EWA SUCHOCKA: Autentyczność manifestuje się w relacjach, działaniach i wyrażaniu siebie

 

– Bycie sobą i autentyczność w biznesie wzajemnie się wspierają i tworzą zdrowe środowisko firmy, które sprzyja lojalności klientów, pozwala na budowanie z nimi trwałych relacji, zyskiwanie ich zaufania i długotrwałej współpracy – mówi Ewa Suchocka, trener mentalny, przedsiębiorczyni, członkini Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu.

 

Czym dla ciebie jest bycie sobą w biznesie? Jakie to ma znaczenie dla budowania marki osobistej?

Bycie sobą w biznesie oznacza  dla mnie, autentyczność, spójność i uczciwość w tym, kim jestem i w tym jak prowadzę swoją działalność.  Wyraża się poprzez podejmowanie decyzji biznesowych zgodnych z własnym systemem przekonań i wartości. Obejmuje zarówno relacje z klientami, współpracownikami, jak i ogólną kulturę firmy.  Domknięciem bycie sobą w biznesie jest  dla mnie także  zrozumienie perspektyw innych osób i budowanie zdrowych relacji opartych na empatii.

To że decyduję się na bycie sobą i na autentyczność w żadnym  razie nie oznacza  braku profesjonalizmu. Wręcz przeciwnie,  dokładam starań, żeby dbać o wysoką jakość produktu czy usługi.

Bycie sobą w biznesie ma kluczowe znaczenie dla budowania marki osobistej, ponieważ ta ostatnia opiera się na autentyczności, spójności i unikalności jednostki. Ludzie bardziej ufają tym, którzy okazują się prawdziwi, szczery i konsekwentni w tym, kim są i co reprezentują, dlatego bycie sobą pomaga zbudować wiarygodność i nawiązać głębsze relacje z klientami.

Z drugiej strony  pozwala wyróżnić się spośród konkurencji. Unikalne cechy, pasje, umiejętności   przyciągają  do marki uwagę oraz przyciągają odpowiednich klientów, partnerów i współpracowników, którzy podzielają podobne co marka wartości i wizje.

 

Czy uważasz, że bycie sobą i autentyczność to synonimy? Jak te dwie cechy się wzajemnie wspierają w kontekście biznesowym?

Na pewno oba pojęcia są bliskie znaczeniowo. I chociaż  w praktyce często używane zamiennie, to nie są jednak  synonimami.

Bycie sobą dotyka tego, co jest istotą mnie, co jest moją tożsamością. Dotyczy więc najgłębszych wartości, przekonań, życiowych celów, misji życiowej. Odnosi się do tego, kim jestem wewnętrznie, do mojej wewnętrznej istoty, tak jakby bez wpływu zewnętrznych czynników.

Z kolei autentyczność manifestuje się w relacjach, działaniach i wyrażaniu siebie. I chodzi tu o takie wyrażanie siebie, które jest zgodne z  moją wewnętrzną istotą i wartościami. Jestem autentyczna, jeśli działam spójnie z moimi przekonaniami, bez naginania się do zewnętrznych oczekiwań, bez zafałszowywania, udawania,  dodawania, ujmowania.

Bycie sobą i autentyczność w biznesie wzajemnie się wspierają i  tworzą zdrowe środowisko firmy, które sprzyja lojalności klientów, pozwala na budowanie z nimi trwałych relacji,  zyskiwanie ich zaufania i długotrwałej współpracy.

 

Jakie są korzyści i wyzwania bycia sobą w świecie biznesu? Czy są okoliczności, kiedy trzeba podejmować decyzje dotyczące tego, co należy zachować dla siebie, a co warto ujawnić publicznie?

Korzyści bycia sobą w biznesie jest ogrom.

Dla mnie fundamentalna jest jednak spójność pomiędzy mną prywatnie i firmowo. Bo każdy z nas przecież jest całością, pełnią, jednością. Nie mamy dwóch , trzech ,czy pięciu  oddzielonych sfer  osobowości. I mamy tylko jedno życie.

