Doskonały wynik testów wodoszczelności crossoverów Nissana

Każdy nowy model crossovera marki Nissan przechodzi tzw. „test zmywarkowy”. Qashqai, Juke czy X-Trail są spryskiwane 24 000 litrów wody, przy czym każda kropla jest wielokrotnie wykorzystywana w obiegu wtórnym. Dodatkowy test z zastosowaniem myjek wysokociśnieniowych służy sprawdzeniu, czy do środka nie przedostaje się wilgoć.

Choć kierowcy bynajmniej nie myją samochodów w zmywarkach do naczyń, to jednak każdy nowy model Nissana przechodzi tego rodzaju test. Modelu Qashqai ani innego crossovera nie da się oczywiście włożyć do zmywarki, więc w Europejskim Centrum Technicznym Nissana zbudowano komorę w odpowiedniej skali, w której zmieści się samochód rzeczywistych rozmiarów.

Nadwozie jest spryskiwane tysiącami litrów wody pod różnymi kątami. W tym czasie przeprowadzona jest drobiazgowa kontrola w celu zagwarantowania najwyższej jakości uszczelnień. Ów test, zwany z oczywistych względów „monsunowym”, jest wykonywany kilkukrotnie na różnych etapach prac nad każdym modelem samochodu osobowego i dostawczego z szerokiej oferty Nissana.

Najpierw na samochód spada deszcz 24 000 litrów wody. W kulminacyjnym momencie natężenie sztucznego deszczu przekracza 1000 litrów w ciągu 15 minut, co odpowiada metrowym opadom. Inżynierowie z najnowocześniejszego ośrodka w Cranfield (Wielka Brytania) z łatwością mogliby zautomatyzować procedurę testu. Jednak ze względu na rygorystyczny charakter programu prac nad nowym pojazdem, a także kapryśną pogodę w różnych częściach świata, nie byłaby to dostatecznie wymagająca próba. W procesie tym technicy Nissana atakują uszczelki pojazdu strumieniami wody wyrzucanej ze specjalnie skonstruowanej myjki ciśnieniowej pod ogromnym ciśnieniem 150 barów. To znacznie więcej niż w przypadku popularnych myjek do użytku domowego, działających z ciśnieniem 110 barów.

Carl Sandy jest jednym z inżynierów Nissana, który uczestniczył w opracowaniu wyśrubowanych norm testów.

– Jeden z pracowników siedzi w samochodzie z endoskopem wysokiej rozdzielczości i zagląda do profili nadwozia, sprawdzając, czy nie przedostała się tam choćby najmniejsza kropla – wyjaśnił.

Zespół Carla działa bardzo skrupulatnie. Z wnętrza samochodu demontowane są wszystkie elementy, aby ujawnić ewentualne przecieki w niewidocznych na co dzień miejscach.

W trakcie całego programu – testu monsunowego i spryskiwania ciśnieniowego – zużywane jest do 30 000 litrów wody. Odpowiada to ponad 2000 cykli pracy domowej zmywarki do naczyń. Tak lekkomyślne zużywanie wody może wydawać się marnotrawstwem, ale w rzeczywistości do kanalizacji nie trafia ani jedna kropla. Po przefiltrowaniu woda wraca do gigantycznego zbiornika, który zostanie opróżniony przy wizycie następnego samochodu w komorze. Recykling wody jest równie ważny, co skuteczność uszczelnień.

Standardy testów Nissana są wystarczające nie tylko z perspektywy względnie łagodnego klimatu i dobrych dróg w Europie Zachodniej, ale także surowszych czy wręcz ekstremalnych warunków otoczenia.

– Rygorystyczne testy są ważne ze względu na różnice między poszczególnymi rynkami. Na przykład w Rosji używa się myjek ciśnieniowych pracujących pod wyższym ciśnieniem, aby skutecznie usunąć brud z samochodów jeżdżących po tamtejszych drogach. Poprzez ciągłe doskonalenie norm testów staramy się zagwarantować, że nasze samochody sprostają najtrudniejszym warunkom jazdy w Europie – dodał Carl Sandy.

Nissan w Europie

Nissan posiada jedną z najbardziej kompleksowych ofert w Europie spośród producentów samochodów pochodzących z innych kontynentów. Firma zatrudnia ponad 14 500 osób w ramach swoich lokalnych działań w zakresie projektowania, badań i rozwoju, produkcji, logistyki oraz sprzedaży i marketingu. W ubiegłym roku kalendarzowym w zakładach Nissana w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Rosji wyprodukowano ponad 635 000 samochodów, w tym wielokrotnie nagradzane crossovery, samochody małolitrażowe, samochody typu SUV, pojazdy użytkowe oraz samochody elektryczne, takie jak Nissan LEAF, który jest najpopularniejszym samochodem elektrycznym na świecie – 97% nabywców jest bardzo zadowolonych z jego osiągów, a 95% poleciłoby ten samochód swoim znajomym. Nissan posiada obecnie w swojej europejskiej ofercie 24 różnorodne i innowacyjne modele, co plasuje go na pozycji lidera wśród marek azjatyckich w Europie.

(MKO)

Powiązane artykuły