Bezcenne obrazy wróciły na Zamek Książ!

Po kilkudziesięciu latach do Zamku Książ wróciły obrazy z dawnej kolekcji Jana Henryka XV von Hochberga i jego żony Księżnej Daisy.

Oprócz nich na wystawie pokazane zostały inne dzieła ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, które zdobią zamkowe sale. W konferencji otwierającej wernisaż wziął udział Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

– Chociaż dziś mówimy o kilkudziesięciu działach sztuki, które chcemy zaprezentować publicznie w zabytkowych wnętrzach tego urokliwego zamku, to wspólnie mamy świadomość tego, że dokonujemy pewnego rodzaju przełomu. Trawestując słowa Neila Amstronga z załogi Apollo 11 mogę rzec, że jest to doprawdy mały krok naszego muzeum, ale wielki skok dla muzealnictwa – mówi dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Na wystawie można zobaczyć 38 obrazów i 2 rzeźby ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Wśród nich znajduje się 10 obrazów z kolekcji Hochbergów, 4 barokowe portrety członków różnych gałęzi tego rodu oraz inne prace wytypowane do ozdobienia zamkowych wnętrz. Przygotowania do otwarcia ekspozycji w Zamku Książ trwały wiele miesięcy, ponieważ trzeba było stworzyć odpowiednie warunki prezentacji cennych dzieł sztuki – bardzo precyzyjnie zdefiniowane pod kątem konserwatorskim i spełniające wszelkie normy bezpieczeństwa.

– Projekt, który realizujemy to historyczne wydarzenie dla Zamku Książ – uważa Krzysztof Urbański, prezes zarządu Zamku Książ w Wałbrzychu Sp. z o.o. – Nie przesadzę mówiąc, że to w Polsce precedensowe przedsięwzięcie. Nie będę ukrywał, że umowa, którą zostanie podpisana 8 kwietnia to zaledwie pierwszy etap dalszych „metamorfoz” zamkowych! Już mamy wiele planów na rozwój tego projektu oraz na dalsze wzbogacanie oferty Książa.

Wystawa „Metamorfozy Zamku Książ” składa się z trzech części. Prezentację rozpoczynamy w tzw. Sali Wystaw, gdzie można zobaczyć m.in. scenę z „Metamorfoz” Owidiusza z wyobrażeniem Pana ścigającego nimfę Syrinks i cykl obrazów Stephana Kesslera przedstawiających biblijną historię syna marnotrawnego. Druga część wystawy eksponowana jest w salonach reprezentacyjnych pierwszego piętra (Trakt Barokowy), które ozdobią dzieła wpisujące się w program treściowy stworzony w XVIII w. przez zespół artystów zatrudnionych przez Konrada Ernsta Maximiliana von Hochberga. Zobaczymy tam portrety, martwe natury, przedstawienia mitologiczne, animalistyczne, alegoryczne i pejzażowe. Kolejna część wystawy pokazywana jest w Sali Konrada, gdzie stworzymy Galerię Sławnych. Tam będzie można oglądać portrety legendarnych władców z dynastii Przemyślidów oraz Piastów, którzy położyli fundamenty kultury na Śląsku. Relacje Hochbergów z Habsburgami i Hohenzollernami naświetlone zostaną na tle ważnego dla epoki feudalnej mitu cesarskiego aż po jego totalitarny kres w XX w.

(JuAn)

Powiązane artykuły