Prawdziwa wartość motywacji

Henry Ross Perot, amerykański przedsiębiorca i milioner, powiedział kiedyś, że „większość ludzi poddaje się dosłownie na chwilę przed zwycięstwem. Rezygnują tuż przed metą. Poddają się w ostatniej minucie gry, o krok od zwycięskiego przyłożenia”. Tak samo dzieje się w nauce, biznesie, a nawet polityce. Po długich staraniach trudno wykrzesać z siebie energię i znaleźć motywację, a to ona jest kluczowym czynnikiem skłaniającym dalszej walki o realizację marzeń. Niestety nie ma jednej recepty pobudzającej wszystkich do aktywności, zdarza się też, że jeden i ten sam czynnik jednych motywuje, a innych zniechęca.

O motywacji, jej związku z pasją i efektem synergii pisano już wiele razy. Jednak do tej kluczowej kwestii trzeba ciągle wracać. Najlepszą oznaką posiadania przez przedsiębiorcę, wysokiej motywacji jest to, że nie tylko dysponuje wystarczającymi powodami by prowadzić i rozwijać swoją firmę, ale też potrafi swoim entuzjazmem „zarażać” innych.

Właściciel firmy już na starcie powinien umieć wymienić 10 motywacji, które skłoniły go do podjęcia decyzji o rozpoczęciu działalności gospodarczej. Warto je zapisać, bo jak pisze Robert Cialdini „jest coś magicznego w samym akcie zapisania. Tak więc zapisz swój cel. Gdy go już osiągniesz, znajdź sobie i zapisz cel następny. W ten sposób zawsze będziesz do czegoś zmierzał” (Cialdini 2000, s. 84). Ten zapisany drogowskaz pomoże przedsiębiorcy w formowaniu zespołu pracowników, a także będzie mu służyć wsparciem w obliczu konieczności podjęcia trudnych decyzji. W miarę upływu czasu jeden element inspirujący może nabrać większego znaczenia lub też obniżyć swoje miejsce w tej hierarchii. Pojawiają się też nowe czynniki wzmacniające naszą chęć działania, ale ważne jest, aby nie było ich coraz mniej.

Zwykle najważniejszym źródłem inspiracji i chęci do prowadzenia działalności gospodarczej jest pasja. Jeśli biznes pomaga ją realizować, to świadomość tego będzie jak silnik napędzający całą firmową maszynę. W realizacji zawodowej pomaga też jasno sprecyzowany cel – np. zdobycie 1000 nowych klientów w ciągu roku – a także pozytywna wizja przyszłości. Jeśli oczyma wyobraźni widzimy jak nasz biznes – salon kosmetyczny, z roku na rok rozrasta się o nowy personel, zabiegi i sprzęt, to trudno o skuteczniejszy bodziec, aby co rano wstawać do pracy z uśmiechem. Doświadczeni przedsiębiorcy myślą też o firmie jak o swoim „pomniku”, czyli dziedzictwie, które po sobie pozostawią rodzinie, a swoją pomyślnością udowodnią własną wartość następnym pokoleniom ludzi biznesu.

Inspirujące, zwłaszcza dla młodych przedsiębiorców, są też pozytywne wzorce biznesmenów – ludzi, którzy osiągnęli sukces – a także branżowe nowości zawarte w najnowszych publikacjach książkowych i internetowych. Ożywcze są zarówno biografie w stylu „od pucybuta do milionera”, poradniki, jak i cytaty ekspertów, które mogą zachęcać do samorealizacji stając się życiowym mottem. Warto też poznawać przedstawicieli własnej branży, którym się powiodło. Mogą pomóc i zainspirować, a bez ciągłego uczenia się oraz szkolenia trudno oczekiwać biznes był innowacyjny.

Warto poprosić również swoich współpracowników o wymienienie 10 motywacji, które zdecydowały o podjęciu przez nich pracy i przyłączenia się do teamu. W ten sposób lepiej się zrozumiecie, wyodrębnicie wspólne cele, które razem będzie łatwiej realizować. Taką harmonię gwarantuje pozytywne wzmocnienie wywołane efektem synergii. Zmęczenie, wypalenie zawodowe, wahanie, pomyłki, strach, utrata kierunku, brak radości życia powodują zanik motywacji. Jeśli choć raz poważnie zwątpimy w siebie, możemy mieć kłopoty w odnalezieniu pozytywnego nastawienia. Można cały dzień wymieniać negatywne konsekwencje braku motywacji, jednak niepotrzebnie stracilibyśmy czas. Jedynym pozytywnym aspektem chwilowego braku korzystnego bodźca do działania jest późniejsza możliwość przewartościowania dotychczasowych działań i poszukania siły, która będzie nas napędzać dalej. Jeśli więc wahamy się, lub potrzebujemy biznesowego uskrzydlenia, albo nasza motywacja nie jest pełna, musimy przeszukać studnię swojej podświadomości.

Najlepiej w takiej sytuacji wyciszyć się i poświęcić trochę czasu na przemyślenia i wypisania 10 różnych motywacji, które wpływają pozytywnie na nasze życie zawodowe. To może porwać tylko jedną godzinę, jeden dzień, a wynikiem tego będzie zmiana kursu całego życia.

 

mgr Agnieszka Kühl, coach,międzynarodowy trener biznesowy w budowaniu strategii salonów kosmetycznych i SPA. Ekspert w dziedzinie składników stosowanych w kosmetykach

mgr Agnieszka Kühl, coach,międzynarodowy trener biznesowy w budowaniu strategii salonów kosmetycznych i SPA. Ekspert w dziedzinie składników stosowanych w kosmetykach

Zapraszam do lektury postów o motywacji, jej związku z pasją i efektem synergii w mojej książce „1000 nowych klientów w ciągu roku” i profilu Facebooka, we wpisach z 6 maja 2014 roku, pt. „Prawdziwa wartość motywacji przez efekt SYNERGII” i „PARADOKS motywacji jest tylko trochę rozwiązany”.

Sugerowana literatura dodatkowa:

1. Adair John, Anatomia biznesu. Motywacja, Studio Emka, Warszawa 2000,

2. Cialdini Robert, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000,

3. Covey Stephen R., 7 nawyków skutecznego działania, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2006,

4. Dale Carnegie, Jak zdobyć przyjaciół i zjednywać sobie ludzi, Studio Emka, Warszawa 2005,

5. Joe Vitale, Hipnotyczny Marketing, Złote Myśli, Gliwice 2006,

6. Kühl Agnieszka, 1000 nowych klientów w ciągu roku. Poprowadź salon kosmetyczny i SPA z sukcesem, Nowa Ruda 2014,

7. McCreadie Karen, Napoleon Hill. Myśl i bogać się, Studio Emka, Warszawa 2013.

8. Motywacja pod lupą. Praktyczny poradnik dla szefów, Niemczyk Anna, Niemczyk Andrzej, Mądry Jan, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2009,

9. Robbins Anthony, Obudź w sobie olbrzyma, Studio Emka, Warszawa 2009,

10. Switzer Janet, Jack Canfield, Zasady Canfielda. Rusz się stąd gdzie jesteś i idź tam, gdzie chcesz być!, Studio EMKA, Warszawa 2009.

Powiązane artykuły