ŠKODA KODIAQ: Niedźwiedź wśród SUV-ów?

Z długością 4,70 metra, z nawet trzema rzędami siedzeń i z największą pojemnością bagażnika w swojej klasie jest pierwszym dużym SUV-em marki ŠKODA. KODIAQ pojawi się na początku 2017 roku, my już mieliśmy okazję przetestować ten model. Czeski producent znów wypuszcza auto z pełną wyrazu stylistyką i nadzwyczaj przestronnym wnętrzem, z praktyczną inteligencją i z nowoczesnymi rozwiązaniami, które zwykle można spotkać tylko w wyższych klasach samochodów.

Czy faktycznie ŠKODA KODIAQ będzie kojarzona wytrzymałością oraz zdolnością do adaptacji, godną niedźwiedzia? Bo to właśnie to silne zwierzę jest symbolem islandzkiej wyspy Kodiaq, która zainspirowała twórców czeskiego SUV-a.

– Ze ŠKODĄ KODIAQ wkraczamy na nową drogę i pozyskujemy nowe rynki – wyjaśnia Prezes Zarządu ŠKODY, Bernhard Maier. – Z naszym pierwszym dużym SUV-em zdobywamy nowy segment dla marki i tym samym nowe grupy klientów. Do tego nasza nowość rozszerza paletę modelową ŠKODY o naprawdę duży i silny model, który przez swój koncept i wyrazisty design czyni markę jeszcze bardziej atrakcyjną. Model ten jako pierwsza ŠKODA na życzenie zawsze pozostaje online i tym samym oferuje lepszy komfort, bezpieczeństwo i więcej informacji w czasie rzeczywistym. ŠKODA KODIAQ jest pionierem szeroko zakrojonej ofensywy SUV-ów ŠKODY.

Stylistyka zewnętrzna

ŠKODA KODIAQ jest wszechstronnym samochodem: SUV nadaje się równie dobrze na auto firmowe jak i na potrzeby rodziny i wypoczynku – i bez problemu jedzie także dalej tam, gdzie kończy się utwardzona nawierzchnia. Stylistyka, w której marka w segmencie SUV¬ów zastosowała swój nowy język designu, odzwierciedla wielostronny charakter modelu: ŠKODA KODIAQ odznacza się wyrazistym współgraniem elegancko poprowadzonych linii, sportowymi konturami i krzepką sylwetką, dzięki czemu jest indywidualna i łatwo rozpoznawalna.

Główny stylista ŠKODY, Jozef Kabaň, i jego zespół zostali zainspirowani tradycjami czeskiego kunsztu obróbki kryształów, co jest widoczne także w efektownej grze światła i cienia na silnie skonturowanych powierzchniach SUV-a.

W widoku bocznym duży rozstaw osi i krótkie zwisy wskazują na przestronne wnętrze. Nadkola są ukształtowane lekko kanciasto, co stanowi charakterystyczny element stylistyki SUV-a ŠKODY. W lampach tylnych seryjnie zastosowano LED-y, tylne światła pozycyjne mają typowy dla ŠKODY układ „C”. Do wyboru jest 14 kolorów lakieru – cztery jednolite i dziesięć metalizowanych. Wygląd zewnętrzny ŠKODY KODIAQ zależy od wersji wyposażenia – model jest dostępny w trzech wersjach: Active, Ambition i Style.

Nadwozie

ŠKODA KODIAQ ze swoimi wymiarami plasuje się na górnym krańcu segmentu kompaktów. Ma długość 4.697 mm, szerokość 1.882 mm i wysokość 1.676 mm (z relingiem dachowym), rozstaw osi mierzy 2.791 mm. Model bazuje na modułowej koncepcji budowy samochodu z poprzeczną zabudową silnika z przodu (MQB) koncernu Volkswagen, w której dużą rolę odgrywa lekka konstrukcja nadwozia. W nadwoziu ultrawytrzymały kręgosłup tworzy struktura z kształtowanych na ciepło utwardzanych blach stalowych. Duży SUV z podstawowym silnikiem TSI i przednim napędem waży w stanie gotowym do jazdy (bez kierowcy) tylko 1.427 kg, z 1.4 TSI i napędem 4×4 waży 1.535 kg.

