Wielka ofensywa modelowa Mercedes-EQ 

Sieć produkcyjna Mercedes-Benz przełącza się na prąd: sześć nowych modeli Mercedes-EQ do 2022 r.  Mercedes-Benz jest liderem w dziedzinie napędów elektrycznych oraz oprogramowania pojazdów. Konsekwentna elektryfikacja całej gamy aut spod znaku gwiazdy to kluczowy element strategii Ambition2039 i zasadniczy warunek do osiągnięcia neutralności CO₂.

W 2022 r. oferta producenta będzie obejmować osiem w pełni elektrycznych modeli Mercedes-EQ. Globalna sieć fabryk Mercedes-Benz jest już gotowa do tej ofensywy i prowadzi integrację modeli Mercedes-EQ z seryjną produkcją w istniejących zakładach.

„Dzięki strategii »Electric First« (z ang. pierwszeństwo prądu – przyp. tłum.) Mercedes-Benz konsekwentnie podąża drogą w kierunku neutralności pod względem emisji CO₂ i inwestuje w tę transformację znaczne środki. Nasza oferta staje się elektryczna – równolegle z naszą globalną siecią produkcyjną samochodów oraz akumulatorów. Zamierzamy być liderem w dziedzinie elektromobilności i w szczególności skupić się na technice akumulatorów” – mówi Markus Schäfer, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG odpowiedzialny za badania w Grupie Daimler i dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Cars.

Produkcja modelu EQS – pierwszego elektrycznego luksusowego sedana Mercedes-Benz – wystartuje w pierwszej połowie 2021 r. w fabryce Factory 56 w Sindelfingen. Kolejne ważne kroki na drodze do stworzenia gamy modelowej neutralnej w zakresie emisji CO₂ to rozpoczęcie wytwarzania elektrycznego kompaktowego SUV-a EQA w fabryce w Rastatt (Niemcy) oraz zlokalizowanie produkcji EQB w węgierskim zakładzie w Kecskemét.

„Sieć produkcyjna Mercedes-Benz jest globalna, cyfrowa i elastyczna – a jednocześnie przygotowana na nadchodzącą elektryczną ofensywę. Łącznie samochody Mercedes-EQ będą powstawać w sześciu lokalizacjach na całym świecie. Kluczową rolę w naszej strategii odgrywa lokalna produkcja akumulatorów – w połączeniu z kompleksową koncepcją zrównoważonego rozwoju, która obejmuje cały cykl życia akumulatora, aż po jego recykling” – mówi Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz AG ds. produkcji i łańcucha dostaw.

Fabryki samochodów Mercedes-Benz konsekwentnie realizują elektryczną ofensywę

W maju 2019 r. do bieżącej seryjnej produkcji w fabryce Mercedes-Benz w Bremie włączono model EQC. Zaledwie kilka miesięcy później niemiecko-chińska spółka joint venture Beijing Benz Automotive Co.Ltd. (BBAC) rozpoczęła montaż EQC na lokalny rynek chiński. W 2020 r. w Vitorii w północnej Hiszpanii ruszyła produkcja elektrycznego vana klasy premium – EQV.

W 2021 r. nabywcy aut kompaktowych będą mieli do wyboru dwa w pełni elektryczne kompaktowe SUV-y z gwiazdą: EQA i EQB. Światowa premiera pierwszego z nich odbędzie się już w styczniu 2021 r. Uruchomienie produkcji EQA w fabryce Mercedes-Benz w Rastatt odbyło się całkowicie bezproblemowo. Podobnie jak w przypadku EQC z Bremy i Pekinu oraz EQV z Vitorii, które są już na rynku, w pełni elektryczne modele powstają w Rastatt na tej samej linii, co pojazdy kompaktowe z napędami konwencjonalnymi i hybrydowymi. W przyszłym roku produkcję EQA w Pekinie, w wersji na lokalny rynek chiński, uruchomi również BBAC.

