Rośnie popularność edukacyjnych kursów online

Analizując aktualne dane i trendy, można wyciągnąć wniosek, że kursy online cieszą się coraz większą popularnością. Idea uczenia się przez całe życie, od dawna popularna w krajach zachodnich, przyjęła się także w Polsce. Polacy szukają dodatkowych sposobów uzupełnienia swojej wiedzy, coraz częściej wybierając internetowe kursy edukacyjne. Doskonale obrazują to zjawisko dane pochodzące z darmowej platformy Navoica. W marcu 2022 roku liczba zarejestrowanych kont wynosiła ok. 75 300, a na koniec marca tego roku liczba ta wzrosła aż do ok. 124 300 kont. Edukacja online nie była więc jedynie chwilowym zjawiskiem, które wynikało z obostrzeń pandemicznych, ale jest długotrwałym trendem, który doskonale uzupełnia tradycyjną ścieżkę edukacyjną.

Miliony użytkowników kursów online na świecie

Światowe statystyki pokazują, iż w rezultacie udostępniania na szeroką skalę kursów MOOC (Massive Open Online Course, czyli masowych otwartych kursów online), wzrosła liczba osób chcących korzystać z możliwości otwartego dostępu do wiedzy i rozwoju kompetencji zawodowych oraz własnych pasji. Jak wynika z raportów, w 2019 r. liczba użytkowników platform światowych (Coursera, Edx, Udacity, FutureLearn, Swayam) wynosiła 180 milionów, a w roku 2021 wzrosła aż do 220 milionów.

– Można już z całą pewnością stwierdzić, że edukacja zdalna na dobre zadomowiła się również w Polsce. Na tym tle w niczym nie ustępujemy państwom zachodnim. Dobrym przykładem jest prowadzony przez OPI portal Navoica, na którym udostępniamy całkowicie za darmo kursy edukacyjne opracowane głównie przez polskie środowisko akademickie. Do końca marca 2023 r. na naszym portalu założono już ok. 124 300 kont i wydaliśmy do tej pory prawie 85 700 certyfikatów ukończenia kursu. – mówi dr inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji. – Edukacja online w pełni odpowiada oczekiwaniom studentów, głównie z pokolenia Z i millenialsów, dla których świat cyfrowy jest naturalnym środowiskiem nauki, pracy, rozwijania swoich zainteresowań. W związku z tym, edukacyjne kursy online w najbliższych latach czeka stały rozwój. Możemy spodziewać się, że forma tych kursów będzie ewoluować i staną się one jeszcze bardziej dostosowane do indywidualnych preferencji użytkownika. – dodaje dyrektor OPI.

Tematyka kursu bardzo istotna

Osoby zainteresowane edukacją zdalną poszukują najczęściej kursów, które pomogą im zwiększyć swoje kompetencje, dzięki czemu osoby te staną się bardziej atrakcyjne na rynku pracy. Ważny jest aspekt użyteczności danej wiedzy i możliwości jej wykorzystania w rozwoju własnej kariery zawodowej. Oczywiście, istnieje także pewna grupa ludzi, która szuka kursów hobbystycznych, pomagających im rozwijać własne pasje. Stanowią oni atrakcyjną niszę, dla której na rynku istnieje już atrakcyjna oferta – często bezpłatna, jak np. w przypadku portalu Navoica.

– Tematyka kursów edukacyjnych oczywiście odgrywa kluczową rolę. Użytkownicy szukają konkretnych treści, które pomogą im skutecznie uzupełnić swoją wiedzę specjalistyczną. Dzięki temu wzrasta ich atrakcyjność na rynku pracy. Na portalu Navoica posiadamy obecnie aż 20 kategorii tematycznych kursów. Największa ich liczba dotyczy informatyki i programowania. Nie jest dla nikogo niespodzianką, że specjaliści od nowych technologii mogą liczyć na dobrze płatną pracę, co przekłada się na popularność kursów IT. Duża liczba kursów dotyczy także ekonomii i zarządzania. – mówi dr Aleksandra Kołodziejczak z Laboratorium Inteligentnych Systemów Informatycznych w OPI. – W OPI nie poprzestajemy tylko na rozwoju platformy Navoica. Obserwujemy trendy i badamy potrzeby użytkowników. Na tej podstawie nasi eksperci także przygotowują dostępne na platformie kursy. Obecnie dostępne są m.in. kursy dotyczące sztucznej inteligencji, nauki języka angielskiego oraz podstaw prawa, które opracowali eksperci OPI. – dodaje dr A. Kołodziejczak.

