnia wartość transakcji nadal jest wyraźnie niższa niż we wcześniejszych latach (2004-2009), kiedy wynosiła średnio 14,8 mln zł. Jednak finansowanie nieruchomości to wciąż „niszowy” obszar działalności firm leasingowych – w I półroczu br. umowy zawarło 10 firm zrzeszonych w ZPL, o dwie mniej niż w całym 2014 roku. W tegorocznej strukturze przedmiotowej rynku nieruchomości dominują obiekty biurowe (43 proc.) oraz hotele i obiekty rekreacyjne (38 proc.). Struktura rynku nieruchomości jest znacznie mniej zrównoważona niż w dwóch ostatnich latach.
Wyniki badania koniunktury branży leasingowej
Związek Polskiego Leasingu po raz kolejny opublikował wyniki badania koniunktury branży leasingowej, zrealizowanego wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych. Dane dotyczą oceny mijającego okresu oraz prognozowanych trendów w kolejnym kwartale. Ankietowane firmy oczekują stabilizacji jakości portfela leasingowego, nieznacznego wzrostu poziomu zatrudnienia oraz dodatniej dynamiki dla nowej produkcji w III kwartale br. Specjaliści branży prognozując jak zmieni się wartość finansowanych aktywów w III kwartale br. w odniesieniu do właśnie zamkniętego kwartału, oczekują wyższego poziomu finansowania we wszystkich badanych kategoriach środków trwałych, przy czym zdecydowanie najlepsze perspektywy widzą dla finansowania maszyn i IT. Niższego wzrostu oczekują w przypadku finansowania pojazdów lekkich oraz transportu ciężkiego, a najmniejszą poprawę prognozują dla sektora nieruchomości.
(Kris)