Jak stworzyć skuteczny billboard reklamowy – wskazówki

Reklamodawcy najczęściej jako nośnik reklamy zewnętrznej wybierają billboard, ponieważ jego przekaz może dotrzeć do ogromnej liczby ludzi. Jakie cechy powinien mieć skuteczny billboard? Na co zwrócić uwagę, a czego unikać, by nie okazało się, że fundusze przeznaczone na reklamę zostały wyrzucone w błoto?

Dziś, praktycznie każdy przedsiębiorca wie, jak ważna jest reklama dla skutecznej działalności. Jednym z najpopularniejszych narzędzi marketingowych jest reklama zewnętrzna, która dociera do niezliczonej liczby odbiorców. Najchętniej wybieranym nośnikiem jest billboard. Jest to prosta i bardzo dobrze widoczna forma przekazu. Nie jest jednak sztuką samo zainwestowanie w billboard, ale stworzenie skutecznego przekazu, który spełni swoje zadanie, czyli zachęci odbiorców do zakupu czy skorzystania z usługi.

Sprawa wydaje się prosta, bo przecież billboardy wiszą w centrach miast, przy głównych arteriach komunikacyjnych, zatem liczba potencjalnych odbiorców jest niemal nieograniczona. W dużych miastach, właściwie na każdym kroku można zauważyć billboardy. Łódź jest przykładem, jak wiele tego typu reklam znajduje się w przestrzeni miejskiej. Jak stworzyć billboard, który zostanie zapamiętany na dłużej, czyli po prostu będzie skuteczny?

Pozytywne skojarzenia i zapamiętanie

Stworzenie skutecznego billboardu nie jest rzeczą łatwą, choć nie wszyscy się z tym zgadzają. Wymyślenie prostego, ale jednak ciekawego przekazu jest trudne. Zasada działania tego nośnika jest taka, że w ciągu kilku sekund jego przekaz musi dotrzeć do odbiorcy. Warunki, w jakich ludzie oglądają billboardy (ruch uliczny, hałas, korki, pośpiech itp.) nie sprzyjają kontemplacji, a wręcz odciągają uwagę. Żeby zatem billboard został pozytywnie zapamiętany, musi być staranny i skuteczny. Zatem najlepiej, by był chwytliwy, oryginalny, kreatywny i powodował chęć kupienia konkretnego towaru lub skorzystania z reklamowanej usługi. Rzeczą niezmiernie trudną, ale konieczną, jest stworzenie uniwersalnego billboardu, który dotrze do osób w różnym wieku, statusie społecznym, zainteresowaniach itp.

Czego unikać, projektując billboard?

Istnieje wiele elementów, których należy unikać, projektując skuteczny billboard. Po pierwsze, należy unikać jasnych, pastelowych kolorów, ponieważ są one słabo widoczne zarówno dla przechodniów i kierowców. Po drugie, w myśl zasady – jeden obraz wart jest tysiąc słów – należy unikać zbyt dużej ilości tekstu. To obraz jest najlepszym przekazem. Przechodnie i kierowcy nie zdążą przeczytać długiego tekstu, więc przekaz słowny do nich nie dotrze. To, co dobrze sprawdza się na billboardach, to krótkie i oczywiście chwytliwe, intrygujące hasła. Po trzecie, jeśli na billboardzie znajduje się tekst, to font powinien być dobrany tak, by napis był dobrze widoczny (duży i w kolorze takim, by zachować duży kontrast między tłem a napisem). Po czwarte, tekst powinien być umieszczony na wysokości wzroku odbiorców, czyli raczej po środku niż np. w dolnym rogu.

Nieskuteczny billboard

Billboard może okazać się nieskuteczny z kilku powodów. Oto one: zbyt szeroko określona grupa docelowa, bezosobowość, brak wezwania do działania (call to action), duże koszty ulepszenia reklamy, niemożność śledzenia jej skuteczności/nieskuteczności, zbyt daleko idąca oszczędność środków przeznaczonych na reklamę. Grupa docelowa w przypadku reklamy bannerowej jest określona bardzo szeroko. Czasem jednak nie jest to dobre rozwiązanie, bo może okazać się, że reklama skierowana do wszystkich tak naprawdę nie jest skierowana do nikogo. Może trzeba wtedy określić jednak jakiś konkretnych odbiorców.

Warto jednak przede wszystkim sprawdzać skuteczność reklamy, w którą się inwestuje. W przeciwnym razie przedsiębiorca nie wie czy słusznie wydaje pieniądze. Oprócz profesjonalnych metod analizy skuteczności reklamy są też takie, które można stosować samemu. Na przykład jeśli na billboardzie było coś charakterystycznego, np. kod kuponu czy cena, to można pytać o to klientów.

W miastach spotkać można wiele nieskutecznych billboardów. Łódź to miasto, w którym można znaleźć wiele takich przykładów, choć z drugiej strony jest także wiele tych skutecznych.

Skuteczny billboard

Podstawowa zasada skutecznej reklamy billboardowej, to przekazanie maksimum treści, przy użyciu minimum słów. Odbiorca nie zdąży przeczytać długiego tekstu, a tym bardziej go nie zapamięta. Idealnym rozwiązaniem jest fotografia lub grafika z dołączonym oszczędnym, lecz chwytliwym, a najlepiej intrygującym hasłem. Warto zauważyć, że stosunkowo niewiele bannerów zawiera tak istotne wezwanie do działania, czyli call to action. Zawarcie go w reklamie zwiększa szansę, że klient będzie chciał podjąć jakieś działanie, czyli kupić, zadzwonić, odwiedzić sklep, wysłać sms itd.

Inną decydującą sprawą jest lokalizacja billboardu i jakość jego wykonania. Jeśli przedsiębiorca chce skierować reklamę do określonej grupy docelowej, to powinna ona zawisnąć w miejscu, które osoby z tej grupy odwiedzają, czyli np. jeśli jest skierowana do studentów, to w okolicach uczelni, do dzieci w okolicy przedszkoli i szkół itd. Dobra jakość wykonania z kolei przedłuża trwałość reklamy, gdyż będzie ona odporna na warunki atmosferyczne, a poza tym będzie wyglądała estetycznie. Każdy tego typu nośnik powinien być także podświetlony, by był widoczny również wieczorem i w nocy.

Warto także pomyśleć o wyróżnieniu billboardu spośród innych poprzez zastosowanie wychodzących poza nośnik elementów, motywów 3D i tym podobnych kreatywnych rozwiązań. Przykładowe realizacje reklam w postaci billboardów w Łodzi można znaleźć na stronie: www.apla.eu.

(MKO)

Powiązane artykuły