Jak kupują dzisiaj młodzi.

Wstałeś rano i okazało się, że Twoje ulubione kosmetyki są na wyczerpaniu? A może przygotowujesz właśnie kolację dla znajomych, ale niestety zapomniałeś o zakupie kilku kluczowych produktów? Koleżanka wpada na szybko z wizytą, ale skończyła się kawa? Jesteś w sklepie stacjonarnym i bez namysłu wybierasz kasę samoobsługową? Przeglądasz Instagrama i wpadł Ci w oczy produkt, obok którego nie możesz przejść obojętnie? Każdy z nas zapewne może się utożsamić z przynajmniej jednym przykładem. Świat zakupów się zmienia, a marki muszą się z tym pogodzić.

Kilka kliknięć i sklepy bez obsługi, czyli jak dziś kupujemy

Dzisiejsze młode pokolenie żyje szybko i uwielbia korzystać z funkcjonalnych rozwiązań. Oszczędność czasu przekłada nad oszczędność pieniędzy i czuje się świetnie, kiedy podczas zakupów nie musi wchodzić w interakcje z konsultantem lub sprzedawcą. Nic dziwnego, że model wygodnych i szybkich zakupów zyskał na sympatii i jak wynika z badania przeprowadzonego w lutym 2022 roku aż 88% badanych było zainteresowanych robieniem zakupów w sklepach całkowicie samoobsługowych. Takie miejsca, aplikacje czy nawet kasy bezobsługowe to działania podjęte w odpowiedzi na oczekiwania konsumentów. Do sklepu bezobsługowego wspieranego przez sztuczną inteligencję możemy dziś wejść za pomocą aplikacji lub dowolnej karty płatniczej. Drzwi otwierają się po sczytaniu danych, a następnie klient może włożyć do koszyka dowolne produkty i… wyjść. Każda rzecz zostanie sczytana i nabita na wirtualny paragon, a środki zostaną pobrane z konta automatycznie.

W odpowiedzi na potrzeby konsumentów powstał również q-commerce, który polega na tym, iż sklepy online oferują natychmiastowe dostarczenie zamówień, nawet w ciągu kilku minut. W przeciwieństwie do tradycyjnego e-commerce, gdzie czas dostawy wynosi zazwyczaj kilka dni, q-commerce koncentruje się na błyskawicznej realizacji zamówień. Quick commerce kojarzy się z dobrami konsumpcyjnymi szybko zbywalnymi lub codziennymi produktami. Jednak dzięki rozwiązaniom technologicznym i optymalizacji logistycznej coraz więcej firm dołącza do nowego trendu.

Trend hiperszybkich dostaw na naszym lokalnym rynku zmienia się bardzo intensywnie. Usługodawcy wdrażają nowe rozwiązania, które mają na celu jeszcze bardziej uatrakcyjnić oferty i przyciągnąć większą ilość użytkowników. Wybrane sklepy testują np. dostawy w nietypowe miejsca typu: park, plac zabaw bądź dostawy ciepłych przekąsek, które wcześniej w ofercie nie były uwzględniane. Warto wspomnieć, iż na zagranicznych rynkach Q-commerce działa szerzej niż w Polsce – oferując np. spacery z psami czy nawet dowożenie gotówki wypłaconej z bankomatu prosto do klienta. Być może tak będzie wyglądała przyszłość tego sektora w naszym kraju, wszystko zależy zaś od potrzeb młodego pokolenia i tego na ile będą chcieli wspomóc takimi rozwiązaniami swoją rzeczywistość i życie w ciągłym ruchu – mówi Beata Grosicka, Client Service Director, Global SM.

Nowe trendy i social commerce w Polsce

Kolejnym trendem, którego nie możemy pominąć jest… social commerce. To właśnie w tę stronę przesuwa się dobrze znany e-commerce. 67% polskich konsumentów robi zakupy online przynajmniej kilka raz w tygodniu, a średnie wydatki wynoszą 339 euro miesięcznie – wynika z PayPal e-Commerce Index 2022. Jak widać rynek ten ma w sobie ogromny potencjał. Co więcej, 46% polskich konsumentów dokonało zakupu za pośrednictwem platformy społecznościowej lub platformy streamingowej w ciągu ostatnim półroczu ub.r. – wskazują dane PayPal e-Commerce Index DEEP DIVE: Poland.

Nic więc dziwnego, że marki chcą dotrzeć do konsumentów poprzez social media, którym obecnie poświęcamy wiele uwagi. Handel społecznościowy opiera się na sprzedaży i kupowaniu produktów za pośrednictwem popularnych platform społecznościowych. W niektórych przypadkach możliwe jest nawet sfinalizowanie zamówienia bez opuszczania platformy.

Dzisiejsze rozwiązania niewątpliwie odpowiadają na potrzeby każdego konsumenta. Jeśli chcesz i lubisz kupować stacjonarnie, możesz wybrać tę opcję. Jeśli zaś preferujesz wygodę, cenisz swój czas lub po prostu zaskoczyła Cię sytuacja, możesz skorzystać z szerokiej gamy rozwiązań online. Mądrzy sprzedawcy, którzy bacznie obserwowali zmieniającą się rzeczywistość i reagowali na sytuacje na rynku, mogą dziś cieszyć się sprawnie funkcjonującym i przynoszącym duże zyski biznesem, także tym na platformach społecznościowych.

Strategie reklamowe firm powinny nie tylko wykorzystywać potencjał narzędzi social commerce, ale także aktywnie wspierać proces edukacji klientów w celu przezwyciężenia wyzwań i barier stojących na drodze do pełnego wykorzystania możliwości tego kanału. Bez świadomości i zaufania klientów, nawet najbardziej innowacyjne rozwiązania mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów – podsumowuje Anna Olipra, CEO GlobalSM.