Wyjątkowa jest także sztywność skrętna, precyzja wykonania, przenoszenie wibracji i bezpieczeństwo podczas zderzenia. Dzięki dopracowaniu aerodynamiki duży SUV ma współczynnik oporu powietrza cx wynoszący zaledwie 0,33.

Wnętrze

Typowa dla ŠKODY jest przestronność wnętrza: ŠKODA KODIAQ jest tylko 38 mm dłuższa od ŠKODY OCTAVII, w segmencie SUV-ów oferuje jednakże nadprzeciętnie duże wnętrze. Przeniesienie podanych wymiarów zewnętrznych na właściwości użytkowe wyjątkowego wnętrza ponownie dowodzi inżynierskich umiejętności marki. Długość wnętrza dużego SUV-a wynosi 1.793 mm, szerokość na wysokości łokci z przodu 1.527 mm i z tyłu 1.510 mm. Wysokość przestrzeni w linii głowy z przodu wynosi 1.020 mm i z tyłu 1.014 mm. Miejsce na kolana z tyłu mierzy do 104 mm.

Fotele mogą być ogrzewane, wentylowane i elektrycznie ustawiane wraz z funkcją pamięci położenia. Także kanapa ŠKODY KODIAQ ma bardzo różne możliwości ustawienia: można ją złożyć w stosunku 60:40, seryjnie przesunąć wzdłużnie o 18 cm oraz indywidualnie pochylić segmenty oparcia. Na życzenie samochód może mieć kolejne dwa miejsca siedzące w trzecim rzędzie z tyłu – ŠKODA KODIAQ jest pierwszym 7-miejscowym autem w historii marki.

Komora bagażnika

Dysponując bagażnikiem o pojemności od 720 do 2.065 l (po złożeniu oparć kanapy), ŠKODA KODIAQ oferuje największą przestrzeń bagażową w tej klasie. Gdy samochód jest wyposażony w fotel pasażera ze składanym oparciem, do SUV-a można włożyć przedmioty o długości do 2,80 m. Opcjonalnie dostępna jest elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, którą można – jako kolejne wyposażenie dodatkowe – otworzyć lub zamknąć ruchem stopy lub przyciskiem w kabinie. ŠKODA KODIAQ z kombinacją napędu TDI/DSG/4×4 może ciągnąć przyczepę o masie do 2,5 tony. Do tego można zamówić elektrycznie zwalniany odchylany zaczep holowniczy.

Wyposażenie

O tym, że ŠKODA w cenie zakupu zawsze oferuje nieco więcej auta, świadczą także detale „Simply Clever” dostępne w ŠKODZIE KODIAQ – praktyczne i komfortowe rozwiązania codziennego użytku, które są typowe dla marki. Należy do nich na przykład ochrona krawędzi drzwi: przy otwieraniu drzwi pod działaniem sprężyny wyskakuje listwa ochronna i nie dopuszcza, by twarda metalowa krawędź drzwi uderzała o ścianę garażu lub w stojące obok auto. Przy zamykaniu drzwi listwa ta się z powrotem chowa. To rozwiązanie „Simply-Clever” zapobiega rysom i wgnieceniom własnego samochodu jak i sąsiedniego. Na życzenie, także pierwszy raz w ŠKODZIE, na pokładzie jest elektryczne zabezpieczenie dla dzieci drzwi z tyłu, polepszone prowadzenie rozmów wewnątrz samochodu oraz zagłówki umożliwiające spanie. W sumie ŠKODA KODIAQ oferuje ponad 30 rozwiązań „Simply Clever”, w tym siedem nowych.

Funkcje i układy wspomagania kierowcy

ŠKODA wysyła swój duży SUV w drogę z bogatą paletą funkcji i układów wspomagania kierowcy – wiele z nich było dotąd znanych jedynie z wyższych klas samochodów. Niektóre z funkcji występują seryjnie, inne są dostępne na życzenie pojedynczo lub w pakietach.

