10 „Podstawowych zasad” prowadzenia biznesu: zasada nr 1 – PRODUKT

Do prowadzenia biznesu nie jest konieczne prawo jazdy, ale przetrwanie na rynku, w warunkach konkurencji, wymaga pomysłu, planu i jego systematycznej realizacji. Jednak sukces nawet najlepszej firmowej idei nie jest możliwy bez przemyślanej strategii produktu. To on jest esencją, z którą wiążą się pozostałe działania przedsiębiorcy, do niego nawiązuje dziewięć pozostałych „podstawowych zasad” prowadzenia przedsiębiorstwa. Przypominamy te elementy, ponieważ zaniechania w rozbudowie choćby jednej z dziesięciu składowych firmy, może skutkować jej upadkiem. Warto przemyśleć 10 „podstawowych zasad” prowadzenia przedsiębiorstwa, by zapewnić jego zrównoważony progres.

Amerykanie najważniejsze zagadnienia biznesowe wymieniają jako „marketingowe P”. Wśród haseł, zaczynających się od tej spółgłoski, znalazł się również PRODUKT. Choć lansowana przeze mnie metafora firmy jako tortu zakłada, że każda cząstka tego słodkiego poczęstunku jest tak samo ważna, to trzeba zaznaczyć, iż trudno wyobrazić sobie zasadność zakładania firmy, choćby nawet na krótko, która nie proponuje żadnego produktu. Efektem działania zespołu może być rzecz, czy też ogólniej wyprodukowane dobro, a także usługa. Produktem jest też marka, wiedza, idea, miejsce, a także organizacja. O tym P marketingowym napisano wiele, ja skupię się na dobrych uczuciach i marce.

Każdy produkt jest wypadkową wielu cech, więc to nie tylko rzecz materialna, ale jej skład, zastosowanie, warunki gwarancji, zapłaty za nią, w tym możliwość kredytowanie, i jej dostawy, a także, a może przede wszystkim jego działanie. Im więcej tych cegiełek składających się na proponowany element, tym większa jego atrakcyjność.

Decydując się na zakup dobra lub usługi bierzemy pod uwagę łatwość w użytkowaniu, a także względy estetyczne. Najważniejszym zastosowaniem wszystkiego, co kupujemy jest zaspokajanie potrzeb, zarówno tych podstawowych, oznaczonych przez Maslowa jako podstawa piramidy, jak i tych wyższych – potrzeby przynależności, uznania, czy samorealizacji. Ekskluzywny jacht nie jest potrzebny tylko do żeglowania, bo w innym wypadku jego właściciel kupiłby zwykłą łódź. To samo można powiedzieć o wysokiej jakości biżuterii, pogoni za modnymi ubraniami i chęci posiadania psa rzadkiej rasy. To, co powsiadamy lub chcielibyśmy mieć, mówi wiele o naszych potrzebach, aspiracjach, tym kim jesteśmy, jaka grupa nam imponuje i co nam sprawia przyjemność, czyli dostarcza dobrych uczuć.

2Budzenie dobrych uczuć jest kluczowe w przypadku produktów luksusowych oraz konsumpcyjnych, ale nie należących do dóbr pierwszej potrzeby. W tych sektorach jest zwykle duża konkurencja, więc kupujący dysponuje poszerzonym wyborem, więc jeśli zdecyduje się na krem X, a nie Y, powinien poza kosmetykiem otrzymać dodatkowy bonus w postaci pozytywnego nastroju. Richard Bandler, kontrowersyjny badacz wzorców zachowań, opisał ten proces następująco: za każdym razem, gdy klient spojrzy na Twój Produkt, powinien poczuć się dobrze. Niezależnie od okoliczności. Właśnie na tym polega Twoje zadanie jako sprzedawcy. Dbasz o to, żeby decyzje podejmowane przez klientów były decyzjami ostatecznymi i żeby cieszyli się oni z ich podjęcia (Bandler, 2006, s. 60-61). Ludzie lubią mieć pewność, że podejmują słusznie, jeśli podczas zakupów i używania danego dobra będą czuć, że dobrze wybrali, z pewnością zechcą korzystać z tego nadal.

