Pierwsze autobusy hybrydowe Volvo sprzedane

Volvo, posiadające swoją fabrykę we Wrocławiu, sprzedało swoje pierwsze autobusy hybrydowe w Polsce.

Cztery pojazdy hybrydowe – jeden Volvo 7900 Euro 6 i trzy Volvo 7700 Euro 5, w barwach kojarzących się z przyrodą i czystym, ekologicznym środowiskiem, zasilą flotę przewoźnika i będą jeździły na liniach 1 i 64 w Tarnowskich Górach. Zakupił je PKM Świerklaniec.

Tarnowskie Góry to miasto pierwszej industrializacji. Już w XVI wieku wydobywano tu na przemysłową skalę ołów i srebro. Zakończenie eksploatacji górniczej na początku XX wieku pozostawiło miasto z dobrze rozbudowaną infrastrukturą. Dziś Tarnowskie Góry zwane są stolicą Białego Śląska – mają jeden z najpiękniejszych Rynków na Górnym Śląsku, są chętnie wybierane na miejsce zamieszkania.

 

– Tarnowskie Góry komunikację publiczną traktują kompleksowo. Jako miasto od lat inwestujemy w rozwój infrastruktury komunikacyjnej – mówi Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór. – Nowy Dworzec Autobusowy to jedna z wizytówek miasta, a nowy tabor autobusowy, zakupiony w latach 2010-2012 za ponad 50 mln złotych, znacząco poprawił komfort podróżowania. W miesiącach letnich trwa także wymiana wiat autobusowych. Pracujemy jako gmina nad rozwojem komunikacji kolejowej. Obecnie miasto wkracza w nową, bardziej ekologiczną erę, dzięki autobusom hybrydowym zakupionym od Volvo. Mamy nadzieję, że ekologiczny znaczy efektywny kosztowo i niosący ulgę środowisku naturalnemu.

 

Usługi przewozów pasażerskich w Tarnowskich Górach  są realizowane przez przedsiębiorstwo przewozowe PKM Świerklaniec na zlecenie organizatora komunikacji – Międzygminnego Związku Komunikacji Pasażerskiej. Oprócz nowo zakupionych czterech autobusów hybrydowych Volvo, przewoźnik ma już w swojej flocie 10 autobusów marki Volvo 7700 w wersji diesel z normą czystości spalin EEV Euro 5+.

Seryjna produkcja autobusów hybrydowych Volvo rozpoczęła się w 2010 roku we Wrocławiu. Od tamtej pory firma sprzedała już ponad 1350 hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach, m.in. w Szwecji, Norwegii, Danii, Niemczech, Austrii, Luksemburgu, Holandii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Tym samym Volvo zyskało pozycję lidera, jeśli chodzi o zastosowanie technologii hybrydowej w autobusach w Europie.

 

Volvo swoje hybrydy chce sprzedawać w polskich gminach. Od 2011 roku prowadzone są prezentacje i jazdy testowe autobusu hybrydowego Volvo w wielu miastach Polski. Hybryda Volvo była już testowana m.in. przez Lublin, Tarnobrzeg, Siedlce, Gliwice, Warszawę, Olsztyn, Gdynię, Szczecin, Łomżę, Kraków, Elbląg czy Trójmiasto. Natomiast od stycznia 2014 roku autobus hybrydowy Volvo jeździ na regularnej linii komunikacji miejskiej obsługiwanej przez MPK Wrocław.

 

– Przekazane dzisiaj pojazdy Volvo 7900H i Volvo 7700H to pierwsze autobusy hybrydowe Volvo zakupione na polskim rynku. Ogromnie cieszymy się, że hybrydy z wrocławskiej fabryki – tak dobrze przyjmowane w wielu miastach Europy – zawitają również na ulice Tarnowskich Gór. Wierzymy, że i tutaj autobusy Volvo osiągną równie satysfakcjonujące wyniki, jak u naszych zagranicznych partnerów – mówi Małgorzata Durda, dyrektor ds. Sprzedaży Autobusów, Volvo Polska.

 

Technologia hybrydowa Volvo to optymalne rozwiązanie dla komunikacji miejskiej, wnoszące ogromny wkład w ochronę środowiska. Napęd hybrydowy doskonale spisuje się w pojazdach zmuszonych do nieustannego zatrzymywania się i ruszania, i dlatego stanowi idealne rozwiązanie dla autobusów miejskich, poruszających się w intensywnym ruchu drogowym.

 

Jako równoległa hybryda, pojazd może być napędzany niezależnie silnikiem elektrycznym lub silnikiem diesla, albo obydwoma silnikami w tym samym czasie. Energia wytwarzana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze, a następnie wykorzystywana do produkcji energii dla silnika elektrycznego, co w znaczny sposób zmniejsza zużycie paliwa. Ogromną zaletą technologii hybrydowej Volvo jest fakt, iż silnik diesla wyłącza się automatycznie na przystankach autobusowych i światłach, a pojazd zasilany jest bezgłośnie i bez spalin energią elektryczną. Autobus rusza również jedynie przy pomocy silnika elektrycznego, a po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełącza się na silnik diesla.

 

To wyjątkowo korzystne rozwiązanie dla środowiska miejskiego, które powoduje, że pasażerowie, przechodnie oraz inni użytkownicy drogi są w dużo mniejszym stopniu narażeni na hałas i wdychanie spalin. Najnowsza generacja modeli hybrydowych – Volvo 7900 Hybrid zużywa do 39% mniej paliwa i w odpowiednio mniejszym stopniu oddziałuje na klimat niż analogiczne autobusy diesla, a przy tym emituje o połowę mniej tlenku azotu i cząstek stałych.

(Pa)

Powiązane artykuły