Nowością w portfolio jest wspomaganie manewrowania przyczepą, Trailer Assist: gdy ŠKODA KODIAQ ciągnie przyczepę, funkcja podczas powolnego cofania przejmuje kierowanie. Kolejna nowa funkcja podczas cofania zahamuje samochód, gdy tylko za autem zostanie rozpoznana przeszkoda. Funkcja ta wykorzystuje rozszerzone możliwości tylnych czujników parkowania.

Także nowością w marce jest funkcja widoku otoczenia, Area View: dzięki szerokokątnym obiektywom w kamerach obserwujących otoczenie, które się znajdują z przodu i z tyłu samochodu oraz w lusterkach zewnętrznych ŠKODY KODIAQ, na ekranie urządzenia infotainment pokazywane są wielostronne widoki bezpośredniego otoczenia auta. Wśród nich jest wirtualny widok z góry i 180-stopniowe widoki obszarów z przodu i z tyłu. Dzięki temu łatwiejsza staje się jazda w sytuacjach z ograniczoną widocznością lub w trudnym terenie.

Seryjna funkcja nadzoru odstępu z awaryjnym hamowaniem podczas jazdy miejskiej, Front Assist, wykorzystująca radar, potrafi rozpoznać niebezpieczne sytuacje, które grożą kolizją z przechodniem lub innym samochodem z przodu. Gdy trzeba, funkcja ta ostrzega kierowcę i w razie potrzeby rozpoczyna częściowe lub pełne hamowanie. Funkcja awaryjnego hamowania podczas jazdy miejskiej jest czynna do 34 km/h. Funkcję Front Assist uzupełnia predykcyjna ochrona pieszych.

Także aktywny tempomat (ACC) wykorzystuje radar do swego działania i umożliwia utrzymanie zadanej prędkości jazdy i nastawionego odstępu ŠKODY KODIAQ od poprzedzającego pojazdu. Asystent pasa ruchu, Lane Assist, pomaga kierowcy utrzymać pas ruchu, zaś wykrywanie pojazdów w martwej strefie, Blind Spot Detect, zwiększa bezpieczeństwo zmiany pasa ruchu. Wspomaganie wyjazdu z parkingu, Rear Traffic Alert, pomaga wyjechać tyłem z miejsca parkowania. Gdy samochód jest wyposażony w Lane Assist oraz ACC i skrzynię biegów DSG, dochodzi do tego jeszcze funkcja wspomagania jazdy w korku, Traffic Jam Assist. Utrzymuje ona prędkość, jaką mają pojazdy w korku i hamuje samochód, gdy inne stają. Przy tym funkcja asystenta pasa ruchu utrzymuje samochód na swoim pasie ruchu do prędkości 60 km/h.

Funkcja wykrywania zmęczenia, Driver Alert, rozpoznaje objawy zmęczenia kierowcy i zaleca mu wówczas zrobienie przerwy. Funkcja nadzoru kierowania samochodem, Emergency Assist, także tylko w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów DSG, jest kolejną funkcją łączącą działanie tempomatu ACC i asystenta pasa ruchu, Lane Assist. Gdy kierowca staje się niezdolny do jazdy, na przykład zasłabnie, funkcja potrafi sama zatrzymać pojazd. Funkcja ochrony jadących, Crew Protect Assist, dostępna w dwóch wariantach, w razie zagrożenia wypadkiem automatycznie zamyka okna i panoramiczne okno dachowe oraz napina pasy bezpieczeństwa. Gdy dojdzie do zderzenia, seryjna funkcja hamulca antykolizyjnego zapobiega niekontrolowanemu dalszemu poruszaniu się ŠKODY KODIAQ. Wykorzystująca kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych, Travel Assist, na ekranie zestawu wskaźników i urządzenia multimedialno-informacyjnego pokazuje ograniczenia prędkości jazdy i inne znaki drogowe.