To, jaką postawę  i jakie działania podejmuję w sferze biznesu ma wpływ nie tylko  na to, jak  się czuję, siedząc w domu przy kolacji, ale też staje się budulcem mojej tożsamości,  decyduje o tym,  jaka  ja się staję, wpływa na wewnętrzny  bilans mojej energii.  Kiedy nie udaję kogoś, kim nie jestem, oszczędzam moją energię. Zgromadzone zapasy mogę przekierować na to, co kocham,  co daje mi radość, mogę je spożytkować do wzrostu osobistego, wzrostu kreatywności w mojej firmie, czy też czerpania szczęścia z pasji. W efekcie odczuwam wewnętrzne wzmocnienie, wzrost motywacji i sprawczości.

Bycie sobą przekłada się też na nawiązywanie prawdziwych i trwałych relacji z klientami, partnerami biznesowymi, współpracownikami. Pozwala dotrzeć do idealnych klientów, których nasz indywidualny styl, wartości przyciągają i dla których stajemy się atrakcyjni i unikalni.

Z drugiej strony autentyczność niesie ryzyko krytyki lub negatywnych opinii, bo nie każdy zaakceptuje lub pozytywnie oceni nasz styl, możemy spotkać się z brakiem zrozumienia, a nawet narazić się na hejt.  Jeśli  wizja siebie, którą prezentujemy publicznie, nie jest zgodna z oczekiwaniami rynku lub trendami, może wpłynąć to  na słabszy wizerunek marki.

Żeby autentyczność  nie  prowadziła do utraty prywatności, i żeby nasze osobiste, intymne aspekty (zdrowie, rodzina, finanse)  nie stały  się przedmiotem spekulacji lub analizy publicznej, warto wypracować równowagę między zachowaniem pewnej prywatności a budowaniem publicznego wizerunku. Niektóre osobiste informacje lepiej zachować dla siebie, a przed ujawnieniem pewnych informacji  związanych np. ze strategią  firmy, z nowymi projektami, innowacjami , sprawami prawnymi –   warto rozważyć, czy może to mieć negatywne skutki dla naszej firmy.

Wyznaczenie granic co należy zachować dla siebie, a co warto ujawnić publicznie to zawsze jednak indywidualna decyzja. Ważne, by podjąć ją z poziomu swojej autentyczności.

 

Jakie kroki lub praktyki możemy podejmować, aby lepiej się  poznać  i być bardziej autentycznym zarówno w życiu osobistym, jak i biznesowym?

Poznawanie samego siebie i bycie autentycznym zarówno w życiu osobistym, jak i biznesowym, to proces ciągły, który – będę szczera –  wymaga zaangażowania i odwagi, by stanąć z samym sobą w prawdzie.

Pomocna  w tym procesie będzie autorefleksja. Regularne poświęcanie czasu na zastanowienie się nad swoimi wartościami, celami i priorytetami. Pytanie siebie, co jest dla mnie naprawdę ważne w życiu i biznesie. Określenie swoich podstawowych wartości. Sprawdzanie czy decyzje i działania, które na co dzień podejmuję, są  zgodne z tymi wartościami. W całym tym procesie bardzo ważne jest, żeby mieć bezwarunkową akceptację siebie i żeby nie porównywać się do innych, tylko poczuć w sercu – kim tak naprawdę jestem. Z drugiej strony potrzebujemy też otwartych i naprawdę  głębokich rozmów z  wybraną przez siebie osobą, a jeśli takiej nie mamy, warto rozważyć psychoterapię lub współpracę z trenerem mentalnym.  Autentyczność często nas kłopocze, jeśli jednak sobie na nią pozwolimy – budujemy  wtedy swoją wewnętrzną siłę, poczucie wolności i życie pełne satysfakcji i mocy sprawczej.

Od czego zacząć? Od decyzji, że wybieram dla siebie luksus dobrego autentycznego życia.  Kiedy zacząć? Dziś jest ten dzień!

 

Czy istnieją granice bycia sobą w biznesie? Czy są sytuacje, kiedy warto zachować pewną odległość miedzy osobistym życiem a sferą zawodową?

Tak, istnieją sytuacje, w których warto zachować pewną odległość między osobistym życiem a sferą zawodową. Istnieją pewne  granice, które wynikają z kontekstu biznesowego, etyki zawodowej, czy konieczności zachowania profesjonalizmu.

