Profesjonalnie, nowocześnie, atrakcyjnie – świdnicka firma chlubą regionu

Zaszczytne miejsce wśród „Gwiazd Biznesu”, czy najwyższe oceny w ewaluacjach zewnętrznych to wysoce nobilitujące wyróżnienia, na które zapracowuje się latami konsekwentnej realizacji kodeksu wartości, w którym najlepsza jakość usług, elastyczność oferty, doświadczenie czy społeczna odpowiedzialność stanowią warunki sine qua non działalności.

Świdnicka Firma Szkoleniowo-Doradcza Anna Szywała S. C., która już od 14 lat działa jako Placówka Kształcenia Ustawicznego oraz Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli, z powodzeniem realizuje bogatą i różnorodną ofertę szkoleń, formując jej kształt w oparciu o świetne rozeznanie kierunków zmian współczesnej rzeczywistości i uwarunkowań prawno-systemowych, a jednocześnie wnikliwe wsłuchiwanie się w oczekiwania społeczności lokalnej. Wieloletnie doświadczenie pozwala firmie na trafną ocenę zarówno stanu edukacji i potrzeb środowiska nauczycielskiego, jak również oczekiwań klientów niezwiązanych zawodowo z oświatą.

annaszywala (2)To właśnie z doświadczenia płynie stała troska o nadanie ofercie szkoleniowej optymalnego wymiaru, korzystnie wpływającego na tworzenie społeczeństwa nowoczesnego, wyposażonego w wiedzę i przydatne umiejętności. Misją firmy jest bowiem aktywne współuczestniczenie w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego, opartego na wiedzy, skuteczne promowanie idei całożyciowego rozwoju zawodowego i osobistego, zdobywania nowych, kreatywnych kompetencji. Stąd bardzo szeroki wachlarz oferty szkoleniowo-doradczej i działań na rzecz społeczności lokalnej, docenionych i wyróżnionych II miejscem w kategorii Mikro Firma w Dolnośląskim Plebiscycie Gospodarczym „Gwiazdy Biznesu 2015”. Wśród 26 mikro firm, prezentujących szeroką gamę branż, Kapituła Konkursu wyróżniła świdnicką Firmę Szkoleniowo-Doradczą Anna Szywała, biorąc pod uwagę między innymi działania prorozwojowe, innowacyjność produktów i usług, pozycję na rynku dolnośląskich podmiotów, rozpoznawalność marki i społeczną odpowiedzialność biznesu.

Od początku działalności firma przeszkoliła imponującą liczbę uczestników: ponad 80 tysięcy – w różnego rodzaju formach aktywności szkoleniowo-doradczej, jak kursy kwalifikacje, kursy doskonalące, kursy specjalistyczne, konferencje, seminaria, warsztaty szkoleniowe, indywidualne i grupowe konsultacje, szkoleniowe rady pedagogiczne, poradnictwo i doradztwo czy studia podyplomowe, stanowiące wynik współpracy z wyższymi uczelniami. Dotychczas zrealizowano ponad 70 kierunków tej formy doskonalenia zawodowego.

Przedsiębiorstwo pozyskuje również fundusze poprzez projekty dofinansowane z UE o charakterze szkoleniowym, inwestycyjnym, badawczym czy doradczym, w ramach których wsparcie otrzymało już 2 tysiące beneficjentów. Firmę wyróżnia duże doświadczenie w pozyskiwaniu środków unijnych dla przedsiębiorstw, szkół czy jednostek samorządu terytorialnego oraz realizacja szkoleń z wykorzystaniem tychże środków.

Istotną formę działalności stanowią międzynarodowe wizyty studyjne i konferencje, promujące ideę całożyciowego uczenia się. Firma prowadzi ponadto doradztwo personalne, zawodowe, prawne, doradztwo w zakresie zamówień publicznych i usług medycznych, doradztwo unijne, coaching dla firm oraz indywidualny.

Szczególnie istotne z perspektywy wyzwań XXI wieku są studia podyplomowe, uprofilowane obecnie w kierunku dyscyplin pedagogicznych i ekonomicznych. Programy studiów stanowić mogą wzorcowy przykład dostosowania założeń szkoleniowych do międzynarodowych standardów edukacji. Dużym zainteresowaniem cieszą się aktualnie tak ważne dla właściwego funkcjonowania szkolnictwa kierunki, jak: rewalidacja i tyflopedagogika, rewalidacja i surdopedagogika, czy rachunkowość i finanse (dla każdego obszaru odbiorców). Podejmowanie dalece specjalistycznych zagadnień uwarunkowane jest doświadczeniem w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych współczesnej szkoły i ukierunkowaniem szkoleń na wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności, jak narzędzia do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami.

O nowoczesności oferty szkoleniowej  i krzewieniu przez nią innowacyjności świadczy ponadto realizacja tak nowatorskich zagadnień, jak przywództwo edukacyjne, neurodydaktyka, szkolni liderzy zmian czy coaching dla firm oraz indywidualny.

