Sieć fulfillmentowa w e-commerce.

W dobie e-commerce, sukces sprzedawców wymaga coraz bardziej zaawansowanej i nowoczesnej logistyki. W tym kontekście sieć fulfillmentowa zyskuje na popularności, jako usługa, która pozwala zminimalizować koszty oraz zapewnieni bezproblemową obsługę zamówień dla sprzedawców. Jakie korzyści płyną z wykorzystania tego rozwiązania?

Rozmowa z Tomaszem Cincio, Prezesem Zarządu Droplo Sp. z o.o.

– Coraz częściej w sektorze e-commerce słyszy się o nowoczesnej logistyce, jaką jest sieć fulfillmentowa. Co w praktyce oznacza to enigmatyczne pojęcie?

– Fulfillment to specjalistyczne usługi logistyczne, które pomagają w łatwy sposób zarządzać biznesem e-commerce. Polega na tym, że sprzedawcy internetowi przenoszą z siebie cały proces związany z przygotowaniem przesyłki od momentu zapakowania towaru i odpowiedniego jej przygotowania do zorganizowania wysyłki do odbiorcy końcowego ze śledzeniem zamówienia. Innymi słowy, jest to rezygnacja z korzystania z własnych magazynów na rzecz przeniesienia zasobów do usługi zewnętrznej. Ten trend w biznesie międzynarodowym dotarł także do Polski. – Kluczowi gracze na polskim rynku opierają swój biznes na fulfillmencie, ponieważ ta usługa niesie ze sobą wiele korzyści dla sprzedawców. Co dokładnie zyskują merchanci? – Jeżeli mówimy o korzyściach dla merchantów, to warto rozgraniczyć fulfillment w obrębie kraju i przy ekspansji na rynki zagraniczne, jako że te usługi są skierowane do nieco innych grup klientów. W przypadku krajowych jest to przede wszystkim możliwość skalowania swojego biznesu, co liczy się zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw o ambicjach wzrostowych. Kiedy firma – np. mały sklep internetowy – rozkręca działalność, sprzedaje już najczęściej w kilku kanałach, prowadzi sklep internetowy lub kilka, posiada sieć odbiorców, fulfillment pozwala jej zwiększyć efektywność związaną ze zwiększoną ilością zamówień. Przy fulfillmencie, przy usłudze cloudowej na platformie B2B, tak naprawdę możemy ten biznes wyskalować do możliwości danego operatora. Jeżeli w jednym miejscu kończy się przestrzeń, to zazwyczaj jest możliwość otwarcia podobnej usługi w innym centrum logistycznym.

– Jakie obowiązki przejmują zewnętrze firmy oferujące takie usługi fulfillmentowe?

– Działają bardzo kompleksowo – od pakowania paczek, dodawanie ulotek, brandowanie paczek, wysyłkę towaru, aż do zarządzania zwrotami. Tak więc fulfillment znacznie wykracza poza podstawową usługę zapakowania paczki czy wysłania jej do klienta końcowego. Co więcej, jeśli sklep internetowy posiada produkty na magazynie fulfillmentowym, to może skorzystać z dodatkowych usług związanych z podniesieniem wartości swojej marki poprzez różnego rodzaju firmowe dodatki do przesyłek, albo taśmy markowe, które dają klientowi poczucie, że to jest rzeczywiście paczka, która została nadana przez ten konkretny sklep internetowy. – Jakie jeszcze korzyści odnoszą sprzedawcy poza personalizacją przesyłek?  – Kolejna zaleta – centra fulfillmentowe działają na dużą skalę, przetwarzają dużą ilość zamówień. A ponieważ nadają dużą liczbę paczek, są w stanie zaoferować niższe stawki za dostawę niż te, które są oferowane w przypadku współpracy z dostawcą jako firma indywidualna. Poza tym, to firmy, które są wyspecjalizowane w tym konkretnym obszarze działalności, czyli mają nie tylko odpowiednie zasoby ludzkie w postaci kwalifikowanego zespołu, lecz także wsparcie technologiczne w postaci sprzętu, urządzeń czy aplikacji, które dbają o minimalizowanie ryzyka popełnienia błędu przy pakowaniu.

– Co się dzieje w przypadku, gdy klient chce odesłać produkt?

– Bardzo często magazyny fulfillmentowe obsługują zwroty. Musimy mieć na uwadze, że spora część podmiotów ecommerce to małe i średnie firmy, jednoosobowe bądź kilkuosobowe, które nie dysponują dużymi przestrzeniami, jeśli chodzi o magazyny własne. Magazyn fulfillmentowy nie tylko jest w stanie przyjąć taki produkt, lecz także ocenia, czy nadaje się on do dalszej sprzedaży. Dodatkowo kupujący dobrze się czuje z myślą, że jest miejsce w pobliżu, do którego może zwrócić towar bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

– Czy możemy zatem powiedzieć, że takie wysyłki są bezproblemowe i szybkie?

– Zdecydowanie tak. Dodatkowo są dostarczane w takim samym czasie jak paczki od innych sprzedawców w danym kraju. Kupiec nie musi więc czekać kilku dni, zanim jego zamówienie wyjdzie z Polski i dotrze np. do Francji, lecz otrzyma je w ciągu 24 godzin. Co istotne, firmy fulillmentowe mają dostęp do wszystkich przewoźników, którzy funkcjonują na danym rynku. W fulfillmencie paczki nadawane są o bardzo późnej porze, nawet w godzinach nocnych. W fulfillmencie też czas jest często skracany, co jest bardzo wygodne i stanowi ukłon w stronę oczekiwań klientów. Pamiętajmy, że tak bardzo cenią oni szybką dostawę, że są w stanie zapłacić nieco więcej za usługę wysyłkową, żeby tylko odebrać paczkę w kolejnym dniu. Są też sieci fulfillmentowe, które oferują usługi „same day delivery”, czyli z gwarancją dostawy tego samego dnia.

Dziękuję za rozmowę.

Liliana Korulczyk