Studenci z Wrocławia zaprojektowali nową Warszawę

Kilku studentów z Wrocławia postanowiło przywrócić do łask piękny samochód o nazwie Warszawa

Warszawa lub inaczej garbusek to pierwszy polski powojenny samochód osobowy. Był produkowany w latach 1951-1973 w FSO na licencji radzieckiego samochodu Pobieda. Był to pierwszy polski samochód produkowany seryjnie. Pierwsze Warszawy (M20, 200, 201 i 202) charakteryzowały się 4-drzwiowym „garbatym” nadwoziem typu fastback. Od 1964 roku produkowana była wersja sedan, zaś od 1965 roku 5-drzwiowe kombi. Przez cały okres produkcji Warszawa poddawana była licznym modernizacjom. Od roku 1958 produkowana była wersja użytkowa pick-up samochodu. Powstały także odmiany specjalne Warszawy: radiowóz, ambulans/sanitarka, furgon, pocztylion oraz drezyna. W oparciu o podzespoły Warszawy skonstruowano także samochody dostawcze: Żuka, Nysę oraz Tarpana. Ostatnia Warszawa zjechała z taśmy produkcyjnej 30 marca 1973 roku. Przyczyniło się do tego faktu wprowadzenie w 1967 roku następcy dla już przestarzałej Warszawy, Polskiego Fiata 125p. Przez cały okres produkcji powstało ogółem 254 tysięcy 471 egzemplarzy modelu (liczba ta nie obejmuje kompletnych karoserii sprzedawanych jako część zamienna). Dziś moda na samochód wraca. Do świetności postanowili przywrócić go młodzi wrocławianie, którzy zaprojektowali następczynię Warszawy. Na pomysł wpadł Michał Koziołek, który wciągnął w niego brata Pawła. Razem z kolegami tworzą projekt New Warsaw – Vratislavia. W zespole są: Michał Puchalski i Adam Mally, studenci Wrocławskiej Architektury, Łukasz Myszyński student Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, Dawid Ozga, Jacek Śniadecki, Jacek Bodziony i Zbigniew Żelazny. Koziołek już w roku 2012 zrealizował projekt „Syrena na Euro”. Powstało auto o wartości ponad 260 tysięcy złotych, zbudowane od podstaw, z trzylitrowym silnikiem o mocy prawie 300KM. Inicjatywą przewodnią projektu nowej Warszawy jest  połączenie innowacyjnego pojazdu na miarę XXI wieku wraz z retrodesign’em charakterystycznym dla jej kultowej poprzedniczki. Samochód swoim wyglądem, wyposażeniem i wykonaniem ma przewyższać w swojej klasie luksusowe marki aut z całego świata. Nowoczesne rozwiązania techniczne, połączone z materiałami najwyższej klasy, a także ręcznie wykonane nadwozie i wnętrze pojazdu będą jednymi z większych atutów nowej Warszawy. Auto ma być docelowo produkowane w liczbie 4 sztuk rocznie. (PA)

Powiązane artykuły