Kurs o umiejętności studiowania najpopularniejszy

Analizując statystyki za 2022 rok, eksperci OPI zauważyli, że oprócz treści IT i biznesowych, bardzo dużą popularnością cieszył się kurs dotyczący umiejętności studiowania. Była to dla wszystkich duża niespodzianka. Kurs „Academic Skills”, opracowany w języku angielskim przez naukowców z Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie, zainteresował w 2022 r. ponad 4 000 osób. Najprawdopodobniej jest to związane ze wzrastającą atrakcyjnością polskich uczelni dla studentów zagranicznych. Zgodnie z opublikowanym na portalu RAD-on raportem OPI „Cudzoziemcy na uczelniach w Polsce”, współczynnik umiędzynarodowienia studiów wyższych wynosił odpowiednio 6,8 proc. w 2020 roku i 7,1 proc. w 2021 roku. W wartościach bezwzględnych pomiędzy tymi dwoma latami odnotowano wzrost liczby cudzoziemców o 3,34 tysiące, do poziomu 85,9 tysięcy osób w 2021 roku. Biorąc pod uwagę powyższe obserwacje, warto opracować ofertę edukacyjną online dla studentów z zagranicy.

Najnowszy odcinek Akademii OPI PIB na kanale YouTube instytutu, gdzie znajdą Państwo więcej informacji o kursach MOOC i platformie edukacyjnej Navoica:

Akademia OPI PIB

Proaktywny projekt popularyzujący naukę z udziałem ekspertów i badaczy z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego. Jego celem jest budowanie kultury dzielenia się wiedzą, możliwości wymiany doświadczeń i dalszego rozwoju kompetencji na polu nowych technologii. Podcasty udostępnione są na kanale YouTube OPI PIB i dotyczą takich obszarów wiedzy jak informatyka techniczna i telekomunikacja oraz nauki socjologiczne. Każdy odcinek to zbiór angażujących historii, dobrych praktyk i inspirujących case studies.

Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB)

Interdyscyplinarny instytut naukowy i lider w tworzeniu oprogramowania systemów informatycznych dla polskiej nauki i szkolnictwa wyższego. Posiada wiedzę o prawie każdym polskim naukowcu, jego projektach czy aparaturze badawczej. Gromadzi, analizuje i tworzy informacje o sektorze badań i rozwoju, wpływając tym samym na kształt polskiej polityki naukowej. OPI PIB tworzy inteligentne systemy informatyczne dla sektora publicznego oraz wykorzystywane w celach komercyjnych.

Główne obszary badań prowadzonych w instytucie to: algorytmy uczenia maszynowego, algorytmy przetwarzania języka naturalnego, analiza sentymentu, sieci neuronowe, odkrywanie wiedzy z danych tekstowych, interakcja człowiek-komputer (HCI), systemy komputerowego wspomagania decyzji, sztuczna inteligencja.

W działalności badawczej OPI PIB stawia na interdyscyplinarność. Instytut prowadzi badania w siedmiu laboratoriach skupiających specjalistów z wielu dziedzin. Poza ekspertami od technologii informatycznych w zespole OPI PIB pracują ekonomiści, socjologowie, prawnicy, statystycy i psychologowie. Konfrontacja różnych podejść naukowych sprzyja dogłębnej analizie zagadnień badawczych i napędza innowacyjność

MaJa

Powiązane artykuły