Ważny krok Volkswagena w cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata

Zacięta walka aż do samej mety, Mikkelsen wygrywa z Ogierem, kolejne punkty w klasyfikacji – na Rajdzie Portugalii Volkswagen zrobił ważny krok w obronie mistrzowskiego tytułu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (N/N) zdobyli w Portugalii drugie miejsce, a Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) – trzecie. Oznacza to, że Polo R WRC podczas swojego 44. rajdu po raz 75. i 76. uzyskało rezultat zapewniający miejsce na podium.

Mikkelsen/Jaeger awansowali tym samym na drugie miejsce w klasyfikacji kierowców i pilotów, z kolei Ogier/Ingrassia zwiększyli swoją przewagę jako liderów klasyfikacji. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), mimo kłopotów, dzięki ogromnej woli walki przyczynili się do sukcesu Volkswagena i zajmując szóste miejsce zdobyli dodatkowe punkty dla Volkswagena w klasyfikacji MŚ producentów. Rajd Portugalii wygrała załoga Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL, Citroen).

– Zespół Volkswagena wykonał dobrą robotę, a pojedynek między Andreasem Mikkelsenem i Sebastienem Ogierem trzymał w napięciu do ostatnich metrów -, stwierdził dr Herbert Diess, Prezes Zarządu marki Volkswagen Samochody Osobowe, który kibicował na miejscu podczas rajdu. – To nie problem, prowadząc w tabeli uzyskać nieco słabszy rezultat, ale trudno byłoby zaakceptować, gdyby zespół prowadzący w klasyfikacji w ogóle nie miał szans na zwycięstwo. Dlatego dwa miejsca na podium to bardzo, bardzo dobry rezultat, zwłaszcza gdy chodzi o obronę tytułu mistrzowskiego RMŚ. Byłem zachwycony widząc jak profesjonalnie i harmonijnie współpracują ze sobą wszyscy członkowie zespołu. –

Ogier/Ingrassia kontra Mikkelsen/Jaeger – porywający pojedynek o drugie miejsce

Pojedynek między dwiema załogami Volkswagena, odbywający się w niemal identycznych warunkach, pokazał ogromną wolę walki Andreasa Mikkelsena i Andersa Jaegera. Po etapie kontrolowanej jazdy na początku, w połowie rajdu Norwegowie zwiększyli tempo i atakując z czwartej pozycji zepchnęli z trzeciego miejsca załogę Dani Sordo/Marc Marti (E/E, Hyundai), po czym zaczęli systematycznie odrabiać stratę 20 sekund do Ogiera/Ingrassi. Po pierwszym odcinku specjalnym ostatniego dnia rajdu wyprzedzili Ogiera/Ingrassię zmagających się z przebitą oponą, z której stopniowo uchodziło powietrze. Na metę Mikkelsen/Jaeger dojechali z 4,8 s przewagi nad francuskim duetem.

Pełni entuzjazmu kibice dopingowali Volkswagena do zaciętej walki

Rajd Portugalii wywoływał tradycyjnie ogromne emocje wśród kibiców, na legendarnym odcinku „Fafe” zgromadziło się ich około sto tysięcy, kolejne tysiące zaś wzdłuż całej trasy rajdu. Zachowująca się zawsze fair, pełna entuzjazmu rajdowa publiczność dopingowała trzy załogi Volkswagena prowokując do rzeczy niemal niemożliwych. Podczas Rajdu Portugalii Volkswagen bił kolejne rekordy: na 803 odcinki specjalne, które Polo R WRC przejechało od 2013 roku wszystkie trzy załogi Volkswagena 102 razy meldowały się na mecie na miejscach pierwszym, drugim i trzecim. 562 razy najlepszy czas odcinka specjalnego uzyskał world rally car z Wolfsburga – to 70% wszystkich oesów, na których startowała ta rajdówka. W drugiej połowie Rajdu Portugalii, od sobotniego popołudnia, Volkswagen ustanawiał najlepsze czasy i pozostał pod tym względem niepokonany.

Godna uznania walka Latvali/Anttili pomogła zwiększyć przewagę w MŚ

Mimo pecha na początku rajdu Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila brawurowo walczyli dla Volkswagena i przyczynili się do zwiększenia jego przewagi w klasyfikacji producentów. W piątek fiński zespół na niezwykle wymagającym piątym odcinku specjalnym „Ponte de Lima” pechowo wjechał w obniżenie nawierzchni uszkadzając wspomaganie kierownicy i tracąc 45,6 sekundy. Mimo to załoga walczyła z ogromnym zaangażowaniem, co pozwoliło zająć Latvali/Anttili miejsce w pierwszej dziesiątce. W sobotę obaj zawodnicy zdołali wspiąć się w rajdowej klasyfikacji na szóstą pozycję. Dzięki załogom Ogier/Ingrassia oraz Latvala/Anttila Volkswagen zwiększył przewagę nad Hyundaiem w klasyfikacji producentów o 13 punktów do 49.

Pierwszy szutrowy Rajd MŚ w Europie był wyzwaniem dla ludzi oraz sprzętu i potwierdził opinię, według której Rajd Portugalii jest szczególnie wymagający dla samochodów. Z powodu warstwy luźnego szutru podczas pierwszego przejazdu przez odcinki specjalne i ostrych kamieni w czasie drugiego, kierowcy musieli być niezwykle czujni – pod tym względem załogi Volkswagena nie raz już się sprawdziły.

Power Stage nadal specjalnością Volkswagena – dodatkowe punkty dla Ogiera, Latvali i Mikkelsena

Volkswagen odniósł potrójny sukces na Power Stage’u zdobywając podczas Rajdu Portugalii wszystkie dodatkowe punkty w mistrzostwach świata kierowców i pilotów. Sebastien Ogier/Julien Ingrassia zdobyli trzy ekstra-punkty uzyskując najlepszy czas przejazdu, Jari-Matti Latvala/Mikka Anttila zdobyli dwa punkty zajmując drugie miejsce na Power Stage’u, na konto Andreasa Mikkelsena/Andersa Jaegera powędrował natomiast jeden dodatkowy punkt za zdobycie trzeciego miejsca na ostatnim odcinku specjalnym rajdu. Był to 35. sukces Volkswagena na Power Stage’u w Polo R WRC podczas 43. rajdów i 77., 78. i 79. raz, gdy któraś z załóg Volkswagena zdobyła dodatkowe punkty. Od 2013 roku konto kierowców Volkswagena zasiliło dzięki temu 171 dodatkowych punktów. Po pięciu spośród 14 rund MŚ Ogier/Ingrassia ze 114 punktami mają w klasyfikacji kierowców przewagę 47 punktów nad drugimi Mikkelsenm/Jaegerem, Latvala/Anttila zgromadzili z kolei na swoim koncie 37 punktów.

Prezydent Portugalii odwiedził zespół Volkswagena

W sobotni wieczór miało miejsce wyjątkowe wydarzenie – prezydent Portugalii Marcelo Rebelo de Sousa nie tylko osobiście pozdrowił kierowców i pilotów Volkswagena, ale też uścisnął dłoń portugalskim członkom zespołu. Prezydenta de Sousę powitali dr Herbert Diess i Jost Capito.

(MKO)

Powiązane artykuły