Kolejna generacja przywódców

Przywództwo jest kluczowym czynnikiem trwałego wzrostu gospodarczego, jednak niewielu początkujących liderów zdaje sobie sprawę, że awans zawodowy powiązany z rolą przywódczą jest zaledwie początkiem podróży prowadzącej do spełniania się w tej roli, nie tylko poprzez kierowanie innymi, ale również inspirowania ich swoją aktywnością.

Współcześnie, potrzeba autorytetu lidera wykracza daleko poza elity rządzące. Dale Carnegie w swoim poradniku „I ty możesz być liderem” napisał, że nadal wielu ludzi ma zbyt wąskie pojęcie o tym, co to znaczy być przywódcą. Gdy słyszą słowo, myślą o generale, prezydencie, premierze lub prezesie rady nadzorczej. […] Istota sprawy polega jednak na tym, że przywództwo nie zaczyna się i nie kończy na najwyższych szczeblach hierarchii. Przywództwo jest potrzebne wszędzie tam, gdzie każdy z nas żyje i pracuje.

 

Świadomy swoich mocnych stron przywódca jest absolutnie niezbędny w każdej liczącej się firmie. Dobrze jest, jeśli zna on też swoje słabości, bo może działać w sposób ukierunkowany. Warto takie przemyślane starania planować, dopisać je do swojego planu aktywności i ćwiczyć od dziś, by stać się niedoścignionym współpracownikiem i godnym polecenia partnerem biznesowym.

John C. Maxwell, jeden z najpopularniejszych współczesnych teoretyków przywództwa, przyrównał tą usprawniającą zdolności przywódcze działalność do wspinaczki po schodach. Im wyższy poziom, tym wyższy potencjał przekładający się na efektywność i możliwość wywierania wpływu, a im lepiej potrafi się prowadzić ludzi, tym większego dzieła można dokonać.

5 poziomów przywództwaMaxwell wymienia pięć poziomów. Pierwszy jest wyznaczony pozycją, przynależny do stanowiska lub tytułu. Ludzie słuchają takiego przywódcy, bo muszą i tylko dlatego, że jest np. generałem, królem albo prezesem. Nic złego korzystać z tego rodzaju wpływu dopóki się rozumie, że to poziom początkowy i że podwładni nigdy nie ofiarowują takim szefom zaufania oraz swojego najlepszego działania, ale jedynie niezbędne minimum zapewniające bezpieczeństwo od zwolnienia z pracy. Po czym poznać osoby kierowane przez tytularnych szefów? Oni tylko czekają na zakończenie pracy i nie angażują się w nią emocjonalnie.

 

 

 

 

Poziom drugi wynika z przyzwolenia. Za tego rodzaju liderem potrafiącym przypaść ludziom do serca tłum podąża, bo lubi jego oraz współpracę z nim i czuje, że ta sympatia jest odwzajemniona. Razem tworzą zespół i cieszą się wspólnymi działaniami, poświęcają na nie więcej czasu niż muszą, są też zadowoleni z efektów swoich starań. Tego rodzaju przywództwo sprawdza się m.in. w wolontariacie, który nie jest możliwy jeśli lider takich działań swój wpływ opiera tylko na pozycji.

Stopień trzeci to lider nie tylko lubiany, ale też szanowany za rezultaty swojej pracy, np. za to że zbudował dobrze prosperującą firmę od podstaw, dzięki jego staraniom przedsięwzięcie kwitnie lub jako wojskowy wygrywa bitwę po bitwie. Tu nie stanowisko, jest najważniejsze, ani nawet sentymenty czy charyzma, ale owoce działań, to one zapewniają poważanie lepiej niż tytuły i pagony. Przywódca tego rodzaju nie musi do siebie przekonywać, za niego przemawiają jego sukcesy. Przez to do niego ludzie przychodzą sami, bo chcą dołączyć do zwycięskiego zespołu. Lider cieszy się zwielokrotnieniem wpływu dzięki swoich sukcesom w firmie, będzie też musiał pogodzić się z jego zwielokrotnioną utratą w przypadku niepowodzenia swoich projektów.

