52. Rajd Świdnicki: wyszarpane zwycięstwo Marczyka i Gospodarczyka

Zdecydował finałowy oes! Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) rzutem na taśmę wygrali zakończony dziś 52. Rajd Świdnicki – inauguracyjną rundę RSMP. Dwukrotni mistrzowie kraju przejęli prowadzenie dopiero po ostatniej, 13. próbie. To 12. w karierze zwycięstwo tej załogi w rundzie krajowego czempionatu. Drugie miejsce zajęli obrońcy tytułu – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo), którzy stracili do zwycięzców 4,9 s. Na trzeciej pozycji zmagania zakończyli Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo) – wolniejsi od triumfatorów o 37,8 s.

 

  1. edycja Rajdu Świdnickiego była pierwszą rundą RSMP i HRSMP. Do zawodów przystąpiło 70 załóg. Trasa rajdu liczyła 446,35 km, z czego 169,1 km to łączny dystans 13 asfaltowych odcinków specjalnych.

 

Po sobotnim, krótszym etapie liderem był Grzegorz Grzyb. Jadący z Adamem Biniędą kierowca walczył o swój szósty triumf w tej imprezie, który dałbym mu status samotnego rekordzisty Rajdu Świdnickiego. Po czterech rozegranych oesach Grzyb miał 9,3 s przewagi nad Marczykiem. Trzecie miejsce zajmowali bracia Łukasz i Tomasz Kotarbowie (Citroen C3 Rally2), ze stratą 15,5 s.

 

W niedzielę zaatakował Marczyk. Łodzianin wygrał siedem z dziewięciu prób drugiego etapu. Jeszcze przed finałowym oesem liderem był Grzyb, ale jego przewaga nad Marczykiem wynosiła zaledwie sekundę. Na OS 13 Marczyk był szybszy od Grzyba o 5,9 sekundy i odniósł 12. w karierze zwycięstwo w klasyfikacji generalnej rundy mistrzostw Polski. Grzyb po raz 51. zameldował się na podium rajdu zaliczanego do kalendarza RSMP. Trzecie miejsce w debiucie za kierownicą samochodu najwyższej kategorii (Skoda Fabia Rally2 evo) osiągnął Jakub Matulka. Pilotowany przez Daniela Dymurskiego zawodnik pojechał o 37,8 s wolniej niż Marczyk.

 

Czołową piątkę zamknęli bracia Jarosław i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo, +44,3 s) oraz wicemistrzowie kraju – Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +1:13,8 s).

 

W klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) triumfowali Jacek Sobczak i Michał Marczewski w Porsche 911 GT3, zajmując jednocześnie wysokie, siódme miejsce w klasyfikacji generalnej imprezy (+3:14,1 s).

 

Po raz pierwszy w rundzie RSMP zobaczyliśmy nową rajdówkę – Renault Clio Rally3, z której skorzystali Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk – zwycięzcy rywalizacji w klasie 3. Świetny debiut w krajowym czempionacie zaliczył Hubert Laskowski (Ford Fiesta Rally4). Pilotowany przez Michała Kuśnierza 18-latek zajął drugą pozycję w klasyfikacji 2WD i był najszybszy w klasie 4.

 

Na Power Stage – ostatnim, dodatkowo punktowanym odcinku rajdu – pięć punktów za najlepszy czas zdobył Marczyk. Na kolejnych miejscach uplasowali się Jarosław Szeja (4 pkt), Grzegorz Grzyb (3 pkt), Jakub Matulka (2 pkt) oraz Zbigniew Gabryś (1 pkt).

 

Pierwszymi liderami punktacji tegorocznych mistrzostw Polski zostali Marczyk z Gospodarczykiem (35 pkt). Za nimi plasują się kolejno Grzyb/Binięda (27 pkt), Matulka i Dymurski (23 pkt) oraz bracia Szejowie (23 pkt)

 

Kolejną rundą RSMP będzie Rajd Nadwiślański (18-19 maja) w Puławach.