W 2021 r. rozpocznie się też budowa modelu EQB; egzemplarze na światowy rynek będą powstawać w węgierskiej fabryce Mercedes-Benz w Kecskemét, a dla nabywców z Państwa Środka – w zakładach BBAC w Pekinie. Trwają już odpowiednie przygotowania obu fabryk, w tym szkolenia pracowników i prace remontowe. Kompaktowy SUV EQB będzie pierwszym całkowicie elektrycznym seryjnym Mercedesem z Węgier i dołączy do wytwarzanych tam hybryd plug-in: CLA i CLA Shooting Brake. W Kecskemét, oprócz produkcji w niemieckiej fabryce Mercedesa w Rastatt, ma powstawać także Klasa A z hybrydowym napędem plug-in.

Ponadto w pierwszej połowie 2021 r. w Factory 56 w fabryce Mercedes-Benz w Sindelfingen rozpocznie się produkcja elektrycznego luksusowego sedana EQS. To niezależny, w pełni zasilany prądem reprezentant gamy nowej Klasy S, który jako pierwszy skorzysta z nowej architektury Mercedes-Benz dla pojazdów elektrycznych klasy wyższej i luksusowej. Klasa S, a w przyszłości także Mercedes-Maybach Klasy S i EQS będą produkowane w Factory 56 na wspólnej linii, w sposób w pełni elastyczny. Zakłady te pokazują, jak będzie wyglądać przyszłość produkcji w Mercedes-Benz – i wyznaczają nowe standardy w budowie samochodów. W porównaniu z montażem poprzedniej Klasy S uzyskano tam około 25-procentowy wzrost efektywności. To zasługa optymalizacji całego łańcucha wartości i pełnej cyfryzacji dzięki wprowadzeniu cyfrowego ekosystemu produkcji MO360.

Także w drugiej połowie 2021 r. fabryka Mercedes-Benz w Bremie rozpocznie produkcję biznesowego sedana EQE; wkrótce potem budowa modelu ruszy w zakładzie w Pekinie. Fabryka w stolicy Państwa Środka będzie wówczas produkować łącznie cztery modele Mercedes-EQ na lokalny rynek. Z kolei zakłady Mercedes-Benz w Tuscaloosie (USA) przygotowują się do produkcji SUV-ów na bazie modeli EQE i EQS; jej uruchomienie zaplanowano na 2022 r. Pojazdy będą powstawać na tej samej linii, co SUV-y z napędami konwencjonalnymi oraz hybrydowymi zespołami plug-in.

W 2022 r. Mercedes-Benz będzie wytwarzać łącznie osiem elektrycznych modeli Mercedes-EQ w siedmiu lokalizacjach na trzech kontynentach. W tym celu firma już na wczesnym etapie inwestowała w elastyczne rozwiązania i odpowiednie wyposażenie swoich zakładów na całym świecie, przystosowując je do przyszłościowych wymogów Przemysłu 4.0. Dzięki temu w fabrykach Mercedes-Benz AG pojazdy z różnymi typami napędu można wytwarzać równolegle i w krótkim czasie dopasowywać profil produkcji do zapotrzebowania. Elastyczność to decydujący czynnik, jeśli chodzi o spełnienie strategicznego celu osiągnięcia ponad połowy sprzedaży samochodów xEV, czyli hybryd plug-in i pojazdów elektrycznych, od 2030 r. i stopniowego zwiększania udziału aut w 100% zasilanych prądem.

Portfolio elektrycznych Mercedesów uzupełniają trzy modele smarta. EQ fortwo i EQ fortwo cabrio są produkowane w Hambach we Francji, a EQ forfour – w Novo Mesto w Słowenii. Kolejna generacja elektrycznych smartów będzie wytwarzana przez spółkę joint venture smart Automobile Co., Ltd. w Chinach – to wspólne przedsięwzięcie Mercedes-Benz AG i Zhejiang Geely Group (Geely Holding). Kluczową technologią i pośrednim krokiem w kierunku stworzenia gamy aut w pełni elektrycznych jest hybrydowy napęd plug-in. Już teraz oferta Mercedes-Benz obejmuje ponad 20 wariantów z takim napędem, a do 2025 r. będzie dalej poszerzona – ma wtedy obejmować ponad 25 odmian plug-inów. Z tego względu ich produkcja też odgrywa ważną rolę w globalnej sieci zakładów Mercedesa. Hybrydy plug-in już dziś zjeżdżają z linii montażowych w prawie wszystkich fabrykach samochodów Mercedes-Benz.

