10 „Podstawowych zasad” prowadzenia biznesu

Prowadzenie własnej firmy to dla wielu wymarzona kariera. Biznes zakładają ludzie z małym lub dużym instynktem do kierowania interesami; młodzi i w sile wieku; absolwenci szkół zawodowych, liceów, a także wszystkich kierunków studiów. Choć dzieli ich wiele, to sukces każdego z nich zależy od jednej kwestii – czy będą rozwijać wszystkie najważniejsze części składowe swojego biznesu, nie pomijając żadnej z nich.

Zaniechania w rozbudowie choćby jednej z dziesięciu składowych firmy, może skutkować jej upadkiem. Warto zatem poznać 10 „podstawowych zasad” prowadzenia przedsiębiorstwa, by dbać o ich zrównoważony progres.

Nie trzeba mieć biznesowego prawa jazdy, aby założyć firmę. Wystarczy pomysł, kapitał na start i dopełnienie minimum formalności. Jednak gdyby prowadzenie firmy było proste, to większość nowo powstałych przedsiębiorstw przetrwałoby bez najmniejszych problemów wszystkie jazdy próbne oraz dalekie biznesowe podróże i pozwoliły swoim założycielom smakować sukces takich przejażdżek przez długie lata.

Tymczasem, zgodnie z danymi publikowanymi przez GUS, każdego roku w Polsce powstaje 250 – 300 tys. małych firm, a 25 – 30 proc. z nich zamyka się niemal natychmiast, bo nie jest w stanie przetrwać pierwszego roku działalności. W ciągu pięciu lat na rynku utrzymuje się tylko co trzecia firma. Dlaczego tak się dzieje? Jeśli odrzucimy teorie spiskowe, wystąpienie nadspodziewanie wielu pechowych sytuacji i weźmiemy poprawkę na obiegowe opowieści o polskiej biurokracji, to przyczyn niepowodzeń doszukamy się w początkujących biznesmenach.

Przedsiębiorcy nie traktują swojego biznesu jako całości, widzą jego wycinek, a reszta ich wymarzonej firmy pozostaje zwykle poza ich kontrolą. Holistycznym obrazem przedsiębiorstwa, jako zbioru kilku równie ważnych części, dysponują jedynie biznesowi liderzy, ale u takich specjalistów nowe firmy rzadko szukają wsparcia. Ich właścicielom trudno zdobyć się na oderwanie od własnej domeny i popatrzenie na nowe wyzwanie z perspektywy, by uważnie obejrzeć całość projektu.

WykształcenieLekarz okulista otwierający własną przychodnię potrafi leczyć, zna się na diagnostyce, terapii oraz lekach stosowanych w okulistyce. Orientuje się, w cenach i markach niezbędnych urządzeń diagnostycznych, ale nie jest obeznany w tajnikach księgowości, prowadzeniu sekretariatu i marketingu. Jeśli nie znajdzie w porę odpowiedniej sekretarki i biura rachunkowego, jego reputacja medyczna, pięknie urządzony gabinet oraz starania nie wystarczą, by przychodnia działała wzorowo.

Firma ubezpieczeniowa A specjalizująca się w ubezpieczeniach komunikacyjnych wydała krocie na remont nowej siedziby i promocję, ale po przeprowadzce liczba jej klientów drastycznie spadła, mimo że obecnie jej biuro mieści się przy największych salonach samochodowych w mieście. Tymczasem obroty konkurencyjnej firmy ubezpieczeniowej B wzrosły po przeniesieniu jej siedziby w bliskie sąsiedztwo urzędu zajmującego się rejestracją pojazdów. Miejsce prowadzenia biznesu okazało się równie ważne jak marketing i fachowość kadr.

Tego rodzaju przykłady można mnożyć. W każdym z dwóch przypadków wystarczy jedno słabe ogniwo, by cały mozolnie budowany biznes posypał się jak domek z kart. Mahatma Gandhi mawiał, że nie ma złych ludzi… tylko niewykształceni, i choć agentom ubezpieczeniowym, ani okuliście nie można odmówić fachowości w ich domenie, to z racji specjalizacji zawodowej rzadko posiadają wiedzę z takich dziedzin jak zarządzanie, marketing i budowanie marki. Ich podstawy są fundamentem niezbędnym do powstania udanego biznesu.