Odważne otwarcie się na nowe obszary widać właśnie w promowaniu przywództwa edukacyjnego jako podwaliny działań systemowych w sferze oświaty. W sytuacji, gdy nasz kraj zajmuje dość odległe miejsce za państwami realizującymi przywództwo edukacyjne, doświadczenie  każe jej śmiało promować tę formę przeobrażeń oświatowych, która okazuje się niezwykle trafna i efektywna.

annaszywala (5)W lutym b. r. miała miejsce pierwsza edycja seminariów z zakresu przywództwa edukacyjnego. Prowadziła je niezwykle ceniona w kraju i za granicą badaczka tejże problematyki, prof. dr hab. Joanna Madalińska-Michalak z Uniwersytetu Warszawskiego. Jej doświadczenie w zakresie pedeutologii i pedagogiki szkoły pozwoliło z powodzeniem zrealizować podczas zajęć tak ambitne cele, jak wzmacnianie systemu zarządzania oświatą poprzez kształcenie, rozwój i wspieranie kadry kierowniczej szkół. Przywództwo edukacyjne wybitna badaczka postrzega bowiem jako umiejętność wyzwalania w innych zdolności do jak najlepszego wykonywania zadań, jednocześnie z poczuciem sensowności, zadowolenia i w atmosferze poszanowania innych. W czasach przeobrażającej się rzeczywistości wieku XXI przekonanie, iż lider musi radzić sobie z nowym oraz wspieranie dyrektorów w rozwijaniu potencjału przywódczego okazuje się wyjątkowo ważne.

Za kluczowe dla kształtowania polityki dydaktycznej dzisiejszej szkoły należy uznać – planowane na 13 czerwca 2015 roku – seminarium pn. Metody i strategie nauczania. Szkolni liderzy zmian. Zadaniem szkolenia jest przybliżenie najbardziej efektywnych praktyk metodycznych i koncepcji oceniania, w oparciu o wyniki najnowszych badań skuteczności nauczania oraz przygotowanie szkolnych liderów zmian do kształtowania polityki dydaktycznej szkoły. Zmieniająca się bowiem rola nauczyciela w procesie kształcenia wymaga obecnie od niego umiejętności pracy w zespole, a od kierownictwa placówki umiejętności organizowania tejże pracy. Badania dowodzą bezwzględnej potrzeby wspólnego namysłu nauczycieli nad tak deficytowymi działaniami, jak ustalanie celów cząstkowych, komunikowanie ich uczniom oraz rodzicom, zadawanie pytań rozwijających myślenie i udzielanie informacji zwrotnej – działaniami należącymi jednocześnie do najbardziej efektywnych!

Tę niezwykle istotną problematykę przybliży nauczycielom dr Grażyna Czetwertyńska z Instytutu Badań Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Warszawskiego – była dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego i Wychowania MEN, przewodnicząca zespołu rektorskiego ds. kształcenia nauczycieli, badaczce z zakresu skuteczności pracy szkoły, metod nauczania i oceniania, a także rzeczoznawcy podręcznikowemu MEN. Zajęcia dr G. Czetwertyńskiej wyróżnia szybkość reagowania na najnowsze rozporządzenia ministerialne oraz eksperckie ujmowanie podejmowanej problematyki, dzięki czemu środowisko lokalne ma szanse poznawać na bieżąco nurty przemian w oświacie.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAWszechstronność propozycji szkoleniowej Firmy, jej elastyczność, wieloletnie doświadczenie oraz prekursorskie sytuowanie się w głównym nurcie przemian pozwalają na uwzględnienie w ofercie tematycznej wyników zupełnie nowatorskich kierunków badań naukowych. Taki charakter posiadają seminaria z dziedziny neurodydaktyki, prowadzone przez dra Marka Kaczmarzyka. Zajęcia tego wybitnego wykładowcy z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, eksperta i propagatora dydaktyki ewolucyjnej, autora wielu pozycji książkowych i podręczników szkolnych, cieszą się zawsze ogromnym uznaniem słuchaczy. Dzięki charyzmatycznej osobowości wykładowcy, spotkania z nim w sposób odkrywczy i błyskotliwy pomagają nauczycielom poznawać fundamentalne dla procesu dydaktycznego zagadnienia oraz doskonalić ich warsztat pracy. Neurodydaktyka bowiem pozwala weryfikować tradycyjne metody nauczania, wyjaśnia, jak najlepiej wykorzystać potencjał umysłowy uczniów i dostarcza wiedzy o tym, co wspiera, a co blokuje uczenie się.

Szeroka oferta szkoleniowa świdnickiej placówki proponuje ponadto wystąpienia eksperckie tak wybitnych osobowości, jak Marek Szurawski – słynny badacz problematyki wszechstronnego rozwoju potencjału umysłowego człowieka, nowoczesnych technik uczenia i kształcenia możliwości ludzkiej pamięci, jednocześnie tłumacz, dziennikarz i autor bestsellerowych książek. Jego niezwykle atrakcyjne warsztaty z zakresu twórczego myślenia, doskonalenia pamięci, szybkiego uczenia się i treningi interaktywne wzbudzają każdorazowo żywe zainteresowanie.

