Fantastyczny kontrakt Neurosoftu

Do połowy 2015 roku polskie skrzyżowania mają być bezpieczniejsze.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego i wrocławski Neurosoft zawarli umowę na wykonanie systemu monitoringu wjazdu na czerwonym świetle dla potrzeb Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (Canard).

Będzie on zainstalowany przy 20 skrzyżowaniach dróg krajowych na terenie całej Polski. Łącznie na tę rozległą sieć multiwizyjną złoży się ponad 250 kamer HD, zintegrowanych z Centralnym Systemem Przetwarzania Canard. Rozwiązanie pozytywnie przeszło etap testowy i obecnie trwają pierwsze prace projektowe, a system ma być gotowy do połowy 2015 roku. Rozwiązanie wybrano w drodze postępowania GITD na zakup stacjonarnych urządzeń rejestrujących naruszenia przepisów, polegające na niestosowaniu się do sygnałów świetlnych. Wybrany produkt pozytywnie przeszedł testy sprawności dla urządzeń kontrolno-pomiarowych, które odbyły się w kwietniu 2014 roku.

– System NeuroCar RedLight będzie już w niedługiej przyszłości jednym z głównych elementów Centralnego Systemu Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Celem jego wdrożenia jest wyrobienie w kierowcach nawyku przestrzegania przepisów ruchu drogowego w zakresie stosowania się do sygnalizacji świetlnej – mówi Ireneusz Potasiak, naczelnik Wydziału Instalacji oraz Utrzymania Urządzeń w Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. –  Bardzo zależy nam na tym, by prowadzący pojazdy nie przyspieszali w momencie zbliżania się do skrzyżowania, na którym zapala się już pomarańczowy sygnalizator. Szczególne znaczenie odgrywa w tym kontekście ochrona pieszych przed skutkami wypadków, spowodowanych przez kierowców, którzy nie zatrzymali się na czerwonym świetle oraz ograniczenie liczby zderzeń bocznych pomiędzy pojazdami. Oprócz kwestii związanych z bezpieczeństwem system ma upłynnić ruch pojazdów w obszarze skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.

 

Testy nowego systemu odbywały się zgodnie ze scenariuszem, będącym częścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia cząstkowego.  GITD stworzył wierną imitację warunków drogowych na wydzielonym i zabezpieczonym pasie startowym toruńskiego aeroklubu. Za pomocą taśm wyznaczono skrzyżowanie typu T, a także zainstalowano tymczasową sygnalizację świetlną. Przejazdy i zatrzymania wykonywane były zgodnie ze scenariuszem testów, pojazdami różnych kategorii. Do testów wykorzystano samochód ciężarowy, pojazdy dostawcze oraz osobowe. Łącznie zasymulowano 800 wykroczeń. W ramach testów sprawdzono też reakcje systemu na szereg czynników mogących potencjalnie zakłócić jego pracę. W każdym z symulowanych przypadków system działał prawidłowo.

Zamówienie jest współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Kompletny system ma zgodnie z harmonogramem być ukończony w czerwcu 2015 roku. Spółka Neurosoft powstała w listopadzie 1992 roku i zatrudnia obecnie ponad 60 pracowników. Znakiem rozpoznawczym firmy są technologie oparte na sztucznych sieciach neuronowych. Dzięki silnemu zespołowi R&D z powodzeniem wprowadza na rynek systemy oparte na nowoczesnych technologiach sieci neuronowych. Innowacyjność Neurosoftu wynika z działania na pograniczu nauki i biznesu. Celem Neurosoftu w zakresie rozwiązań teleinformatycznych jest wspieranie bezpieczeństwa ruchu drogowego i systemów ITS. Neurosoft posiada wyjątkową technologię w zakresie identyfikacji pojazdów w ruchu – ANPR ( automatyczne rozpoznanie tablic rejestracyjnych ) MMR ( rozpoznanie marki i modelu pojazdu ) oraz integracji drogowych urządzeń pomiarowych, a także transmisji danych, skutecznie dostarczając systemy dla największych użytkowników w kraju i za granicą.

(Pa)

Powiązane artykuły