Każdy teoretyk i praktyk zarządzania opisuje wzorcową firmę w charakterystyczny dla siebie sposób. Ja porównuję ją do tortu krojonego na 10 równych części. Każda z nich jest tak samo ważna, bo tylko razem tworzą harmonijną całość. Amerykanie najważniejsze zagadnienia biznesowe wymieniają jako „marketingowe P”, czyli m.in.: product, personnel, promotion, price, place, presentation, process, people, publicity, persuasive, passion, professionalism, problem-solver, participative… Najważniejsza dla sprawnego działania przedsiębiorstwa jest dziesiątka z nich, tworząca 10 „Podstawowych zasad”. Wszystkie rozszyfrujemy w kolejnych odcinkach cyklu. Warto je poznać lub przypomnieć sobie, bo te proste mechanizmy odnoszą się do każdego biznesu, we wszystkich dziedzinach gospodarki. Zdarza się, że w jednych przedsiębiorstwach mniej ważne wydaje się przywództwo, w innych reklama, a w jeszcze innych praca zespołowa, ale nawet jeśli kawałki tego biznesowego tortu nie są pokrojone na równe części, czynniki te nie przestają współtworzyć zgodnej całości. Bez każdego z nich długofalowy rozwój firmy nie jest możliwy.

mgr Agnieszka Kühl, coach,międzynarodowy trener biznesowy w budowaniu strategii salonów kosmetycznych i SPA. Ekspert w dziedzinie składników stosowanych w kosmetykach.Laureatka w Ogólnopolskim konkursie magazynu Business Woman and Life: Business Woman Roku 2014 w kat. Lider w Zarządzaniu Salonami kosmetycznymi i SPA

mgr Agnieszka Kühl, coach,międzynarodowy trener biznesowy w budowaniu strategii salonów kosmetycznych i SPA. Ekspert w dziedzinie składników stosowanych w kosmetykach.Laureatka w Ogólnopolskim konkursie magazynu Business Woman and Life: Business Woman Roku 2014 w kat. Lider w Zarządzaniu Salonami kosmetycznymi i SPA

– Proponuję rozpoczęcie rozważań o naczelnych zasadach w prowadzeniu własnej firmy. Piszę o nich w książce „1000 nowych klientów w ciągu roku” i na moim profilu Facebooka, we wpisach z 12 – 25 maja 2014 roku, zatytułowanych – 10 „Podstawowych zasad” prowadzenia biznesu.

Zachęcam też do zapoznania się z publikacjami nt. budowania osobistej marki: 1. Adamiec Marek, Kożusznik Barbara, Sztuka zarządzania sobą, PWE Warszawa 2001, 2. Covey Stephen R., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis Warszawa 2012, 3. Grzesiuk L., Doroszewicz K., Stojanowska E., Umiejętności menedżera. Psychologia stosowana dla menedżerów, WSH Warszawa 2001, 4. Idzikowski Wojciech, Efektywność osobista. Zarządzanie sobą i innymi w czasie, Helion Gliwice 2010, 5. Król-Fijewska Maria, Fijewski Piotr, Asertywność menedżera, PWE Warszawa 2007, 6. Mistewicz Eryk, Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają, Helion Gliwice 2011, 7. Pinskley Raleihg, 101 sposobów promocji samego siebie, Wydawnictwo Akade, Kraków 1997, 8. Rampersad Hubert K., TY – marka inna niż wszystkie. Sztuka autentycznego brandingu osobistego, Helion Gliwice 2010, 9. Schawbel Dan, Personal branding 2.0. Cztery kroki do zbudowania osobistej marki, Helion Gliwice 2012, 10. Wieseneder Susanna, Skuteczne zarządzanie reputacją i spójny image, Best Press Warszawa 2008, 11. Williams Michael, Przywództwo w świecie biznesu. Teoria i praktyka dla menedżerów, Wolters Kluwer Kraków 2009.

 

Powiązane artykuły