Październik pod znakiem Porsche Cayenne

Nowe Porsche Cayenne już za 332 500 zł.  W Polsce auto zadebiutuje 11 października, ale już można składać zamówienia

Marzenie wielu: Porsche Cayenne. Bardziej wyrazisty design, zwiększona wydajność i bogaty zakres wyposażenia standardowego – oto najważniejsze cechy nowej generacji tego modelu. Ten sportowiec wśród SUV-ów oferuje nie tylko funkcjonalne nadwozie i najnowocześniejszą technologię, ale przede wszystkim mnóstwo przyjemności z jazdy.  Nowa generacja Cayenne trafi na rynek w pięciu wersjach: Cayenne S, Cayenne Turbo, Cayenne Diesel, Cayenne S Diesel, a także, po raz pierwszy, jako Cayenne S E-Hybrid. Pierwsze cztery można już zamawiać w Polsce. Ceny już od od 332 500 zł!

Projektanci Porsche nadali najnowszej odsłonie Cayenne jeszcze bardziej wyraziste rysy. Zupełnie nowy jest przedni pas, przednie błotniki i pokrywa silnika. Nowe są także wloty powietrza z „płetwami” po obu stronach auta, zapewniające efektywny dopływ powietrza do intercoolerów. Przy okazji podkreślają one optyczną pewność siebie nowego SUV-a.

Od pierwszej chwili uwagę zwracają typowe dla Porsche, biksenonowe reflektory, standardowo montowane w modelu bazowym i S, wraz z czteropunktowym oświetleniem LED-owym do jazdy dziennej.  Seryjne wyposażenie topowego Cayenne Turbo obejmuje reflektory LED-owe wraz z systemem Porsche Dynamic Light System (PDLS). Tylna partia nowego Cayenne również została odświeżona: wypełnienie lamp tworzy trójwymiarowy efekt, a światła stopu – podobnie jak LED-owe oświetlenie do jazdy dziennej z przodu – mają czteropunktową formę.

W kabinie projektanci skupili swoje wysiłki na miejscu kierowcy, który ma do dyspozycji nową, wielofunkcyjną kierownicę sportową z łopatkami do zmiany przełożeń (standard), wzorowaną na wolancie z 918 Spyder. Wygodę pasażerów tylnych foteli zwiększa dostępne na życzenie osobne sterowanie wentylacją

Lepsza wydajność

Wyższa moc i moment obrotowy przy niższym zużyciu paliwa: w nowym Cayenne inżynierowie Porsche godzą sprzeczności. W tym celu przeprowadzono szereg osobnych modyfikacji całego zespołu napędowego. Dla przykładu, wszystkie odmiany wyposażono w funkcję żeglowania, udoskonalony system „auto stop-start plus” oraz zoptymalizowane zarządzanie chłodzeniem. Po raz pierwszy zastosowano w Cayenne aktywne klapy powietrza, zlokalizowane w środkowym odcinku układu dolotowego. System kontroli silnika otwiera je i zamyka zależnie od sytuacji na drodze oraz potrzeb układu chłodzenia, regulując ilość dopływającego powietrza. W zamkniętej pozycji klapy przyczyniają się do zmniejszenia oporu aerodynamicznego, a co za tym idzie – do obniżenia zapotrzebowania na paliwo.

Od  262 do 520 KM

Nowy, 3,6-litrowy silnik V6 biturbo Cayenne S, całkowicie opracowany przez Porsche, udowadnia, że downsizing – ograniczona pojemność i mniejsza liczba cylindrów – nie wpływa na kluczowe parametry. Model zużywa średnio 9,5-9,8 l/100 km, czyli o 1 l/100 km mniej od montowanej poprzednio jednostki V8. Podwójnie turbodoładowana V-szóstka generuje moc 420 KM przy 6000 obr./min, o 20 KM więcej niż dotychczas. Maksymalny moment obrotowy wynosi 550 Nm i jest dostępny w przedziale od 1350 do 4500 obr./min (przyrost o 50 Nm). Ze standardową przekładnią Tiptronic S nowe Cayenne S przyspiesza od zera do „setki” w zaledwie 5,5 s (5,4 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), o 0,4 s szybciej od poprzednika. Do napędu topowego Cayenne Turbo służy 4,8-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 520 KM przy 6000 obr./min i 750 Nm maksymalnego momentu obrotowego, generowanego w zakresie 2250-4000 obr./min. To pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 s (4,4 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono) i rozwinięcie prędkości maksymalnej równej 279 km/h. Zużycie paliwa wynosi 11,2-11,5 l/100 km.

Wysokoprężne odmiany Cayenne łączą sportowy charakter z jeszcze bardziej imponującą wydajnością. 3-litrowy turbodiesel V6 pod maską Cayenne Diesel osiąga moc 262 KM przy 4000 obr./min, 580 Nm maksymalnego momentu obrotowego w przedziale 1750-2500 obr./min i zużywa średnio 6,6-6,8 l oleju napędowego na 100 km. Za sprawą systemu SCR spełnia już normę emisji spalin Euro 6. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 7,3 s (7,2 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), a jego prędkość maksymalna wynosi 221 km/h.

4,2-litrowy turbodiesel V8 w Cayenne S Diesel legitymuje się mocą 385 KM przy 3750 obr./min i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 2000-2750 obr./min. Na sprint do „setki” potrzebuje jedynie 5,4 s (5,3 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), osiąga prędkość maksymalną 252 km/h i zużywa średnio 8,0 l/100 km.

Można składać już zamówienia

Rynkowa premiera w Polsce Porsche Cayenne odbędzie się 11 października 2014 roku, ale już można składać zamówienia.  Sportowy SUV w bazowej odmianie Diesel z 3-litrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 262 KM i 8-stopniową przekładnią automatyczną kosztuje od 332 500 zł.

Mocniejsza wersja z silnikiem diesla – Cayenne S Diesel dostępna jest od 410 900 zł. Paletę jednostek benzynowych otwiera wersja Cayenne S od 401 400 zł. Topową wersją nowego Porsche Cayenne jest wersja Turbo, której ceny zaczynają się od 640 400 zł.

(piw)

 

Powiązane artykuły