 

  1. Rajd Świdnicki – klasyfikacja końcowa:

 

  1. Marczyk/Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2) 1:29:11.4 s
  2. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally2 Evo) +4.9 s
  3. Matulka/Dymurski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +37.8 s
  4. Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 Evo) +44.3 s
  5. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +1:13.8 s
  6. Gabryś/Sadowski (Škoda Fabia RS Rally2) +1:45.9 s
  7. Sobczak/Marczewski (Porsche 911 GT3) +3:14.1 s
  8. Kotarba/Kotarba (Citroen C3 Rally2) +4:57.6 s
  9. Krotoszyński/Martynek (Skoda Fabia Rally2 Evo) +5:19.6 s
  10. Kowalczyk/Hryniuk (Renault Clio Rally3) +5:31.1 s

 

RSMP 2024 – punktacja po 52. Rajdzie Świdnickim (runda 1/7):

 

  1. Marczyk/Gospodarczyk 35 pkt
  2. Grzyb/Binięda 27 pkt
  3. Matulka/Dymurski 23 pkt
  4. Szeja/Szeja 23 pkt
  5. Byśkiniewicz/Siatkowski 17 pkt
  6. Gabryś/Sadowski 16 pkt
  7. Sobczak/Marczewski 13 pkt
  8. Kotarba/Kotarba 11 pkt
  9. Krotoszyński/Martynek 9 pkt
  10. Kowalczyk/Hryniuk 7 pkt

 

======================================================================

 

RSMP – informacje o cyklu

 

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.

 

Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2024 zaplanowano siedem rajdów, wszystkie rozgrywane na asfaltowych odcinkach specjalnych.

 

Kalendarz RSMP 2024:

 

  1. runda: 52. Rajd Świdnicki

Data: 27-28 kwietnia

Baza: Świdnica

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Sudecki

 

  1. runda: Rajd Nadwiślański

Data: 18-19 maja

Baza: Puławy

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Polski

 

  1. runda: Valvoline Rajd Małopolski (runda FIA CEZ)

Data: 8-9 czerwca

Baza: Maków Podhalański i Wadowice

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Fundacja Sporty Motorowe

 

  1. runda: 50. Rajd Koszyc

Data: 13-14 lipca

Baza: Koszyce (Słowacja)

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Auto Klub Kosice

 

  1. runda: Marma 33. Rajd Rzeszowski (runda FIA ERT i FIA CEZ)

Data: 8-10 sierpnia

Baza: Rzeszów

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Rzeszowski

 

  1. runda: 68. Rajd Wisły

Data: 13-15 września

Baza: Wisła

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Automobilklub Śląski

 

  1. runda: Rajd Śląska (runda FIA ERC)

Data: 11-13 października

Baza: Chorzów i Katowice

Nawierzchnia: asfalt

Organizator: Fundacja Automobilistów

 

Rundy RSMP mają około 110 do 150 km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Śląska, będący jedocześnie rundą mistrzostw Europy. Łączna długość prób sportowych w tych zawodach to blisko 200 km.

 

Ten dystans najczęściej podzielony jest na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym pięć najszybszych załóg zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.

 

W sezonie 2024 tytułu w klasyfikacji generalnej bronią Grzegorz Grzyb i Adam Binięda.

 

Wyniki

 

Podczas rund RSMP kibice mogą korzystać z wyników na żywo, dostępnych pod adresem wyniki.pzm.pl. Rezultaty uzyskiwane przez poszczególne załogi na odcinkach specjalnych pokazują się tam automatycznie, w czasie rzeczywistym. Oprócz tego na tej stronie dostępne są również wyniki dla poszczególnych klas, a także harmonogram oraz mapa zawodów z możliwością śledzenia pozycji każdej z załóg biorących udział w rajdzie.

Punktacje mistrzostw oraz wyniki poszczególnych rund, w tym archiwalne, dostępne są na stronie Polskiego Związku Motorowego – LINK.

Powiązane artykuły