Rozmazują szminkę i przypominają o cytologii

Rita Ora, Georgia May Jagger, Monika Olejnik – co je łączy? Wszystkie panie wzięły udział w akcji #SmearForSmear i umieściły w internecie zdjęcia, na których pozują z rozmazaną szminką.

Kampania ma na celu uświadomienie kobietom, że regularne badania cytologiczne pozwalają na wczesne wykrycie raka szyjki macicy.

Rozmaż szminkę w kąciku ust, zrób selfie, wrzuć do internetu i powiadom znajomych o kampanii #Smearforsmear. W jakim celu? Dzięki temu uświadomisz kobietom, że cytologia ratuje życie. W kampanii może wziąć udział każdy, także mężczyźni.

Szacuje się, że 4 na 5 osób, które uprawiają seks, miało kontakt z wirusem brodawczaka ludzkiego (HPV). To on jest odpowiedzialny za raka szyjki macicy u kobiet, ale także nowotwory odbytu, gardła czy prącia u mężczyzn.

W Polsce raka szyjki macicy rozpoznaje się co roku u prawie 4 tysięcy kobiet. Co druga Polka chora na raka szyjki macicy umiera. Śmiertelność jest u nas wyższa aż 70% niż średnio w krajach Unii Europejskiej.

– Każdy sposób na to, by promować badania cytologiczne, jest dobry. Jeśli rak szyjki macicy zostanie odpowiednio wcześnie wykryty, to prawie w 100% przypadków jesteśmy w stanie go wyleczyć. Śmiertelność na ten rodzaj nowotworu jest w Polsce tak duża tylko dlatego, że brakuje u nas świadomości, jakie znaczenie ma regularna cytologia. A to przecież proste, bezbolesne badanie – mówi dr n. med. Karolina Waleśkiewicz – Ogórek, specjalista położnictwa i ginekologii, współpracujący z Fundacją Rosa w ramach kampanii Rakoobrona, koncentrującej się na promocji profilaktyki przeciwnowotworowej wśród młodzieży.

Kampanię #Smearforsmear zorganizowała brytyjska organizacja Jo’s Cervical Cancer Trust. Rozmazywanie szminki rozprzestrzenia się w tempie słynnego Ice Bucket Challenge. W ciągu kilku dni akcja zdobyła popularność na całym świecie.

– Profilaktyka onkologiczna w takiej formie przemawia do wyobraźni. Im więcej tego rodzaju akcji, tym lepiej. Młode kobiety powinny traktować badania cytologiczne jako element zdrowego trybu życia. Jako organizatorzy kampanii edukacyjnej m.in. na temat raka szyjki, natychmiast przyłączyliśmy się do akcji – dodaje Martyna Niewójt szefowa kampanii Rakoobrona.

Rak szyjki macicy to najczęściej występujący nowotwór wśród kobiet poniżej 35. roku życia. Jednocześnie jest to jeden z nielicznych rodzajów raka, które możemy całkowicie wyeliminować.

Program Rakoobrona jest skierowany do młodzieży w wieku 14-19 lat i przewiduje zajęcia edukacyjne w szkołach – w wymiarze 1 godziny lekcyjnej, dla uczniów klas II i III szkół gimnazjalnych oraz I-III szkół ponadgimnazjalnych. Dla placówek, które wyrażą zainteresowanie programem, Fundacja Rosa przygotowała profesjonalne materiały edukacyjne, opracowane w atrakcyjnej dla młodych ludzi formie. Materiały są przekazywane bezpłatnie. Do programu mogą się zgłaszać szkoły z całej Polski.

(JuAn)

Powiązane artykuły