10 lat Ryanaira w Polsce, 30 w Europie

Ryanair podsumowuje 30 lat działalności na świecie i dekadę na polskim niebie. Jego podbój rozpoczął w 2005 roku we Wrocławiu od połączenia z Londynem-Stansted.

Tutaj też irlandzki przewoźnik otworzył swoją pierwszą bazę operacyjną w Polsce, a następnie pierwsze tanie loty po kraju. W 2015 roku chce obsłużyć tutaj ponad milion pasażerów.

Pierwsze połączenie linii lotniczych Ryanair zostało uruchomione w lipcu 1985 r. z Waterford do Londynu-Gatwick. Kilka lat później wyklarował się obecny model transportu irlandzkiego przewoźnika. Kluczem do sukcesu okazał się krótki czas postoju na lotniskach, rezygnacja z dodatkowych usług, a w rezultacie obniżenie kosztów. Ryanair zaproponował pasażerom tanie bilety, a latanie stało się bardziej demokratyczne. To zrewolucjonizowało transport lotniczy. Przewoźnik otworzył Europę na ruch turystyczny na niespotykaną wcześniej skalę, ludzie masowo zaczęli latać. Obecnie posiada największą w Europie flotę Boeingów 737-800 – 320 samolotów. Zamówionych jest kolejne 175 maszyn. Codziennie realizuje ponad 1,6 tys. lotów i łączy 189 lotnisk w 30 krajach.

Rewolucja w Polsce

Podbój polskiego nieba Ryanair rozpoczął od Wrocławia. Stąd w 2005 roku wystartował jego pierwszy samolot do Londynu-Stansted.

– Od lat stawiamy na Wrocław. Wrocławskie lotnisko jest jednym z najszybciej rozwijających się w Polsce – mówił we Wrocławiu Michael O’Leary, dyrektor generalny linii Ryanair. – Cały czas dostrzegamy i wykorzystujemy jego potencjał. Przewidujemy, że w 2015 roku obsłużymy tutaj milion podróżnych, co pozwoli nam mówić aż o 18% wzroście – dodawał.

Przewoźnik cały czas wzmacnia obecność w stolicy Dolnego Śląska. W 2012 roku Ryanair uruchomił we Wrocławiu swoją pierwszą w Polsce bazę operacyjną. Najpierw stacjonował w niej jeden samolot, a już rok później irlandzki przewoźnik postawił w bazie drugą maszynę. To wiązało się z uruchomieniem kolejnych połączeń. Również ze stolicy Dolnego Śląska wystartował pierwszy krajowy lot Ryanaira. 2 kwietnia 2014 r. samolot w charakterystycznym logo odleciał do Warszawy-Modlina. Latem Ryanair latał na trasie Wrocław-Gdańsk. Wprowadzone wiosną połączenie do Warszawy-Modlin cieszyło się tak dużym zainteresowaniem, że Ryanair już jesienią tego samego roku uruchomił dodatkowe, poranne rejsy do stolicy. W 2014 roku na tej trasie obsłużono 80 891 pasażerów. Bezpośrednio z Wrocławia do Warszawy można lecieć również liniami PLL LOT i Eurolot (lotnisko Chopina). To oznacza, że aktualnie pasażerowie wrocławskiego lotniska mają w tygodniu do wyboru aż 9 połączeń ze stolicą dziennie (i 8 w weekendy).

Rozwojowy impuls

Obecnie irlandzkie linie oferują z Wrocławia loty do 15 europejskich miast. Wśród nich popularne połączenia do Rzymu, Barcelony, Mediolanu, Bolonii czy Paryża. To kierunki chętnie wybierane przez pasażerów, którzy chcą spędzić weekend lub dłuższy urlop w atrakcyjnej metropolii. W sezonie wiosna-lato 2015 ofertę poszerzą popularne od wielu sezonów miejscowości Europy Południowej, m.in. Alicante, Kreta, Malaga czy Malta. Na przełomie kwietnia i maja zwiększy się też liczba rejsów do Warszawy-Modlina oferowanych w piątek – Ryanair zapowiedział dodatkowy lot w południe. Powodem jest wzmożony ruch na trasie tuż przed weekendem.

– Ryanair na wrocławskim lotnisku wciąż się rozwija. Rozmawiamy o możliwości uruchomienia kolejnych połączeń na południe, do Portugalii, Hiszpanii oraz Grecji, na te kierunki nasi pasażerowie czekają najbardziej – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. – Ogromny potencjał leży również w utworzeniu na lotnisku we Wrocławiu zaplecza technicznego Ryanaira. Dałoby to dodatkowy impuls do rozwoju, nowe miejsca pracy i mocniej związałoby irlandzkiego przewoźnika z regionem.

Powiązane artykuły