Marketing źródłem wartości firmy w usieciowionym świecie

O sztuce marketingu bez marketingu i reklamy bez reklamy mówił podczas śniadania edukacyjnego we wrocławskim Sofitelu Jacek Kotarbiński, uznany autorytet świata marketingu.

Cykl śniadań prasowych w dużych miastach Polski organizują „Dziennik Gazeta Prawna” oraz enova 365.

Dzisiaj małe i średnie firmy poszukują skutecznych sposobów pozyskiwania klientów i współpracy z nimi. Pomagają w tym nowe narzędzia, dzięki którym relacje te są sprawniejsze, trwalsze i bardziej profesjonalne w porównaniu do starych, coraz mniej skutecznych rozwiązań.

Jak korzystać z tych narzędzi, żeby firmy radziły sobie lepiej na dynamicznie rozwijającym się rynku, by zbudować silną, stabilną pozycję? Jacek Kotarbiński, autorytet świata marketingu, laureat konkursu Blog Roku 2012 Onet.pl, w kategorii „Blogi profesjonalne i firmowe”, bloger „Harvard Business Review Polska” podpowiadał licznie przybyłym słuchaczom jak zarządzać komunikacją marki, by pozyskiwać jej fanów i co naprawdę działa w budowaniu angażującej marki.

Nie chcemy oglądać reklam, chcemy ciekawych historii i emocji

Kotarbiński porównywał biznes XIX, XX i XXI wieku na przykładach reprezentantów owych czasów, odpowiednio Stanisława Wokulskiego, Billa Gatesa i Marka Zuckerberga. Marketing XX wieku był nastawiony na promowanie produktu w różnych dostępnych mediach. Dziś w XXI wieku ludzie nie chcą oglądać reklam w telewizji, coraz mniej czytają prasy. Tak naprawdę działa tylko reklama w mediach społecznościowych. I to nie produktowa, bo na to też mamy alergię. Ludzie nie chcą oglądać reklam, tylko czytać fajne historie, dlatego Jacek Kotarbiński przekonywał, że jeśli już prowadzimy konto firmowe na Facebooku, to nie wrzucajmy tam tylko reklam swoich produktów, tylko ciekawostki, historie, których produkt jest tylko uzupełnieniem. Niech też od czasu do czasu pojawi się tam kotek czy piesek, bo ludzie to lubią. Poza tym swoich klientów trzeba angażować i to nie programami lojalnościowymi, ale konkursami, grami, ciekawymi dyskusjami czy prowokacjami. Kotarbiński uważa, że z klientem trzeba rozmawiać, zwłaszcza gdy ma krytyczne uwagi. – Zachęcajcie, reagujcie, dziękujcie. Budujcie zaangażowanie w relacjach z klientami – zachęcał. Jacek Kotarbiński jest zwolennikiem teorii trzech uśmiechów, która mówi o zadowolonym właścicielu, pracowniku i kliencie. Jego zdaniem klient szczęśliwy może przynosić większe zyski niż manipulowany. A ta wcześniejsza forma była kluczowa w minionym wieku. Nie liczyły się fakty, tylko sprzedaż. Każdy produkt reklamowany w mediach był naj. A często było to niestety niezgodne z prawdą.

Marketing dziś nie polega już na promowaniu produktu, dziś marka musi kojarzyć się z konkretnymi emocjami. Red Bull nie promuje już produktów jako takich, tylko pewien styl życia – ekstremalny, ciekawy, wspiera wydarzenia sportowe z dużą dawką adrenaliny. I to jest klucz do marketingu w XXI wieku.

Liderzy biznesu liderami cyfryzacji

Część śniadania została poświęcona także kwestiom cyfryzacji. Dziś każda firma staje przed faktem zmian z tzw. oldschool-u na nowoczesne, z systemu analogowego na cyfrowy. Coraz więcej firm korzysta z serwerów w chmurze, z nowoczesnych rozwiązań informatycznych. O tym jak liderzy biznesu stają się liderami cyfryzacji mówił Piotr Kręgiel, dyrektor handlowy Jucha Beton Sp. z o.o. Sp.k. Firma skorzystała z wdrożenia nowoczesnych rozwiązań informatycznych firmy COMP-TECH Sp. z o.o. O tym jak wyglądało to wdrożenie mówił jej prezes Witold Leszczynowicz. Śniadanie zakończył panel liderów. Dyskusję „Nowoczesna firma w cyfrowym świecie, jak przyspieszyć proces cyfryzacji” poprowadził Tomasz Żółciak, redaktor „Dziennika Gazety Prawnej”.

(ANAG)

 

Powiązane artykuły