Istotnym elementem produktu jest jego marka, czyli zwykle nazwa firmy i graficzne przedstawienie w postaci logotypu, np. charakterystyczna czcionka Coca-Coli, lub sylwetka orła w przypadku Orlenu. Marka ta jest prawnie zastrzeżoną własnością firmy. Jej wysoka pozycja na rynku warunkuje rozpoznawalność i pomaga w sprzedaży, bo ugruntowane marki mają większe szansę ma powtarzalność zakupu, czyli stałych klientów. Dobrze kojarzonej marce łatwiej wprowadzać na rynek nowe produkty i jej właściciel nie wydaje tyle na reklamę co początkujący przedstawiciele tej samej branży.

Jedna marka współcześnie firmuje nie tylko wiele produktów, ale i w ramach dywersyfikacji operuje w wielu branżach np. rozszerzając asortyment lub też przejmując podczas fuzji inne firmy. Przykładowo, korporacja Google to nie tylko wyszukiwarka internetowa, YouTube, ale też narzędzia reklamowe, poczta elektroniczna, serwisy z mapami oraz oprogramowanie do komputerów i urządzeń mobilnych jak platforma Android. W najnowszym holdingu Alphabet, Inc., skupiającym rodzinę Google znalazły się też m.in. badawczo-rozwojowa firma biotechnologiczna, spółki inwestycyjne i rozbudowane laboratorium badawcze. Jedna super firma, a wiele propozycji kryjących się w jednej znanej na całym świecie marce.

mgr Agnieszka Kühl, coach,międzynarodowy trener biznesowy w budowaniu strategii salonów kosmetycznych i SPA. Ekspert w dziedzinie składników stosowanych w kosmetykach.Laureatka w Ogólnopolskim konkursie magazynu Business Woman and Life: Business Woman Roku 2014 w kat. Lider w Zarządzaniu Salonami kosmetycznymi i SPA

mgr Agnieszka Kühl, coach,międzynarodowy trener biznesowy w budowaniu strategii salonów kosmetycznych i SPA. Ekspert w dziedzinie składników stosowanych w kosmetykach.Laureatka w Ogólnopolskim konkursie magazynu Business Woman and Life: Business Woman Roku 2014 w kat. Lider w Zarządzaniu Salonami kosmetycznymi i SPA

 – Produkt oferowany przez firmę to jeden z 10 najważniejszych elementów składających się na współczesny biznes. Każdy z nich jest ważny dla sprawnego działania przedsiębiorstwa. O kolejnych „Podstawowych zasadach” przeczytacie już wkrótce. Proponuję kontynuowanie rozważań o naczelnych zasadach w prowadzeniu własnej firmy. Piszę o nich w książce „1000 nowych klientów w ciągu roku” i na moim profilu Facebooka, we wpisach z 12 – 25 maja 2014 roku, zatytułowanych – 10 „Podstawowych zasad” prowadzenia biznesu. Zachęcam też do zapoznania się z publikacjami nt. produktów i zarządzania marką:

Adamiec Marek, Kożusznik Barbara, Sztuka zarządzania sobą, PWE Warszawa 2001, Altkorn J., Strategia marki, PWE, Warszawa 1999, Richard Bandler, Alchemia manipulacji, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006, Chernatony L. Wizja i tworzenie marki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003, Dejnaka A., Strategia marki, produktów i usług, Helion, Gliwice 2006, Kall J. Silna marka. Istota i kreowanie, PWE, Warszawa 2001, Keller K. L., Strategiczne zarządzanie marką. Kapitał marki budowanie, mierzenie izarządzanie, Wolters Kluwer, Warszawa 2011, Kotler P., Marketing, FELBERG SJA, Warszawa 1999, Schmitt B., Simonson A. Estetyka w marketingu. Strategiczne zarządzanie markami, tożsamością i wizerunkiem firmy, Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków 1999, Trout J., Wielkie marki wielki kłopot, IFC PRESS, Kraków 2002 Witek-Hajduk M., Zarządzanie marką, Difin, Warszawa 2001.

Powiązane artykuły