Silniki

Na początku sprzedaży ŠKODY KODIAQ paletę silników tworzy pięć jednostek: trzy silniki TSI i dwa TDI. Silniki te mają pojemność skokową 1,4 i 2,0; rozpiętość mocy sięga od 92 kW (125 KM) do 140 kW (190 KM). Zarówno silniki benzynowe jak i wysokoprężne mają bezpośredni wtrysk paliwa, są turbodoładowane i spełniają normę czystości spalin Euro 6. We wszystkich silnikach funkcja Start-Stop, odzysk energii hamowania i wysokosprawna regulacja temperatury zapewniają małe zużycie paliwa mimo dużej mocy jednostkowej.

Silnik 2.0 TDI występuje w dwóch wersjach mocy. W podstawowej ma moc 110 Kw (150 KM) i moment obrotowy 340 Nm. W wersji o większej mocy osiąga 140 kW (190 KM) i 400 Nm. Podstawowy TDI z przednim napędem i ręczną skrzynią biegów zużywa na 100 km średnio 4,9 litra oleju napędowego (129 g CO2/km). Najmocniejszy diesel rozpędza duży SUV od zera do 100 km/h w 8,9 sekundy i pozwala osiągnąć prędkość 210 km/h.

Paletę silników benzynowych tworzą dwa 1,4 TSI i jeden 2,0 TSI. Kompaktowy czterocylindrowiec w podstawowej wersji rozwija moc 92 kW (125 KM) i moment obrotowy 200 Nm. Jego zużycie paliwa według NEFZ wynosi 6,0 litrów na 100 km, co odpowiada emisji CO2 137 g/km. W mocniejszej wersji silnik 1,4 TSI osiąga 110 kW (150 KM) i 250 Nm; technika ACT (Active Cylinder Technology) przy małym obciążeniu i małej prędkości obrotowej odłącza drugi i trzeci cylinder. W największej mocy silniku benzynowym, 2,0 TSI, nowy sposób spalania mieszanki umożliwia uzyskanie dużej sprawności. Jego moc wynosi 132 kW (180 KM), moment obrotowy 320 Nm.

Przeniesienie napędu

ŠKODA KODIAQ może być wyposażona w dwa różne rodzaje skrzyń biegów. Zależnie od silnika do dyspozycji jest sześciostopniowa ręczna skrzynia biegów oraz sześcio- lub siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów DSG.

Nowa 7-stopniowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem ma w ŠKODZIE swą premierę. Jest to skrzynia biegów, która została zaprojektowana dla silników o dużej mocy i momencie obrotowym do 600 Nm. Skrzynia biegów DSG ma bardzo zwartą budowę i umożliwia szybką i komfortową zmianę biegów.

Kierowca może korzystać z automatycznej zmiany biegów w trybach D i S albo samemu zmieniać biegi dźwignią sterującą lub manetkami przy kierownicy. Gdy w opcjonalnym wyborze trybów jazdy, Driving Mode Select, zostanie wybrany tryb Eco, włącza się funkcja jazdy wybiegiem: gdy przy prędkości jazdy ponad 20 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, rozłącza się napęd – ŠKODA KODIAQ jedzie rozpędem.

Oba silniki o największej mocy – TDI 140 kW (190 KM) i TSI 132 kW (180 KM) – występują w połączeniu z 7-stopniową skrzynią biegów DSG i napędem na cztery koła. Ta kombinacja jest nowością w ŠKODZIE. Do silnika 1,4 TSI 110 kW (150 KM) z napędem na cztery koła można zamówić ręczną 6-stopniową skrzynię biegów lub 6¬stopniową DSG, wersja z przednim napędem jest połączona z 6-stopniową skrzynią biegów DSG. Podstawowy silnik wysokoprężny z napędem 4×4 jest oferowany z 6-stopniową ręczną skrzynią biegów lub z 7-stopniową DSG, wersja z przednim napędem tylko z 7-stopniową DSG. Podstawowy silnik TSI występuje w połączeniu z ręczną 6-stopniową skrzynią biegów i przednim napędem.

