Jak firmy produkcyjne organizują transport towaru?

W ubiegłym miesiącu zlecono badanie wśród polskich firm produkcyjnych, by dowiedzieć się, jak bardzo branża i rodzaj przewożonego towaru wpływają na wybór sposobu organizacji transportu i potrzebę doraźnej współpracy z przewoźnikami.

Respondenci

W ankiecie realizowanej metodą CATI (wywiad telefoniczny) brały udział osoby decyzyjne lub dyrektorzy zarządzający logistyką w firmach zatrudniających powyżej 50 osób. Wybrano kilka najważniejszych branż dla sektora transportu drogowego:

  • artykuły z drewna, korka, papieru, meble,
  • materiały budowlane, metale,
  • chemia, chemikalia,
  • artykuły spożywcze, napoje.

Najważniejsze wnioski

Zdecydowana większość firm produkcyjnych łączy metodę “buy” (outsourcing transportowy) i “use” (własna flota) w organizacji transportu. Jednakże badanie wyraźnie pokazało, że mniejsze firmy częściej używają własnej floty (41% wskazań), większe natomiast wyraźnie częściej korzystają z usług firm transportowych i spedycyjnych.

Z przeprowadzonego sondażu wynika, że aż 44% ankietowanych wyraziło potrzebę doraźnej współpracy z przewoźnikiem realizowaną na podstawie pojedynczych zleceń. Oznacza to, że firmy produkcyjne muszą wykazywać się bardzo dużą elastycznością, by sprostać wymaganiom swoich kontrahentów i dostarczyć towar w wyznaczonym terminie. Szczególnie dotyczy to branż budowlanej i meblowej oraz producentów artykułów z drewna, gdzie 51% respondentów potwierdziło potrzebę pracy ad hoc z przewoźnikami.

Z drugiej strony tylko 17% ankietowanych firm korzysta z dostępnych giełd, platform transportowych w celu optymalizacji transportu. Jedną z możliwych przyczyn tego stanu rzeczy jest relatywnie niska znajomość giełd transportowych w tej grupie przedsiębiorstw.

Podczas badania aż 37% respondentów nie rozpoznało żadnej z popularnych marek giełd /platform transportowych (Trans.eu, Timocom, Transproeon, Teleroute, Wtransnet), nawet po odczytaniu ich nazw przez ankietera. Niską świadomość potwierdzają też odpowiedzi dotyczące spontanicznych skojarzeń z “giełdą transportową” (prawie 60% respondentów nie potrafi wypowiedzieć się pozytywnie lub negatywnie na ten temat).

(MKO)

Powiązane artykuły