Wałbrzyscy przedsiębiorcy nie robią błędów

W ubiegłym roku w całym województwie dolnośląskim płatnicy składek wysłali do ZUS – 16 812 błędnych przelewów. W każdym takim przypadku trzeba było prowadzić postępowanie wyjaśniające. Od momentu wprowadzenia e-składki liczba błędnych przelewów nie tylko zmniejszyła się ale wręcz znikła całkowicie. W województwie dolnośląskim od początku roku żaden z przedsiębiorców nie zrobił błędu przy wpłacaniu składek do ZUS.

W ubiegłym roku w całym kraju płatnicy składek średnio miesięcznie popełniali 23 tys. błędów w przelewach. W każdym takim przypadku trzeba było prowadzić postępowanie wyjaśniające. Od momentu wprowadzenia e-składki liczba błędnych przelewów zmniejszyła się.

– W styczniu w całym kraju do ZUS wpłynęły tylko 42 błędne przelewy, w marcu było ich już tylko 28 – mówi Iwona Kowalska Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.

– Ponieważ wpłaty księgują się w pierwszej kolejności na najstarsze zaległości pierwsze miesiące pokazały, że wiele dolnośląskich firm jest zadłużonych w ZUS. Do wszystkich przedsiębiorców, których dług jest wyższy niż 6,60 zł Zakład wyśle pisma informujące o stanie konta – zapewnia Iwona Kowalska.

Jak dodaje, informacje o podziale wpłaty oraz o saldzie udostępnione są również na Portalu Usług Elektronicznych. Można je także uzyskać w Centrum Obsługi Telefonicznej dostępne w całej Polsce pod numerem telefonu 22 560 1600. Dług powstał, dlatego, że po wprowadzeniu indywidualnych numerów rachunków składkowych bieżące wpłaty są w pierwszej kolejności księgowane na najstarsze zaległości. Do tych firm, do końca maja trafią listy z informacją o wysokości ich zadłużenia. Większość zaległości wykazują konta osób, które prowadzą jednoosobowo działalność gospodarczą. Średni dług tych małych firm jest wyższy niż 3 tys. zł. W korespondencji jaką otrzymają z ZUS będzie widoczny bieżący stan rozliczeń. Jeżeli więc ktoś otrzyma pismo dopiero w maju, to będzie w nim informacja o rozliczeniach od stycznia do kwietnia włącznie.

Dla osób prowadzących działalność gospodarczą, które podlegają dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu, dług może oznaczać utratę prawa do zasiłku chorobowego, opiekuńczego lub macierzyńskiego. Płatnik może jednak w takiej sytuacji złożyć wniosek o wyrażenie zgody na opłacenie składki po terminie. Jeżeli natomiast nie może spłacić zadłużenia jednorazowo powinien skontaktować się z doradcą ds. ulg i umorzeń, dostępnym na sali obsługi klientów bądź telefonicznie.

(BaPu)

Powiązane artykuły