W sali koncertowej Filharmonii Sudeckiej odbędzie się Koncert kameralny. Już jutr od godziny 19 widzowie usłyszą Kwintet dęty Wojciecha Kilara, Kwintet fortepianowy Es-dur twórczości Ludwiga van Beethovena oraz Sekstet fortepianowy Francisa Poulenca. Organizatorzy serdecznie zapraszają.
Wystąpi zespół muzyków solistów Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Sudeckiej w składzie:
- Sylwia Waindok-Kraus – flet,
- Ilona Hlubek-Długołęcka – obój,
- Szymon Fortuna – klarnet,
- Alicja Korpal-Karasiewicz – fagot,
- Grzegorz Mondry – waltornia,
- oraz współpracujący z Filharmonią,
- Piotr Łukaszczyk – fortepian.
„Kwintet na instrumenty dęte drewniane” napisał dwudziestoletni Wojciech Kilar w 1950 roku pod kierunkiem Bolesława Woytowicza, współtwórcy śląskiej szkoły kompozytorów. Kompozycja świadomie czerpiąca z francuskich neoklasyków czy Strawińskiego chwalona jest za warsztat kompozytorski. Ze swadą i błyskotliwie, przekornie groteskowo i misternie przeprowadza prawdziwą „rewię wpływów”.
Kwintet na fortepian i instrumenty dęte Es-dur op. 16 z 1796 roku pisał Beethoven próbując zaszczepić swój własny styl panującemu wówczas modelowi mozartowskiemu. Rozbudowana partia fortepianu nawiązuje do drugiego koncertu fortepianowego Beethovena, a w finałowej kodzie także do stylu innego klasyka wiedeńskiego Józefa Haydna.
Francis Poulenc, kompozytor należący do słynnej w dwudziestym wieku tzw. grupy sześciu skomponował utwór, który kojarzyć się może z konwencją groteski, zawiera jednak momenty dramatycznej ekspresji i przeciwstawnie – marzycielskiego nastroju. Kompozycja jest też dobrze znana pamiętającym początki telewizji w Polsce ponieważ, słynne spektakle „Kobry”, tj. teatru sensacji rozpoczynały się muzycznym cytatem z pierwszej części Sekstetu.
16 września 2016 / godz. 19.00 / Filharmonia Sudecka
(MKO)