Na czym zaoszczędzić w branży turystycznej?

Dzięki funduszom unijnym mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z branży turystycznej mogą efektywnie oszczędzać energię.

Jeśli prowadzisz hotel, pensjonat, agroturystykę czy gastronomię, Twój obiekt korzysta z energii elektrycznej i cieplnej przez cały rok non-stop, bez względu na to, czy ma klientów, czy nie. Czas na znalezienie oszczędności.

Jak przekonuje Ryszard Sobański, prezydent Sudeckiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Świdnicy – to możliwe. I łatwe – dzięki finansowanemu z funduszy unijnych projektowi, który SIPH prowadzi w partnerstwie z Solutions for Technology Sp. z o.o. oraz pro4 Sp. z o.o. Ale uwaga! Wnioski przyjmowane są tylko do 30 listopada br. Warto się zatem pospieszyć.

Projekt Oszczędne Zarządzanie Energią Twojej Firmy, który jest skierowany do mikro, małych i średnich przedsiębiorców branży turystycznej z terenu całej Polski, to odpowiedź na potrzeby związane z podnoszeniem kwalifikacji pracodawców oraz pracowników w zakresie rozwiązań ekologicznych. Jego celem jest zwiększenie oszczędności energii, modernizacja firm w celu ograniczenia energochłonności oraz inwestowanie w odnawialne źródła energii, a co za tym idzie – zwiększanie konkurencyjności przedsiębiorstw. Dlaczego branża turystyczna?

– To specyficzny rodzaj działalności, w którym energia jest kosztem stałym, ponoszonym bez względu na to, czy obiekt jest pełen gości, czy stoi pusty. Gość może się przecież zjawić w każdej chwili – tłumaczy Ryszard Sobański, którego żona prowadzi pensjonat.

– Hotel, pensjonat, agroturystyka czy obiekt gastronomiczny musi więc być zimą ogrzewany, musi być oświetlany i musi zapewniać ciepłą wodę. Akurat w tej branży ten koszt trudno powiązać z przychodem. Nasz projekt pomaga szukać oszczędności właśnie związanych z energią, przy okazji promując rozwiązania innowacyjne i ekologiczne.

Jak to działa? Firma, która zgłosi się do udziału w projekcie, jest najpierw analizowana pod kilkoma kątami – czy zamówiona przez nią moc energii elektrycznej jest na właściwym poziomie (często już tu znajdują się pierwsze oszczędności), czy zużycie energii na niektórych elementach jest opłacalne (a więc czy ich zmiana na nowocześniejsze nie przyniesie obniżki kosztów), czy zmiana rodzaju oświetlenia, np. na LED, nie przyniesie w perspektywie znaczących oszczędności.

– Obiekty często grzeją latem wodę za pomocą bojlerów elektrycznych, gdy tymczasem warto zainwestować w innowacyjne i ekologiczne rozwiązania, takie jak pompy ciepła odzyskujące ciepło z kuchni, albo panele słoneczne. Często za pomocą nawet drobnych zmian, jak choćby założenie na grzejnikach głowic termostatycznych, można uzyskać oszczędności. To są bezpośrednie korzyści dla przedsiębiorcy, które można uzyskać bezkosztowo. Ale są to także korzyści dla samej Unii Europejskiej, która popiera rozwiązania zmierzające do ochrony powietrza, zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, bo jest to bezpośredni efekt ekologiczny – tłumaczy Sobański.

Oczywiście, inwestycje, takie jak pompy ciepła, panele słoneczne czy wymiana oświetlenia albo termomodernizacja obiektu kosztują. Nie jest to jednak problem, ponieważ projekt OZE Twojej Firmy daje w efekcie końcowym gotowe narzędzia i wiedzę potrzebną do ubiegania się o dotacje unijne na ten cel. Główną osią projektu są bowiem szkolenia – pracodawców, pracowników dotyczące oszczędnego zarządzania energią i budujące świadomość ekologiczną, a także usługi doradcze, jakie konkretne rozwiązania należy wdrożyć pod kątem danej firmy. Etap końcowy to opracowanie (bądź aktualizacja) dokumentu stanowiącego program lub plan wdrażania działań proekologicznych u każdego przedsiębiorcy wraz z kalkulacją kosztów wprowadzenia oszczędności, a także wspomniane szkolenia dotyczące dotacji na inwestycje związane z podniesieniem efektywności energetycznej i ekologią dostępne w nowym okresie programowania funduszy unijnych.

Projekt jest realizowany od 1 stycznia 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. Obecnie trwa nabór wniosków. Szczegóły na stronie www.oze-siph.pl.

(ANAG)

Powiązane artykuły