Prowadzenie księgowości zlecamy specjalistom

Aż trzy czwarte przedsiębiorców zleca prowadzenie księgowości specjalistom – wynika z Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości 2019 przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy inFakt. Potrzebują od nich przede wszystkim systematycznych porad w sprawach rozliczeń kosztów i podatków. Księgowy raz obdarzony zaufaniem zostaje z przedsiębiorcą na długo – w ciągu minionych pięciu lat 70% badanych nie zmieniło specjalisty.

Zaufanie w biznesie

Według badania inFakt nadążanie za zmianami prawnymi i podatkowymi oraz kwestie formalno-księgowe to jedne z czynności, na które przedsiębiorcy poświęcają najwięcej czasu. W dodatku brak stabilnego otoczenia prawnego jest wskazywany jako jedna z największych blokad prowadzenia biznesu w Polsce. W tej sytuacji nie może dziwić, że przedsiębiorcy poszukują specjalistów, którym będą mogli powierzyć swoje rozliczenia. W relacjach przedsiębiorca – księgowy ważna jest kwestia profesjonalnego podejścia do obowiązków, fachowości, ale też osobistej relacji i zaufania. Ponad połowa (51%) przedsiębiorców badanych przez inFakt wskazała, że spotyka się ze swoim księgowym przynajmniej raz w miesiącu. Głównie po to, aby przekazać dokumentację (82%), ale też omówić rozliczanie kosztów i podatków (odpowiednio 36% i 34%).

Co zrobić w razie konieczności zmian?

Polscy mikroprzedsiębiorcy niechętnie zmieniają obsługę księgowo-rachunkową. Tylko 3% badanych odpowiedziało, że zmieniało księgowego więcej niż dwa razy w ciągu ostatnich 5 lat. Zdecydowana większość korzysta przez lata z usług tego samego specjalisty.

Czasem pojawiają się jednak okoliczności, które taką zmianę wymuszają. Eksperci inFakt podpowiadają, na co zwrócić szczególną uwagę podczas zmiany specjalisty obsługującego biznes od strony księgowo-rachunkowej. Przedsiębiorcy często uważają, że najlepszą porą na zmiany jest koniec roku podatkowego. Tymczasem dla fachowca przejęcie dokumentów w dowolnym momencie roku nie będzie stanowiło problemu. Warto pamiętać o tym, aby zmiana nie odbywała się z dnia na dzień. Dochowanie okresu wypowiedzenia pozwoli zebrać i przygotować odpowiednie dokumenty. Należy mieć przy tym na uwadze, że istnieje obowiązek przechowywania dokumentacji przez 5 lat. Musi ona być bezzwłocznie dostępna na żądanie przedstawicieli Urzędu Skarbowego. Dozwolona jest forma elektroniczna pod warunkiem, że będzie zachowana dostępność na żądanie. Po wyborze nowego księgowego przedsiębiorca musi zaktualizować dane w CEIDG. W tym celu składa w swoim urzędzie miasta lub gminy wniosek CEIDG-1, w którym podaje dane podmiotu prowadzącego księgowość firmy oraz miejsce przechowywania dokumentacji. Aktualizacja danych musi być dokonana w ciągu 7 dni od daty zaistnienia zmiany. Kolejnym etapem jest przekazanie dokumentacji księgowej nowemu specjaliście. Powinna ona zawierać wszystkie dokumenty sporządzone przez poprzednie biuro i samego przedsiębiorcę. Jej najważniejsze elementy to: księgi podatkowe (księgi rachunkowe, KPiR, ewidencje oraz rejestry), dokumentacje ZUS oraz dokumentacje pracownicze.

– Warto pamiętać, że każde biuro może oczekiwać różnego zestawu dokumentów, jedno może chcieć np. rejestrów VAT, a inne tylko ostatnich deklaracji VAT.  Nowi specjaliści pomogą przedsiębiorcy w procesie przekazywania dokumentów i podpowiedzą, które dokumenty należy zabrać od poprzedniego księgowego, a co będą w stanie pozyskać sami.– zwraca uwagę Piotr Juszczyk, doradca podatkowy w firmie inFakt.

AnPl

Powiązane artykuły