Jako przykład mogę podać konflikt interesów, kiedy osobiste relacje mogą wpływać na obiektywizm i uczciwość w podejmowaniu decyzji biznesowych. Jak choćby sytuacja wyboru dostawcy ze względu na swoje osobiste więzi  a nie z obiektywnych powodów.

W niektórych przypadkach, zwłaszcza gdy pracujemy z poufnymi informacjami, ważne jest, aby zachować dyskrecję i nie dzielić się nimi w prywatnych kontekstach. Dotyczy to miedzy innymi wszystkich zawodów pomocowych.

Warto podkreślić, że granice między życiem osobistym a zawodowym nie są jednoznaczne i mogą się różnić w zależności od branży, kultury organizacji, czy też indywidualnych preferencji. Ważne by zachować zdrową dla siebie równowagę.

 

Jak budować markę osobistą opartą na autentyczności? Jakie działania lub strategie warto wdrożyć, aby wiernie odzwierciedlać swoją autentyczną osobowość w biznesie?

Budowanie marki osobistej opartej na autentyczności to proces, który wymaga konsekwencji, zrozumienia samego siebie i skupienia na tworzeniu trwałych relacji.

Aby  wiernie odzwierciedlić autentyczną osobowość w biznesie, kluczowe jest oparcie fundamentu  marki na swoich wartościach i przekonaniach, a potem odnoszenie do nich wszelkich swoich działań komunikacyjnych, w mediach i realu. Pokazanie swojej prawdziwej osobowości, zarówno w sytuacjach profesjonalnych, jak i osobistych, a także dzielenie się swoimi doświadczeniami, zarówno  sukcesami jak i  wyzwaniami pomaga budować silne i autentyczne relacje z klientami.  Otwartość na feedback od swojej społeczności pokazuje,  że zależy nam na opiniach innych.

Nieobiecywanie rzeczy, których nie jesteśmy w stanie dostarczyć,  to przejaw  autentyczności, uczciwości i odpowiedzialności naszej marki. I to co oczywiste – przygotowanie produktu lub usługi w najwyższej możliwej jakości. A do tego potrzebujemy wiedzy, umiejętności i ciągłego inwestowania w rozwijanie siebie, w tym w szczególności w rozwój osobisty.

 

Czy autentyczność jest kluczowym elementem w budowaniu zaufania z klientami? Jak można wykorzystać autentyczność do wzmocnienia relacji z klientami i budowania lojalności w biznesie?

Firma buduje zaufanie, kiedy prezentuje się w prawdziwy sposób, ponieważ klientom łatwiej jest wtedy uwierzyć w jej intencje i uczciwość.

Marka, która  pokazuje się od różnych stron, która nie jest wystudiowanym i wygładzonym obrazkiem, czy wymyślonym od podstaw pasmem samych sukcesów, zaprasza klientów i dopuszcza ich  do swojego świata.   Bo przecież w biznesie  też mamy  swoje  ciężkie sytuacje, błędy, pomyłki, wady. Kluczowe, żeby  nie bać się o nich opowiedzieć.  Sposób w jaki je przezwyciężamy może stać się inspiracją dla innych i bardzo motywować, często bardziej  niż mówienie o sukcesach.

Jeśli firma dzieli się informacjami na temat procesów produkcji, źródeł surowców czy wartości,  klienci mogą się łatwiej   przekonać o jej  rzetelności.

Bycie autentycznym oznacza również, że firma potrafi zrozumieć potrzeby i oczekiwania swojej grupy docelowej, w efekcie lepiej dostosować swoje produkty, usługi i komunikację.  To z kolei przyczynia się do budowania silniejszych relacji. Klienci, którzy mają poczucie, że marka się o nich troszczy, odpłacają jej lojalnością i pozostają jej wierni. A ich pozytywne opinie szybko się rozchodzą, co sprzyja wzrostowi popularności i wzmacnianiu pozytywnej reputacji marki. Dlatego firmy, które konsekwentnie praktykują autentyczność, mogą czerpać korzyści zarówno w krótkim, jak i długim okresie.

 

Rozmawiała: Ilona Adamska

*** Wywiad powstał w ramach projektu „Autentyczność- prawdziwa siła kobiet biznesie” tworzonego przez Europejski Klub Kobiet Biznesu nad którym portal naszbiznes24.pl objął patronat mediany.

Fot. Anna Maria Zagórska

Powiązane artykuły