Aby wspiąć się na czwarty stopień przywództwa trzeba nie tylko opanować trzy poprzednie kroki i czerpać z nich wpływ, ale dodatkowo korzystać z profitów płynących ze stworzenia swoim podwładnym możliwości rozwoju. Ludzie są lojalni i podążają za tymi, którzy zainwestowali w nich i odmienili ich życie. Przekazywane idee sprawdziły się i podają je dalej innym. Czwarty rodzaj lidera może pomnażać swój wpływ za pomocą innych przez skuteczne nauczanie i tworzenie inicjatyw inspirujących, natomiast w poziomie piątym do udzielanego poparcia dochodzi kwestia szacunku dla osobowości przywódcy.

Ostatni stopień wtajemniczenia lidera wynika z czterech poprzednich. Przywódca pierwszego stopnia uzyskuje tę rangę z awansem lub otrzymanym tytułem, szacunek podwładnych zdobywa dopiero po tym jak go polubią, docenią jego wpływ na rozwój organizacji oraz swoje życie, a także darzą go lojalnością. Co ciekawe, jeden przywódca w opinii różnych ludzi może prezentować inny poziom, bo niektórzy tylko go lubią, inni otaczają szacunkiem za to co zrobił dla nich, ale są i tacy, którzy poważają jego osobowość. Kiedyś liderzy biznesu działali w sposób przypominający przywódców wojskowych. Dziś wskazanie kierunku i wydawanie rozkazów nie ma już znaczenia. Dzisiejsze przywództwo to przykład nowego modelu biznesowego opartego na osobistych interakcjach.

 

mgr Agnieszka Kühl, coach,międzynarodowy trener biznesowy w budowaniu strategii salonów kosmetycznych i SPA. Ekspert w dziedzinie składników stosowanych w kosmetykach.Laureatka w Ogólnopolskim konkursie magazynu Business Woman and Life: Business Woman Roku 2014 w kat. Lider w Zarządzaniu Salonami kosmetycznymi i SPA

mgr Agnieszka Kühl, coach,międzynarodowy trener biznesowy w budowaniu strategii salonów kosmetycznych i SPA. Ekspert w dziedzinie składników stosowanych w kosmetykach.Laureatka w Ogólnopolskim konkursie magazynu Business Woman and Life: Business Woman Roku 2014 w kat. Lider w Zarządzaniu Salonami kosmetycznymi i SPA

– Zachęcam do przemyślenia kwestii przywództwa na miarę XXI wieku. Piszę o tym w książce „1000 nowych klientów w ciągu roku” i na moim profilu Facebooka, we wpisie z 10 maja 2014 roku, pt. Kolejna generacja PRZYWÓDCÓW i z 2 grudnia 2014 pt. „PRZYWÓDZTWO JAKO GŁÓWNY CZYNNIK ROZWOJU BIZNESU”.

Zachęcam też do zapoznania się z publikacjami Johna C. Maxwella nt. przywództwa:

1. Addington Thomas G., John C. Maxwell, Stephen R. Graves, Moc jednego, Logos Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2015,

2. Carnegie Dale, I ty możesz być liderem, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 1995,

3. Maxwell John C., 21 cech skutecznego lidera, Studio Emka, Warszawa 2012,

4. Maxwell John C., Bądź liderem, MT Biznes, Warszawa 2013,

5. Maxwell John C., Czasem wygrywasz, a czasem… się uczysz, MT Biznes, Warszawa 2014,

6. Maxwell John C., Jim Dornan, Jak stać się osobą wpływową, Logos Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2010,

7. Maxwell John C., Kształtowanie Liderów (audiobook CD), MT Biznes, Warszawa 2014,

8. Maxwell John C., Możesz wpływać na bieg spraw, Logos Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2007,

9. Maxwell John C., Pięć poziomów przywództwa, Logos Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2014,

10. Maxwell John C., Prawa przywództwa, Studio Emka, Warszawa 2001,

11. Maxwell John C., Przywództwo. Złote zasady, MT Biznes, Warszawa 2010.

Powiązane artykuły