Nowa Octvia Scout wzywa przygodę

Na polskich drogach auto to pojawi się dopiero we wrześniu, a my już mieliśmy okazję je przetestować

Wytrzymałość na złych drogach i zdolność pokonywania wzniesień, a do tego świetna siła pociągowa i imponująca przestrzeń ładunkowa. To cechy rozpoznawcze nowej Skody Octavii Scout.

Auto przekonuje najnowocześniejszą techniką napędu na cztery koła z innowacyjnym sprzęgłem Haldex-5. Dedykowano mu trzy silniki o większej mocy i bardziej przyjazne dla środowiska.

W nowej Skodzie Octavii Scout najbardziej znaczącym elementem przodu jest duży, charakterystyczny dla Scouta zderzak z czarnymi nakładkami z tworzywa sztucznego. Do wyposażenia seryjnego należy pakiet na złe drogi z dodatkową osłoną podwozia. Seryjnie montowane są 17-calowe koła aluminiowe z oponami o rozmiarze 225/50 R17.

Wnętrze także otrzymało indywidualne dla Scouta cechy. Należą do nich specjalne listwy progowe z napisem „Scout” i listwy ozdobne drzwi w stylistyce Scouta. Trzyramienna kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów mają plakietkę z napisem Scout. Deska rozdzielcza jest utrzymana w klasycznej czerni lub w kombinacji czarno-brązowej. Fotele są oferowane z obiciem z brązowego materiału lub z obiciem skóropodobnym Alcantara (czarne lub brązowe).

Octavia Scout oferuje taką samą wyjątkową ilość miejsca jak Octavia kombi. Kabina należy do największych w swojej klasie z najlepszymi wartościami długości wnętrza, miejsca na nogi z tyłu  i wysokości w linii głowy z przodu oraz z tyłu.

Całość uzupełnia szereg rozwiązań „Simply Clever”, takich jak dwustronna mata komory bagażnika, rozkładane uchwyty do bagażu, tzw. elementy Cargo, skrobaczka do szyb na pokrywie wlewu paliwa, kieszeń na kamizelkę odblaskową pod fotelem kierowcy, pojemnik na odpadki oraz liczne schowki.

Tylko 4×4 Octavia Scout jest dostępna wyłącznie z napędem na cztery koła. Najlepsze właściwości jezdne i trakcyjne zapewnia nowoczesna technika napędu na cztery koła z zastosowaniem sprzęgła Haldex-5. Rozdział momentu napędowego na cztery koła odbywa się zawsze zależnie od potrzeb.

Potrzebny moment napędowy dla tylnej osi oblicza sterownik. Stabilne ruszanie przy mniejszej prędkości jazdy wspomaga seryjnie zastosowana elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS). Scout jest wyposażony w dwuzakresową elektroniczną stabilizację toru jazdy (ESC). Pracę tego układu można dopasować do określonej sytuacji jezdnej przez naciśnięcie przycisku.

Od 112 550 zł W Octavii Scout do wyboru są trzy silniki: dwa wysokoprężne i jeden benzynowy. Silnikiem wysokoprężnym o największej mocy jest 2.0 TDI/135 kW (184 KM) w atrakcyjnej kombinacji z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (DSG). Zużywa on średnio tylko  5,1 l/100 km. Silnik 2.0 TDI/110 kW (150 KM) jest dostępny wyłącznie w połączeniu z ręczną sześciostopniową skrzynią biegów (średnie zużycie 5,1 l/100 km). Silnik benzynowy 1.8 TSI/132 kW (180 KM) występuje z DSG (średnie zużycie 6,9 l/100km).

W Polsce nowa Octavia Scout będzie kosztowała od 112 550 zł. To o ok. 6 tysięcy więcej w stosunku do klasycznej w wersji Elegance. Najtańsza jest wersja z sinikiem 2.0 TDI/110 kW. Z najmocniejszym dieslem kosztuje 121 300zł. Zakup Scouta z silnikiem benzynowym  1.8 TSI to wydatek rzędu 113 600zł.

Komfort i bezpieczeństwo W nowej Octavii Scout są dostępne są m.in.: aktywny tempomat, Adaptive Cruise Assistant, funkcja automatycznego włączania świateł drogowych, Intelligent Light Assistant, wspomaganie parkowania, Automatic Parking Assistant i asystent podróży, Traveller Assistant, z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, kamera cofania, Optical Parking Assistant.

Nowy Scout może być wyposażony w funkcję bezkluczykowego dostępu do samochodu i uruchamiania silnika KESSY. Wspomaganie bezpieczeństwa to m.in.: nadzór odstępu z awaryjnym hamowaniem, Front Assistant, asystent pasa ruchu, Lane Assistant, hamulec antykolizyjny z automatycznym hamowaniem w razie wypadku, ochrona jadących, Crew Protect Assistant, zwiększająca stopień ochrony kierowcy i pasażera w sytuacji grożącej wypadkiem oraz funkcja wykrywania zmęczenia, Driver Activity Assistant. (piw)