Wrocławski lider innowacji: słuchamy i działamy na rynku pracy

5,7 tysiąca – tyle nowych miejsc pracy zaoferował we Wrocławiu sektor nowoczesnych usług biznesowych w okresie 1. kw. 2016 – 1. kw. 2017. To nie koniec, do 2020 r. zatrudnienie w centrach biznesowych w Polsce wzrośnie z 244 tys. do 300 tys. osób. Nic dziwnego, że firmy z tej branży korzystają z coraz bardziej wyszukanych metod, by utrzymać pracowników.

W badaniu przeprowadzonym przez Boston Consulting Group 69 proc. ankietowanych menadżerów przyznało, że problemy z zatrudnieniem i utrzymaniem pracowników hamują rozwój innowacyjności firmy. Przedsiębiorstwom o wiele bardziej opłaca się zapewniać przyjazne środowisko pracy już zatrudnionym osobom, niż inwestować w rekrutację i szkolenie nowej kadry. Firmy prześcigają się więc w różnorodnych działaniach zwiększających zadowolenie pracowników. Wrocławskie 3M Global Service Center stawia przede wszystkim na aktywny dialog.

– Chcemy utrzymywać partnerskie relacje z pracownikami, czyli słuchać ich głosów i szybko odpowiadać na potrzeby. Wypracowaliśmy wewnętrzne rozwiązania, do których należy m.in. „Suggestion box”. Każdy pracownik może w dowolnym czasie przekazać nam swoje uwagi, sugestie czy podzielić się odczuciami. Na bieżąco zapoznajemy się ze wszystkimi informacjami i staramy się reagować jak najszybciej. – mówi Rafał Olejniczak, dyrektor generalny 3M Global Service Center EMEA we Wrocławiu.

Dialog w nowej formie Wiodące organizacje mają świadomość, że jedno rozwiązanie to za mało, dlatego w 3M GSC cały czas szukają innowacji i śledzą wszystkie nowinki technologiczne pojawiające się nie tylko na polskim, ale i zagranicznych rynkach. Dzięki temu firma jest w stanie wprowadzać więcej narzędzi umożliwiających dialog z pracownikiem. To z kolei przekłada się na jeszcze szybszą reakcję.

– Udało nam się znaleźć narzędzie szyte na naszą miarę – dodaje Rafał Olejniczak -Jesteśmy pierwszą w Polsce firmą, która wprowadziła Pulsetip – interaktywny panel dotykowy, dzięki któremu każdy pracownik ma możliwość udzielenia odpowiedzi na jedno pytanie dziennie.

3M GSC zainstalowało 5 urządzeń, po jednym na każde piętro w swojej siedzibie przy Dubois 41 we Wrocławiu. Jednocześnie wszyscy pracownicy otrzymali specjalne karty umożliwiające szybkie, zbliżeniowe udzielenie odpowiedzi np. podczas lunchu. Monitoring wyników odbywa się w czasie rzeczywistym, a sugerowane przez pracowników zmiany wprowadzane są na bieżąco.

– 3M Pulse, bo tak nazywamy urządzenie w firmie, to doskonałe narzędzie. Dzięki niemu nasi pracownicy mogą wypowiedzieć się na temat, między innymi, systemu benefitów, opieki zdrowotnej, a nawet jakości kawy w firmie. Wiedza zbierana jest szybko, reakcja jest niemal natychmiastowa. Sprawny dialog pozwala nam dostosowywać działania do realnych potrzeb naszego zespołu. To bezcenne z punktu widzenia całej organizacji – mówi Rafał Olejniczak.

Jednak w całej inicjatywnie nie chodzi tylko o biurowe udogodnienia. Na liście znalazły się również pytania o sposoby spędzania wolnego czasu, uczucia towarzyszące pracownikom w poniedziałki czy słowa, które chcieliby częściej słyszeć od innych członków zespołu. Już po pierwszych tygodniach obecności 3M Pulse w firmie, organizacja dowiedziała się, że dla większości zatrudnionych najważniejsze są relacje pomiędzy zespołami. Aż 60% pracowników wskazało „team spirit” jako najistotniejszy element ich codzienności. To bardzo wartościowa wiedza dla organizacji, ponieważ pozwala na jasne określenie kierunku wewnętrznych działań oraz dalszego rozwoju.

Przestrzeń, która przyciąga

Firmy, które chcą tworzyć atrakcyjne warunki pracy w celu zdobycia najlepszych specjalistów, inwestują też m.in. w przyjazną przestrzeń biurową czy atrakcyjny pakiet pozapłacowych benefitów. Kompleksowe podejście procentuje. Potwierdzeniem skuteczności działań wrocławskiego 3M GSC jest wyróżnienie w prestiżowym, międzynarodowym plebiscycie „Great Place to Work®”, w którym doceniono 20 innowacyjnych i dynamicznie rozwijających się organizacji. 3M Global Service Center znalazło się w pierwszej 5-ce wyróżnionych pracodawców, zatrudniających poniżej 500 pracowników.

– 3M jako międzynarodowa firma, w tym nasze 3M Global Service Center, to wyjątkowe miejsce, w którym bardzo zależy nam na słuchaniu ich opinii. Chcemy być w tym zakresie innowatorem. Nieustannie poszukujemy najlepszych dostępnych rozwiązań i dostosowujemy je do wewnętrznych potrzeb, a 3M Pulse to dopiero początek – podsumowuje Rafał Olejniczak.

(BaPu)

Powiązane artykuły