Jak poprawić bezpieczeństwo pacjentów? Czy szpitale powinny poprawiać jakość usług przez outsourcing? Czy kolejki do specjalistów to tylko nasz problem? To tylko niektóre kwestie, które poruszą decydenci, eksperci i praktycy medycyny.
W październiku mija rok od wprowadzenia tzw. sieci szpitali. To rozwiązanie miało usprawnić organizację udzielania świadczeń przez szpitale oraz przychodnie przyszpitalne i poprawić dostęp pacjentów do leczenia specjalistycznego. Czy pomysł okazał się skuteczny? Odpowiedzi poszukają uczestnicy 14. edycji Forum Rynku Zdrowia, które odbędzie się 23 i 24 października w Warszawie. Tegoroczny termin sprzyja dokonywaniu podsumowań i bilansów obejmujących najważniejsze zmiany i decyzje dotyczące polityki zdrowotnej państwa.
Forum Rynku Zdrowia jest jedną z najbardziej prestiżowych, publicznych i wielowątkowych debat o systemie ochrony zdrowia w Polsce, gromadzącą co roku ponad tysiąc uczestników. Dwudniowa konferencja jest okazją do merytorycznej dyskusji w gronie wybitnych postaci medycyny, przedstawicieli administracji państwowej i samorządowej, parlamentarzystów, menedżerów podmiotów leczniczych, ekspertów oraz lekarzy wielu specjalizacji. Wśród zacnego grona znaleźli się m.in. Łukasz Szumowski – minister zdrowia, Andrzej Jacyna – prezes NFZ, Stanisław Maćkowiak – prezes Federacji Pacjentów Polskich i prof. Andrzej Matyja – prezes Naczelnej Rady Lekarskiej.
Bezpieczeństwo i outsourcing
Sesja inauguracyjna rozpocznie się we wtorek o godz. 9.00. Oprócz podsumowania zmian zachodzących w ostatnim roku będzie czas na omówienie głównych celów polityki zdrowotnej państwa, a także zastanowienie się, czy kadry, płace i kolejki to tylko polskie problemy. W agendzie konferencji oprócz sesji plenarnej znajduje się kilkanaście dyskusji o zróżnicowanej tematyce, obejmującej zarówno politykę zdrowotną, organizację, finanse i zarządzanie w ochronie zdrowia, jak również terapie w wybranych dziedzinach medycyny.
Tematem jednego z paneli dyskusyjnych będzie bezpieczeństwo pacjentów.
– Czynności w zakresie opieki medycznej, wykonywane przez salowe i sanitariuszy, polegające w szczególności na kompleksowej pomocy przy pacjencie personelowi medycznemu, wspierają procesy lecznicze i stają się ich integralną częścią. Są elementem profilaktyki zdrowotnej oraz wspierają cykl poprawy i przywracania zdrowia pacjentów. W ramach powyższych czynności realizowane są również procedury mycia i dezynfekcji zgodnie ze wskazówkami i procedurami określonymi przez dany podmiot leczniczy oraz pod ścisłym nadzorem osób koordynujących realizację tych czynności w szpitalnictwie. Cały łańcuch czynności jest nierozłączną częścią procesów opieki nad pacjentem – mówi Jolanta Nykiel, dyrektor operacyjny segmentu Opieka Zdrowotna w spółce Optima Care, współpracującej z Grupą Impel.
Podczas innego panelu prelegenci poruszą temat szpitali w Polsce. Jednym z uczestników jest Leszek Zając, wiceprezes zarządu Impel Facility Services, który wypowie się na temat kosztów w szpitalu w zakresie polityki zakupów, płac i outsourcingu.
– Szpital, który współpracuje z firmą outsourcingową, wyspecjalizowaną w określonych segmentach usług, jest w stanie zwiększyć jakość świadczonych usług. Nasza działalność skupia się na wspieraniu personelu medycznego w opiece nad pacjentami. Oczywiście wspieramy szpitale także w utrzymywaniu higieny i czystości, ale priorytetem jest dla nas pacjent, przez cały okres przebywania w szpitalu – wymienia Leszek Zając.
Już tradycyjnie, pierwszy dzień Forum Rynku Zdrowia zakończy gala wręczenia Portretów Polskiej Medycyny – wyróżnień przyznawanych w sześciu kategoriach przez redakcję magazynu i portalu Rynku Zdrowia.
AnKm