Do większości silników jest dostępny napęd 4×4 z elektroniczną regulacją. Zapewnia on bardzo dobre przeniesienie napędu, stabilność i bezpieczeństwo jazdy – także poza drogami asfaltowymi.

Sercem napędu 4×4 jest hydraulicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe z elektroniczną regulacją. Napęd na cztery koła pracuje inteligentnie i szybko. Sterownik napędu na cztery koła na bieżąco oblicza potrzebny moment napędowy dla tylnej osi. Dzięki szybkiej regulacji zależnej od stanu jazdy niemal nie występują straty przenoszenia napędu. Podczas hamowania silnikiem lub przy małym obciążeniu napęd jest przenoszony tylko przez przednią oś dla oszczędności zużycia paliwa.

Zawieszenie

Także w układzie zawieszenia ŠKODY KODIAQ jest dużo zaawansowanej techniki. Niektóre elementy przedniej osi z kolumnami McPhersona są wykonane z aluminium, stalowa czterowahaczowa oś tylna niezależnie od siebie przenosi siły wzdłużne i poprzeczne. Elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy ŠKODY KODIAQ zapewnia dobry kontakt z nawierzchnią i ściśle współpracuje z niektórymi funkcjami wspomagania kierowcy.

Zakres wyposażenia dodatkowego sięga tu aż do polerowanych kół 19-calowych. Hamulce – z dużymi wentylowanymi tarczami z przodu – są trwałe i zapewniają dobre hamowanie. Podczas dynamicznej jazdy na zakrętach elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS+, będąca funkcją układu stabilizacji toru jazdy ESC, ułatwia prowadzenie samochodu i polepsza bezpieczeństwo zarówno w modelu z przednim napędem jak i z napędem na cztery koła.

Na życzenie ŠKODA wyposaża swój duży SUV w funkcję wyboru trybu jazdy, Driving Mode Select. Funkcja ta umożliwia kierowcy zmianę sposobu sterowania pracą silnika i skrzyni biegów DSG, działania wspomagania kierownicy, układu klimatyzacji i innych podzespołów w trybach Normal, Eco, Sport i Individual. Wersje 4×4 oferują do tego jeszcze tryb Snow, który jest przeznaczony do jazdy po drogach i nie ma ograniczenia prędkości jazdy. Tryb Snow dopasowuje sposób działania funkcji ABS, ASR, ACC (jeśli ma ją samochód) do śliskiej, pokrytej śniegiem nawierzchni.

Kolejną opcją wyposażenia jest adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC (Dynamic Chassis Control) połączona z wyborem trybu jazdy, Driving Mode Select. W tym rozwiązaniu elektrozawory regulują pracę amortyzatorów zależnie od sytuacji. W połączeniu z wyborem trybu jazdy funkcja dopasowuje charakterystykę tłumienia amortyzatorów do stylu jazdy i nierówności drogi. Z DCC kierowca może wybrać tryb normalny, komfortowy lub sportowy.

Przestronny SUV już od 899 zł miesięcznie

Cena modelu KODIAQ na polskim rynku zaczyna się już od 89 900 zł za wersję Active z silnikiem 1.4 TSI o mocy 125 KM. Podstawowa wersja Active posiada już bogate, nowoczesne wyposażenie zapewniające wysoki poziom komfortu, bezpieczeństwa i funkcjonalności: obejmuje ono między innymi radio SWING z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 6,5 cala, tylne czujniki parkowania, elektryczne sterowanie szyb i lusterek, zapobiegający kolizjom FRONT ASSIST oraz nowoczesne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, w tym funkcjonalności Care Connect oraz funkcję hamowania awaryjnego w przypadku wykrycia pieszych przed pojazdem (PEDESTRIAN MONITOR).

Standardowo dla każdej wersji, w cenie samochodu oferowany jest także pakiet przeglądów, obejmujący kompletny plan serwisowy przez pierwsze cztery lata lub 60 000 km eksploatacji. Model dostępny jest także w systemie finansowania „Jak w abonamencie”, dzięki czemu można go posiadać płacąc tak niewiele jak 899 zł za miesiąc.

Iwona Petryla

Powiązane artykuły