Jak wykorzystywać SMS-y w komunikacji?

Każdego roku w Polsce oddawane do użytku są kolejne galerie handlowe, lecz dla ich menedżerów nie oznacza to łatwiejszej rywalizacji o uwagę klienta. Poważnym konkurentem w starciu o portfele konsumentów okazuje się bowiem sprzedaż internetowa. Jak sprawić, aby klient nie odwrócił się od tradycyjnej formy zakupu? Dla najemców kluczem do sukcesu może okazać się wykorzystanie najważniejszej przewagi: możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem.

Satysfakcja z zakupu nie wystarcza

Mimo rosnącej konkurencyjności ze strony branży e-commerce oraz ustawowego zakazu handlu w niedzielę, w naszym kraju regularnie rozwijają się i otwierają kolejne centra handlowe. Badania firmy analitycznej Cushman & Wakefield pokazują, że tylko w pierwszej połowie ubiegłego roku w Polsce oddano do użytku ok. 125 tysięcy m2 powierzchni sprzedażowej, a ponad trzykrotnie więcej znajdowało się w budowie. Publikowane dane nie usypiają jednak czujności menedżerów galerii i sklepów sieciowych. Zarządcy dostrzegają zachodzące na rynku zmiany i uczestniczą w nieustannej walce o przyciągnięcie i zatrzymanie nowego klienta.

Obecność strefy food court oraz obiektów zapewniających rozrywkę (kina, kręgielnie itp.) stała się standardem w próbie przyciągnięcia uwagi konsumentów. Działania te wpisane są w istnienie trendu określanego jako „doświadczanie”. Dla klientów sam fakt nabycia określonego towaru lub usługi nie dostarcza już wystarczającej satysfakcji. Konsumpcja ma wiązać się z przeżywaniem określonych emocji. Wśród doświadczeń poszukiwanych przez konsumentów znajduje się spersonalizowane podejście i docenianie lojalności. Jak więc sklepy i obiekty w ogóle mogą komunikować propozycje skrojone na miarę potrzeb klientów? Skutecznym narzędziem okazują się niezmiennie popularne SMS-y.

Branża docenia SMS-y

Dowodem na potwierdzenie efektywności wiadomości tekstowych są wyniki z piątej edycji badania „Komunikacja SMS w Polsce” przeprowadzonego przez Platformę SerwerSMS.pl, lidera branży marketingu mobilnego. Aż 91,7 proc. badanych reprezentantów firm potwierdziło skuteczność tego narzędzia w sprzedaży, a 60,7 proc. z nich zadeklarowało wykorzystywanie go stricte do wysyłania oferty handlowej czy informacji o bieżących promocjach.

Jeśli chodzi natomiast o samych konsumentów, ci również pozytywnie odnoszą się do tego narzędzia komunikacji – wyniki badania wskazują, że aż 76,2 proc. z nich otrzymuje za pośrednictwem SMS-ów bieżące informacje ze sklepów dotyczące rabatów i innych ofert. Co równie ważne, 69 proc. osób z tego grona utrzymuje, że chce takie wiadomości otrzymywać nadal. Idąc dalej, 76,6 proc. ankietowanych deklaruje również chęć odwiedzenia sklepu stacjonarnego, który o takiej promocji czy atrakcji informuje.

– Atutem SMS-ów jest prostota korzystania z tego narzędzia, powszechny do niego dostęp oraz szybkość dotarcia przekazu. Ponadto w okresie, kiedy do konsumentów trafia tak dużo informacji reklamowych, warto postawić na komunikat, który dotrze do odbiorcy bezpośrednio i nie będzie musiał konkurować z setkami banerów, billboardów czy zalegających w skrzynce ulotek – mówi Edyta Godziek, Marketing & PR Manager Platformy SerwerSMS.pl.

Bezpośrednio i osobiście

Bezpośredniość dotarcia komunikatu przez SMS wynika oczywiście z tego, że wiadomość pojawia się na telefonie konsumenta, który skupia na nim swoją uwagę w zupełnie innym stopniu niż na innych, ogólnodostępnych nośnikach reklamowych. Personalizacja natomiast to niesłabnący trend, który pozwala na nowo zdobyć uwagę, uznanie i lojalność konsumenta. Połączenie obu elementów zdecydowanie zwiększa szansę na powodzenie prowadzonej kampanii. Poprzez wiadomość tekstową „Adam” może otrzymać urodzinowe życzenia z okolicznościowym rabatem na zakupy, „Agata” dowiedzieć się o limitowanej kolekcji w swoim ulubionym sklepie, a „Bogusia” o wyjątkowych atrakcjach, jakie czekają na jej dzieci w dniu ich święta. Oczywiście żeby realizować takie akcje należy w odpowiedni sposób budować bazy klientów, tak by dowiedzieć się jak najwięcej o ich preferencjach i zainteresowaniach. Daje to szansę na wykreowanie bardziej osobistego przekazu. Wówczas już sam temat wiadomości i jej forma pozostawiają marketingowcom naprawdę duże pole do popisu.

SMS uzupełnia przekaz

Badania pokazują, że aż 9 na 10 użytkowników odczytuje wiadomości tekstowe bezpośrednio po ich otrzymaniu, co potwierdza skuteczność tej formy komunikowania. Przesłanie klientowi osobistego, dopasowanego do jego potrzeb komunikatu spotyka się również z aprobatą. Raport „Komunikacja SMS w Polsce” wskazuje, że 76,6 proc. odbiorców wyraża chęć odwiedzenia sklepu po otrzymaniu wiadomości tekstowej. O tym ważnym aspekcie pamiętają specjaliści prowadzący kampanie marketingowe, którzy SMS-y włączają do szerszych działań.

Celem uzyskania jeszcze wyższej skuteczności galerie i marki sieciowe łączą użycie SMS-ów z e-mail marketingiem. Umożliwia to mieszanie różnych form komunikatów. SMS doskonale sprawdzi się w przekazaniu krótkiej, skondensowanej treści. Tymczasem e-mail rozszerzy przekaz np. o pełną informację o przygotowanych promocjach. Obie informacje mogą być odczytane za pośrednictwem jednego urządzenia – już ponad 60 proc. Polaków korzysta ze smartfona, lecz nawet bardziej zaawanasowany telefon komórkowy poradzi sobie z odbiorem poczty elektronicznej. Oznacza to, że kampania mobilna może okazać się najbardziej efektywnym sposobem kontaktu z klientem.

AnPl

Powiązane artykuły