Nieocenioną wartością dla środowiska lokalnego wyróżnia się współpraca firmy Anny Szywały z fundacją Innopolis, zajmującą się poradnictwem rodzinnym. Jej prezes – Tomasz Bilicki, pedagog, dziennikarz, związany do niedawna z Centrum Służby Rodzinie, prowadzi szkolenia z zakresu nowoczesnej profilaktyki zachowań ryzykownych. Spotkania z tym słynnym ekspertem wyróżnia stała troska o jak najlepszy rozwój dzieci i młodzieży oraz mocne akcentowanie potrzeby postaw przeciw przemocy. W sytuacji zatrważających danych statystycznych, ilustrujących rozmiary patologii społecznej wśród nastolatków (czyny karalne, agresja elektroniczna, alkohol, narkotyki, próby samobójcze), a jednocześnie w obliczu badań, pokazujących ogromną wrażliwość młodych ludzi (marzenia o szczęśliwym życiu rodzinnym, najcenniejsze wartości, jak miłość, przyjaźń, uczciwość, mądrość, patriotyzm) – szkolenia z udziałem Tomasza Bilickiego wnoszą trudny do oszacowania wkład w rozwój lokalnej społeczności i są zawsze witane z radością.

Podobnie niezwykle ciepło przyjmowane są spotkania z dr Renatą Bibik – psychologiem, trenerem komunikacji interpersonalnej, zajmującej się zagadnieniem rozwiązywania problemów wychowawczych w szkole. Bardzo pochlebne czy wręcz entuzjastyczne opinie nauczycieli o walorach tychże szkoleń pokazują, jak wielka jest potrzeba ich organizowania i jak trafnie, profesjonalnie zaprasza się do współpracy w Firmie ekspertów do ich prowadzenia.

W wyniku rozeznania potrzeb środowiska lokalnego, a jednocześnie współbieżnie z misją firmy organizowane są także atrakcyjne pod każdym względem szkolenia z zakresu rozwoju osobistego. Cieszące się dużym zainteresowaniem Studium coachingu, organizowane we współpracy ze Szkołą Coachingu Lilianny Kupaj , opiera się na programie akredytowanym w coachingowym stowarzyszeniu International Assotiation of Coaching Institutes (ICI) i pozostaje w zgodzie z wymogami dotyczącymi kompetencji coachingowych. Pierwszy zjazd zaplanowano na połowę maja b. r., a zajęcia prowadzą, coachowie ICI, trenerzy biznesu, trenerzy rozwoju osobistego, praktycy NLP. Prestiż szkolenia jest bardzo wysoki, gdyż certyfikat ukończenia studium uprawnia do ubiegania się o międzynarodową akredytację ICI.

annaszywala (4)Konsekwentne ukierunkowanie działalności na szkolenia specjalistyczne, dające słuchaczom konkretne umiejętności zawodowe pozwala otwierać się na zupełnie nowe obszary, proponować uaktualnioną wiedzę z zakresu różnych specjalności i przygotowywać oferty szkoleń dla bardzo zróżnicowanej grupy odbiorców, jak np. nauczyciele, samorządowcy, pracownicy socjalni, służba zdrowia, przedsiębiorcy, a także klienci indywidualni. Firma propnuje szeroki wachlarz szkoleń dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego, oferując między innymi szkolenia z zakresu kontroli zarządczej, interpretacji zagadnień prawnych w ustawodawstwie samorządowym, analizy zmian, dyscypliny finansów publicznych czy przygotowania i przeprowadzenia postępowań przetargowych.

Szczególne walory firmy oraz jej niewątpliwy wpływ na kształt i przyszłość społeczności lokalnej podkreślają wysokie gremia, oceniające placówkę. Przedsiębiorstwo może poszczycić się najwyższymi ocenami w ewaluacjach zewnętrznych, przeprowadzonych w maju 2014 roku przez zespół wizytatorów ds. ewaluacji Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, który we wszystkich przebadanych obszarach problemowych przyznali oceny najwyższe. We wnioskach poewaluacyjnych akcentowano między innymi dbałość firmy o jak najwyższą jakość proponowanych usług szkoleniowych, ukierunkowanie oferty na potrzeby środowiska lokalnego, współpracę z uczelniami wyższymi i instytucjami we wspieraniu placówek oświatowych, co sprzyja tworzeniu tzw. otwartej kultury organizacyjnej i aktywizuje społeczność lokalną. Podkreślano jednocześnie umiejętne realizowanie projektów unijnych, wpływające na doposażenie szkół w pomoce dydaktyczne i umożliwiające uczniom oraz nauczycielom zdobywanie nowych kompetencji. Eksponowano ponadto odpowiedzialność szkoleniową i jej planowanie perspektywiczne, przejawiające się choćby w stałym zainteresowaniu rozwojem zawodowym uczestników oraz placówek, korzystających z jej usług, widocznym między innymi w pozyskiwaniu informacji zwrotnej na temat sposobów i skuteczności wykorzystania zdobytej podczas szkoleń wiedzy i nabytych umiejętności. W tak komplementarnych działaniach najpełniej uwidacznia się prospołeczna rola świdnickiej firmy.

Powiązane artykuły