Tax Care stworzył aplikację księgową dla kierowców Uber’a

Największa sieć biur rachunkowych w Polsce stworzyła aplikację, dzięki której każda faktura VAT wystawiona przez kierowcę korzystającego z Ubera jest automatycznie księgowana. To przełom w rozliczeniach księgowych przedsiębiorców oferujących swoje usługi za pośrednictwem popularnej platformy i początek współpracy dwóch bardzo innowacyjnych firm.

Każdy przejazd realizowany przez kierowcę korzystającego z aplikacji Uber jest dokumentowany odrębną fakturą VAT. W miesiącu kierowca może wystawić kilkaset i więcej takich faktur, a zgodnie z regulacjami, każda powinna być zaksięgowana oddzielnie. Standardem na rynku usług rachunkowych dla przedsiębiorców rozliczających się według zasad uproszczonych jest tymczasem ustalanie cen w oparciu o liczbę rozliczanych dokumentów. Załóżmy, że kierowca ma do zaksięgowania 250 faktur miesięcznie. Analiza cenników biur rachunkowych pozwala oszacować koszt takiej usługi na astronomiczną kwotę 700-800 PLN netto.

Niski koszt i najwyższe bezpieczeństwo

– Stworzyliśmy aplikację, która rozwiązuje ten problem. W naszym systemie każdy dokument wystawiony przez przedsiębiorcę oferującego swoje usługi za pośrednictwem platformy Uber rozliczany jest oddzielnie, zgodnie z najwyższymi standardami rachunkowości. Jednocześnie dostosowaliśmy koszt usługi do realiów działalności, która wiąże się z koniecznością wystawiania wielu faktur – mówi Adam Głos, prezes Tax Care, największej firmy księgowej w Polsce, należącej do Grupy Idea Banku.

Koszty udało się znacząco obniżyć dzięki automatyzacji procesu wprowadzania faktur do systemu księgowego Tax Care. Ponieważ faktury mają jednolity format, możliwe było stworzenie narzędzia, które w sposób automatyczny pobiera dane z każdego wystawionego przez kierowcę dokumentu, a następnie księguje go jako odrębną pozycję.

Co ważne, w modelu stworzonym specjalnie dla przedsiębiorców korzystających z Ubera, cena usługi księgowej zależy wyłącznie od liczby dokumentów kosztowych (np. faktury za paliwo, leasing samochodu, koszty eksploatacji), a nie uwzględnia wystawianych przez kierowcę faktur (czyli dokumentów przychodowych). W efekcie miesięczny koszt obsługi księgowej udało się znacząco obniżyć w stosunku do stawek rynkowych. Przykładowo, kierowca, który ma do rozliczenia do 10 faktur kosztowych zapłaci 75 PLN przez pierwszych sześć miesięcy, a potem 129 PLN. Jeżeli będzie miał do rozliczenia do 30 dokumentów kosztowych, cena wyniesie odpowiednio 99 PLN i 179 PLN. Co ważne, każdy kierowca obsługiwany jest przez dedykowaną księgową i uzyskuje dostęp do systemu księgowego zintegrowanego z bankowością Idea Cloud.

Szeroka współpraca

– Aplikacja stworzona przez Tax Care odpowiada na potrzeby kierowców współpracujących z Uberem. Udostępnione naszym partnerom rozwiązanie księgowe jest wygodne oraz zwiększa bezpieczeństwo prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jest to szczególnie istotne w związku z rozwojem platformy. Każdego miesiąca liczba przejazdów realizowanych za pośrednictwem aplikacji rośnie o 20%, a to oznacza, że kierowcy wystawiają coraz więcej faktur – mówi Kacper Winiarczyk, dyrektor generalny Uber Polska.

Adam Głos podkreśla z kolei, że stworzenie dedykowanej dla Ubera aplikacji nie byłoby możliwe, gdyby nie zaplecze technologiczne i kapitałowe, jakim dysponuje Tax Care.

– Jesteśmy największą firmą księgową w Polsce i jednocześnie częścią grupy kapitałowej Idea Banku, podziwianej na świecie za odważne projekty fintech. Dzięki temu mamy możliwość tworzenia dedykowanych aplikacji dla przedstawicieli różnych branż, co dodatkowo zwiększa naszą przewagę konkurencyjną – podkreśla szef Tax Care.

Współpraca Tax Care z Uberem nie ogranicza się wyłącznie do technologii i prowadzenia księgowości. Obejmuje też pomoc dla kierowców przy zakładaniu działalności gospodarczej czy wyborze formy opodatkowania. Tax Care prowadzi regularne szkolenia dla partnerów Ubera dotyczące prowadzenia własnej firmy. Kierowcy korzystają też z innych produktów Grupy Idea Banku, np. leasingu na kilometry, czyli Happy Miles, w którym rata leasingowa zależy od liczby przejechanych kilometrów. Dystans mierzony jest przez zamontowane w aucie urządzenie GPS. Uber jest pierwszym dużym partnerem, dla którego Tax Care opracował dedykowaną aplikację księgową.

– Jesteśmy w trakcie finalizowania kolejnych projektów o podobnej skali. Wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z przepływem danych oraz dokumentów pomiędzy dużą firmą a współpracującymi z nią małymi podmiotami jesteśmy w stanie ten proces usprawnić i uprościć – zapowiada Adam Głos.

Powiązane artykuły