Globalna sieć produkcji akumulatorów: kluczowy czynnik sukcesu w ofensywie elektrycznych Mercedesów

Za dostarczanie akumulatorów do elektrycznych modeli Mercedes-EQ odpowiada globalna sieć produkcji akumulatorów, dysponująca fabrykami na trzech kontynentach. Dwa zakłady w Kamenz (Niemcy) produkują akumulatory do hybryd, hybryd plug-in i pojazdów elektrycznych już od 2012 r. Druga fabryka w tym miejscu rozpoczęła działalność w 2018 r., a od 2019 r. wytwarza baterie do EQC. Od początku została projektowana jako neutralna pod względem emisji CO₂ i z myślą o realizacji tego celu korzysta m.in. z energii słonecznej, geotermalnej oraz własnej elektrociepłowni. Niedawno rozpoczęła się tam również produkcja akumulatorów do modelu EQA. Od chwili rozpoczęcia produkcji w Kamenz powstało już ponad milion akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych, hybryd plug-in oraz tych wyposażonych w instalację 48 V.

W tym roku fabryka akumulatorów w Jaworze (Polska) rozpoczęła produkcję akumulatorów dla hybryd plug-in Klas C, E i S, a w przyszłym rozszerzy swoje portfolio o baterie do kompaktowych modeli Mercedes-EQ: EQA i EQB. Podobnie jak fabryka akumulatorów w Kamenz polskie zakłady od samego początku były projektowane pod kątem produkcji neutralnej pod względem emisji CO₂. W przyszłości akumulatory będą wytwarzane także w dwóch zakładach w Untertürkheim (Niemcy). W Hedelfingen trwają obecnie końcowe przygotowania do uruchomienia produkcji akumulatorów dla modelu EQS, który zacznie zjeżdżać z linii montażowej w pobliskim Sindelfingen w pierwszej połowie 2021 r. Będzie powstawać tam również system akumulatorów dla modelu EQE. Obecnie kolejna fabryka akumulatorów jest budowana w Brühl, gdzie w 2022 r. rozpocznie się wytwarzanie baterii do hybryd plug-in Mercedes-Benz.

W 2022 r. w fabryce Mercedes-Benz w Tuscaloosie (USA) ruszy produkcja SUV-ów na bazie modeli EQS i EQE. Obecnie w bezpośrednim sąsiedztwie budowana jest fabryka akumulatorów, która dostarczy baterie do obu tych samochodów. Ponadto strategia produkcji Mercedes-Benz przewiduje powstanie kolejnej fabryki akumulatorów w Sindelfingen.

Wspólnie z lokalnym partnerem Thonburi Automotive Assembly Plant (TAAP) oddział Mercedes-Benz Cars otworzył fabrykę akumulatorów także w Bangkoku (Tajlandia); zakłady rozpoczęły działalność w 2019 r. Powstają tam akumulatory do aktualnych hybryd typu plug-in Klas C, E i S, a wkrótce mają zająć się też produkcją baterii do całkowicie elektrycznych modeli Mercedes-EQ.

Electric First oraz Ambition2039: mobilność i produkcja neutralne pod względem emisji CO₂

Pod hasłem „Electric First” Mercedes-Benz dąży do konsekwentnej elektryfikacji wszystkich wariantów swoich modeli i typów pojazdów. W ciągu najbliższych kilku lat producent będzie koncentrował się na stopniowym zwiększeniu udziału w swojej ofercie pojazdów w 100% elektrycznych. Tak zwane xEV-y, czyli hybrydy plug-in i samochody wyłącznie na prąd, do 2030 r. mają stanowić ponad połowę sprzedaży nowych Mercedesów. Tymczasem ich popularność nieprzerwanie rośnie: w trzecim kwartale 2020 r. firma dostarczyła na całym świecie łącznie 45 000 pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in (xEV). Wraz z wprowadzeniem strategii Ambition2039 ponad rok temu Mercedes-Benz zapoczątkował swoją drogę ku neutralności CO₂. Kluczową rolę odgrywa tu produkcja pojazdów. Już w 2022 r. fabryki samochodów osobowych i dostawczych Mercedes-Benz na całym świecie będą budować pojazdy w sposób neutralny pod względem emisji CO₂. Obejmuje to ponad 30 zakładów wytwarzających auta osobowe i dostawcze, a także fabryki akumulatorów.

Oprac. (Anie)

Powiązane artykuły