Planujesz otworzyć biznes w branży beauty? Pięć porad, o czym warto pamiętać

Globalna branża kosmetyczna do 2027 roku ma osiągnąć wartość 580 miliardów dolarów – wynika z danych rynkowych[1]. Rynek jest chłonny, a w Polsce powstają nowe zakłady kosmetyczne, salony fryzjerskie czy firmy zajmujące się sprzedażą kosmetyków. Branżę ma również pobudzić wprowadzona 1 kwietnia zmiana, czyli 8-procentowy VAT na usługi beauty zamiast dotychczas obowiązującej stawki 23 procent. O czym warto pamiętać wchodząc na rynek beauty i otwierając swój własny biznes? Podpowiadamy.

Rynek beauty w Polsce jest chłonny i cały czas powstają nowe punkty, gdzie wykonywane są usługi takie, jak modelowanie sylwetki, metamorfozy włosów czy manicure i pedicure. Jak z sukcesem otworzyć biznes i utrzymać się na rynku? Przede wszystkim istotne jest posiadanie dobrego pomysłu i znalezienie niszy. Podpowiadamy, jak to zrobić.

 

Przed założeniem biznesu przeanalizuj rynek

Przed podjęciem decyzji o założeniu własnego biznesu w branży beauty niezbędne jest dogłębne zbadanie rynku. Analiza powinna obejmować różnorodne aspekty, począwszy od identyfikacji potencjalnych segmentów rynkowych, poprzez ocenę preferencji i potrzeb docelowej grupy klientów, aż po zrozumienie strategii i działań konkurencji. Dzięki temu przedsiębiorca będzie mógł lepiej zdefiniować swoją ofertę oraz określić unikalne elementy, które pozwolą wyróżnić się na tle innych firm. Analiza rynkowa umożliwia również oszacowanie potencjalnych zagrożeń i szans, co pozwala na świadome podejmowanie decyzji biznesowych. W efekcie, solidne przygotowanie przed założeniem firmy pozwoli na zminimalizowanie ryzyka oraz zwiększenie szans na sukces na konkurencyjnym rynku kosmetycznym.

 

Poszukaj możliwości finansowania

Po dokładnej analizie rynku warto również skupić się na poszukiwaniu różnorodnych możliwości finansowania. Rozpoczęcie działalności w branży beauty może wymagać znaczących nakładów finansowych na wynajem lokalu, zakup sprzętu i zaopatrzenie w wysokiej jakości produkty. Przedsiębiorca może rozważyć różne opcje finansowania, takie jak kredyty bankowe, dotacje rządowe, inwestorzy prywatni lub crowdfunding. Istnieją także specjalne programy wsparcia dla przedsiębiorców, które oferują szkolenia, mentorowanie i dostęp do kapitału. Ważne jest, aby dokładnie zbadać wszystkie dostępne opcje i wybrać tę, która najlepiej odpowiada potrzebom i możliwościom własnego biznesu.

Ponadto osoby bezrobotne, czy po 50-tym roku życia mogą ubiegać się o dotacje z Urzędu Pracy. Warto sprawdzić, czy należymy do tej grupy i skorzystać z takich środków finansowych. Dotacje można przeznaczyć nie tylko na zakup sprzętu, ale także na zatrudnienie pracownika.

 

Zadbaj o wysoką jakość oferowanych usług

Może to bardzo oczywista rada, ale jakością obronimy swój biznes. W świecie beauty, gdzie konkurencja jest coraz większa, kluczową rolę odgrywa wysoka jakość oferowanych usług. Klienci oczekują nie tylko efektywnych zabiegów kosmetycznych czy fryzjerskich, ale również doskonałego doświadczenia klienta od momentu wejścia do salonu po opuszczenie go. Dlatego niezbędne jest nie tylko posiadanie wykwalifikowanego personelu, ale również ciągłe inwestowanie w jego rozwój poprzez szkolenia i doskonalenie umiejętności. Ponadto, stosowanie wysokiej jakości kosmetyków i sprzętu gwarantuje nie tylko satysfakcję klienta, ale także bezpieczeństwo i skuteczność wykonywanych zabiegów. Staranność w detalach, profesjonalne podejście oraz dbałość o indywidualne potrzeby klienta to kluczowe elementy, które pozwalają na budowanie zaufania i lojalności klientów, co z kolei przekłada się na sukces i trwałość biznesu w branży beauty.

  – To rzeczywiście jedna z najistotniejszych kwestii, czyli jakość – mówi Natalia Krzyśko, CEO Hair Makeover. – Na rynku jest wiele salonów kosmetycznych, czy fryzjerskich. Warto zastanowić się, co zrobić, by jakość oferowanych usług była jak najwyższa. Klient przychodzi do salonu po to, by się zrelaksować. Warto zadbać o wystrój naszego miejsca pracy, zaproponować klientowi coś do picia i spędzić czas na miłej rozmowie. Kolejnym krokiem jest spersonalizowane podejście i zadbanie o to, by klient wyszedł od nas zadowolony. W przyszłości może on zarekomendować nasz salon, a my zdobędziemy nowych klientów.

 

Zadbaj o marketing i PR

Skuteczny marketing i PR są kluczowymi elementami sukcesu w branży beauty. W dobie intensywnej konkurencji i rosnącej liczby salonów kosmetycznych oraz firm oferujących produkty kosmetyczne, ważne jest skuteczne promowanie swojej marki i budowanie pozytywnego wizerunku.

 – Warto inwestować w różnorodne działania marketingowe, takie jak kampanie reklamowe, promocje, współpraca z influencerami oraz aktywność w mediach społecznościowych. Dywersyfikacja kanałów dotarcia do klienta jest kluczowa, by osiągnąć sukces – mówią ekspertki od komunikacji Paulina Stępień i Anna Goławska. – Oprócz klasycznych działań marketingowych warto budować wizerunek naszej firmy. W tym celu możemy brać udział w konkursach branżowych, wypowiadać się na konferencjach w roli eksperta, a także udzielać wywiadów w mediach. Kluczowy jest spójny przekaz. Skuteczny marketing i PR nie tylko pomagają przyciągnąć nowych klientów, ale także pomagają utrzymać lojalność istniejących oraz zbudować trwałe relacje z klientami, co przekłada się na sukces i stabilny rozwój biznesu w branży beauty.

 

Śledź trendy w swojej branży

Aby być krok przed konkurencją należy śledzić trendy w naszej branży – głównie te zagraniczne i wprowadzać innowacje do naszego biznesu. Przyjrzenie się międzynarodowym trendom pozwala nam nie tylko zrozumieć, jak branża rozwija się na skalę globalną, ale także przewidzieć, jakie nowe produkty, technologie czy podejścia do pielęgnacji będą cieszyły się popularnością w przyszłości. Wprowadzanie innowacji do naszego biznesu pozwala nam nie tylko sprostać oczekiwaniom klientów, ale także wyprzedzić konkurencję i zbudować pozycję lidera w branży.

Podjęcie tych kilku kroków pomoże nam otworzyć biznes w branży beauty, ale także pozyskać klientów i budować swoją pozycję na rynku.

[1] https://fashionbiznes.pl/rynek-beauty-w-polsce-2024/

Powiązane artykuły