Jak święta drenują portfele?

Polskie święta wiążą się ze znacznymi wydatkami. W przeliczeniu na gospodarstwo domowe Polacy wydadzą w tym roku średnio 1642,94 zł. Tak wynika z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez RetailMeNot (www.retailmenot.pl) – największe na świecie centrum zakupów online, udostępniające kupony rabatowe i zniżki do sklepów internetowych.

Największą część świątecznych wydatków polskich gospodarstw domowych stanowią zakupy spożywcze (736,29 zł, czyli 45%). Tylko niewiele mniej budżetu pochłoną prezenty (704,98 zł, czyli 43%). Na podróże w okresie świątecznym oraz odwiedziny swoich bliskich wydamy średnio 155,77 zł (9,5%), a na dekoracje 45,90 zł (2,8%).

Jak wygląda przeciętny polski budżet świąteczny (w przeliczeniu 379,38 euro) w porównaniu do wydatków gospodarstw domowych w innych krajach? Najwięcej wydadzą Brytyjczycy ( 933,08 euro), Niemcy (710,38 euro) oraz Belgowie (596,18 euro) i Francuzi (558,60 euro). Kwotę zbliżoną do Polaków wydadzą w Europie Hiszpanie (401,30 euro).

Pod choinkę kupujemy głównie zabawki, ubrania i elektronikę

Każdy z nas na prezenty przeznaczy w tym roku średnio 608,54 zł (dla porównania, przed rokiem było to 582,87 zł). Lwią część tego budżetu wydamy na trzy kategorie produktów: zabawki (127,93 zł, czyli 21%), ubrania i buty (127,19 zł, czyli 21%) oraz elektronikę użytkową (98,30 zł, czyli 16,2%). Popularnością cieszą się też prezenty w postaci gotówki lub bonów podarunkowych (46,34 zł, 7,6%). Warto tu zauważyć, że w porównaniu do poprzedniego roku największy wzrost wydatków widać w kategoriach alkohol oraz biżuteria. W tym roku każdy Polak na prezenty tego rodzaju przeznaczy odpowiednio 30,23 zł (5,0%) oraz 50,41 zł (8,3%). Wzrost w tych kategoriach pokazuje, że coraz chętniej decydujemy się na podarunki o charakterze luksusowym.

Proporcje wydatków na prezenty są w Polsce zbliżone do innych europejskich krajów, za to relatywnie więcej pieniędzy przeznaczymy na rozrywki dla ducha, w tym książki i filmy. Na prezenty tego rodzaju wydamy w tym roku przeciętnie 67,04 zł (11%). Większą wagę Polacy przywiązują również do dbania o urodę – na kosmetyki przeznaczymy przeciętnie 59,89 zł (10%).

– Święta Bożego Narodzenia to dla większości Polaków najważniejsze święto w roku – a dla handlu jeden z najbardziej lukratywnych okresów. Z jednej strony polscy klienci są gotowi na zwiększone wydatki, a z drugiej strony coraz lepiej orientują się w możliwościach przeszukiwaniu rynku pod kątem najlepszych ofert i cen na jakościowe produkty. Dlatego ich decyzje zakupowe stają się coraz bardziej przemyślane. Najwięcej mogą zyskać na tym trendzie sklepy i marki, które aktywnie wykorzystają różne kanały sprzedaży i komunikacji z klientami, przekonując ich atrakcyjnymi ofertami.- Mówi Raúl Peña, Partner Manager Poland w RetailMeNot.

(MKO)

Powiązane artykuły