Przekaż 5 tys. na lokalny klub sportowy i obniż podatek o 1 707 zł

Chcesz obniżyć kwotę podatku, jaki Twoja firma musi zapłacić za 2014 rok?

Zostań sponsorem np. lokalnego klubu sportowego. Korzyści: obniżenie podatku dochodowego i VAT, reklama firmy, a do tego wsparcie lokalnych inicjatyw. Korzyści podatkowe są jednak możliwe tylko w ramach sponsoringu finansowego – świadczenia rzeczowe są bowiem neutralne podatkowo.

Do końca roku zostało niewiele czasu. To ostatni dzwonek, aby obniżyć zobowiązania naszej firmy wobec fiskusa za 2014 rok. Jedną z możliwości jest sponsoring, który wcale nie musi wiązać się z dużymi wydatkami. Wystarczy, że przekażemy np. gminnemu centrum kultury kwotę kilku tysięcy złotych. Korzyść podatkowa z tego tytułu i tak będzie znaczna.

– W zależności od rodzaju udzielanego wsparcia, możemy zmniejszyć, bądź pozostawić bez zmian wysokość zobowiązań podatkowych. Przedsiębiorca może wybrać dwie możliwości: darowizna albo sponsoring. Ta ostatnia, z punktu widzenia minimalizacji obciążenia podatkowego, jest zdecydowanie bardziej korzystna. Korzyści podatkowe wynikające ze sponsoringu dotyczą zarówno podatku dochodowego, jak i VAT, dlatego każdy hojny i jednocześnie racjonalnie myślący przedsiębiorca powinien dokładnie skalkulować, jak dana działalność wpływa na opłacane przez niego podatki – podpowiada Jacek Jankowski, Dyrektor Oddziału Tax Care we Wrocławiu.

Sponsoring to nie darowizna

Różnica między tymi świadczeniami jest spora. Sponsoring to udzielenie wsparcia finansowo-rzeczowego w zamian za określone umową usługi reklamowe (np. reklama na boisku czy koszulce zawodnika klubu sportowego). Istotą sponsoringu jest ekwiwalentność świadczeń pomiędzy sponsorem, a sponsorowanym. Występuje on w dwóch formach: pieniężnej i rzeczowej. Jednak tylko ten pierwszy pozwoli obniżyć podatek. Gdy przedsiębiorca zamiast 5 tys. zł przekaże w barterze na rzecz np. gminnego centrum kultury doposażenie, transakcja taka będzie neutralna podatkowo, także w kontekście VAT-u. Co ważne, przekazanie środków pieniężnych czy rzeczowych na rzecz sponsorowanego bez otrzymania rekompensaty w postaci świadczenia promocyjnego tożsame będzie z darowizną, która nie daje możliwości rozliczenia koszów uzyskania przychodu, a tym samym obniżenia podatków.

 

Ile zyskuje firma? Nawet kilka tysięcy złotych przekazane lokalnemu klubowi sportowemu czy dziecięcemu zespołowi tanecznemu może im pomóc, a jeśli sponsoring będzie dobrze przemyślany, faktyczny koszt po stronie przedsiębiorcy może być o blisko połowę mniejszy od wydanej kwoty. Dla przykładu, przekazanie 5 tys. zł w ramach sponsoringu przez przedsiębiorcę opodatkowanego liniowo (19%), będącego jednocześnie płatnikiem VAT, to możliwość zaliczenia 4 065 zł. do kosztów uzyskania przychodu. W efekcie zmniejsza to podatek o 772 zł. Jeśli dodatkowo sponsorowany jest podatnikiem VAT i wystawia fakturę za świadczoną usługę reklamy, sponsor będzie mógł odliczyć wykazany na niej VAT, czyli w naszym przypadku 935 zł. W sumie więc taki przedsiębiorca zmniejszy swoje zobowiązania o 1 707 zł. A to oznacza, że efektywny ciężar sponsoringu wyniesie nie 5 000 zł, a 3 293 zł.

 

 

Rodzaj sponsoringu

Barterowy

Pieniężny

Wartość świadczeń Usługa reklamowa 5000 złZakup koszulek dla zawodników klubu 5000 zł Usługa reklamowa 5000 złPrzekazane wsparcie 5000 zł
Przychód po stronie sponsora 4065 zł 0 zł
Koszty uzyskania przychodu 4065 zł 4065 zł
Wartość podatkowa 0 zł (jeśli wartość świadczeń jest jednakowa) PIT – mniejszy o 772 zł (przy założeniu opodatkowania 19% podatkiem liniowym)VAT – 935 zł do odliczenia

 

Dobra umowa sponsoringowa

Umowa sponsoringu jest zobowiązująca i dwustronna. Oznacza to, że zarówno sponsor, jak i sponsorowany są zobowiązani do wzajemnego świadczenia. Sponsor uzyskuje określone umową usługi reklamowe. W zamian zobowiązuje się ponieść określone wydatki lub przekazać rzeczy albo świadczyć usługi, które będą służyć działalności sponsorowanego. W ten sposób można objąć sponsoringiem np. lokalny zespół muzyczny, który będzie reklamował swojego sponsora na biletach czy plakatach zapowiadających koncert.

– Prawidłowo sformułowana umowa sponsoringu powinna dokładnie określać nie tylko sam rodzaj wsparcia i jego wartość, ale także do jakich konkretnie świadczeń i w jakim okresie będzie zobowiązany sponsorowany. Trzeba wskazać w szczególności, w jaki sposób będzie on reklamował sponsora (np. gdzie zamieści jego logo, nazwę, ile razy). Jeśli firma udziela pomocy rzeczowej świadczone w zamian usługi reklamowe powinny przyjąć tę samą wartość. Inaczej nadwyżka, jaka pojawi się u jednej ze stron będzie stanowiła nieodpłatne świadczenie, które trzeba będzie odrębnie opodatkować – tłumaczy Jacek Jankowski, Dyrektor Oddziału Tax Care we Wrocławiu.

Powiązane artykuły