Exact Systems zadba o francuską produkcję motoryzacyjną

Exact Systems, jedna z największych firm w polskiej branży motoryzacyjnej, rusza na podbój kolejnego europejskiego rynku oraz rozszerza zakres świadczonych usług. Częstochowska firma tworzy joint venture z francuskim partnerem SNECI i będzie kontrolować oraz wspierać produkcję samochodów i części do nich w zakładach nad Sekwaną. Do końca 2023 roku Exact Systems planuje zatrudnić we Francji nawet 200 pracowników. Ponadto, dzięki współpracy ze SNECI zaoferuje nową grupę usług eksperckich dla branży motoryzacyjnej. Fabryki w Polsce i pozostałych dwunastu krajach, w których działa Grupa Exact Systems, mogą skorzystać ze wsparcia m.in. przy przenoszeniu lub tworzeniu linii produkcyjnych czy zwiększaniu wydajności łańcucha dostaw. Lider kontroli jakości w Polsce od początku działalności konsekwentnie realizuje ekspansję międzynarodową oraz zwiększa rolę przychodów z zagranicy. W 2022 roku dwie na trzy złotówki firma wygenerowała poza Polską.

Atrakcyjna baza klientów – 30 zakładów produkujących lub montujących samochody, a do tego liczni poddostawcy części i podzespołów (na podstawie danych ACEA) – skusiły Exact Systems, polskiego lidera w zakresie kontroli części samochodowych, do uruchomienia działalności we Francji.

— Dziś, myśląc o rozwoju w branży motoryzacyjnej, nie można nie być we Francji. To druga, po Niemczech, gospodarka w Unii Europejskiej i 7. na świecie, a co dziesiąte euro pochodzące z eksportu jest generowane właśnie przez francuski automotive. To konkurencyjny sektor, który w ostatnich latach przeszedł ogromną metamorfozę z konsekwencjami dla branży globalnie, głównie za sprawą fuzji francuskiej grupy PSA z włosko-amerykańskim koncernem FCA. Z ich połączenia w 2021 roku powstał Stellantis, czwarty na świecie koncern motoryzacyjny, z takimi markami w swoim portfelu jak Peugeot, Citroën, Opel czy Alfa Romeo. Drugą silną grupą z korzeniami francuskimi jest Renault, a ponadto nad Sekwaną swoje fabryki mają międzynarodowi producenci samochodów, jak Volkswagen, Toyota czy Ford, oraz części i wyposażenia samochodowego jak Valeo i Forvia. To znakomity grunt do ekspansji. – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Bonjour France

Dwunaste przedstawicielstwo w Europie (Exact Systems ma spółkę także w Chinach) zostało zarejestrowane jako Exact Systems France z siedzibą w Montbeliard, we wschodniej Francji. Tym razem lider kontroli jakości postawił na inny niż w przypadku większości otwieranych przedstawicielstw zagranicznych (tworzenie fundamentów od zera) model utworzenia spółki. Wspólnie z francuskim partnerem SNECI utworzył podmiot joint venture. SNECI jest rodzinną firmą usługowo-konsultingową z 70-letnim doświadczeniem i silną pozycją w przemyśle motoryzacyjnym. Głównymi obszarami działalności jest zarządzanie projektami, audyty, pośrednictwo zakupowe, wsparcie łańcucha dostaw oraz szkolenia. Poza Francją, SNECI świadczy usługi w 40 krajach, m.in. w Niemczech, Słowacji, Maroku, Turcji, Indiach, Malezji, Chinach i Korei.

Prezesem francuskiego oddziału, który w 2023 roku zatrudni około 200 osób, został Dariusz Dengusiak, obecnie członek zarządu Exact Systems, związany ze spółką od początku jej działalności, czyli od 2004 roku. Wiceprezesem jest Frederic Laganier, który jednocześnie pełni funkcję wiceprezesa w SNECI.

— Choć we Francji startujemy z innej pozycji niż w przypadku pozostałych spółek zagranicznych, to cel ekspansji pozostaje ten sam. Chcemy w możliwie jak największym procencie przenieść dobrze działający i efektywny model polski na tamtejszy grunt. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że branża automotive na całym świecie przechodzi obecnie poważne zmiany, również w zakresie kontroli jakości produkowanych samochodów i części do nich. W związku z tym wymagania wobec nas stale rosną. Dzięki współpracy z naszym francuskim partnerem, będziemy mogli sprawniej i szybciej reagować na potrzeby rynkowe i to w rozszerzonym zakresie. Współpraca pozwoli nam na uzupełnienie kompetencji o nowe rozwiązania. W efekcie, firmy motoryzacyjne działające nad Sekwaną i Loarą, zyskają doświadczonego partnera w zakresie outsourcingu kontroli jakości i wsparcia produkcji. – mówi Dariusz Dengusiak, prezes zarządu Exact Systems France.

Otwarcie nowej spółki to dla Exact Systems kontynuacja współpracy z tamtejszymi podmiotami motoryzacyjnymi. Firma już pracuje m.in. ze Stellantis czy Forvia.

– Wchodząc na ten rynek nie czujemy się anonimowi, bo Exact Systems w ostatnich latach realizował wiele zleceń kontroli jakości, które otrzymywał od spółek francuskich. Do tej pory usługi dla producentów z Francji świadczyliśmy na terenie zakładów w innych krajach, w których mamy swoje przedstawicielstwa. Otrzymywaliśmy jednak wiele sygnałów od naszych partnerów, że są zainteresowani kontynuacją współpracy na ich lokalnym, francuskim rynku. Dodatkową motywacją do podboju tego kraju były nasze umowy globalne z międzynarodowymi producentami, które autoryzują nas do współpracy z ich oddziałami w wielu państwach. – mówi Dariusz Dengusiak, prezes zarządu Exact Systems France.

Nowy ekspert w Polsce

Zgodnie z przyjętą strategią rozwoju, Exact Systems skupia się na zmieniających się potrzebach i oczekiwaniach klientów z branży motoryzacyjnej na całym świecie. W tym celu, nie tylko zwiększa zasięg o kolejne rynki zagraniczne, ale także rozszerza działalność o wyspecjalizowane usługi. Nowym filarem Grupy, obok usług w zakresie jakości i produkcji (m.in. kontrola jakości części, rezydentura, magazyny) oraz usług HR (praca tymczasowa, rekrutacje stałe i międzynarodowe), są tzw. usługi eksperckie. Ich celem jest poprawa wydajności przemysłowej i handlowej zakładów motoryzacyjnych (m.in. wsparcie w przeniesieniu lub utworzeniu linii produkcyjnej, audyty, doradztwo).

Uzupełnienie kompetencji Grupy o nowe rozwiązania jest możliwe dzięki współpracy z francuskim partnerem. Na początku lutego 2023 roku Exact Systems wspólnie ze SNECI utworzył drugą spółkę joint venture – SNECI Poland, z siedzibą w Częstochowie. Prezesem SNECI Poland jest Jozef Lajda, CEE Managing Director SNECI, a stanowisko wiceprezesa zarządu objęła Patrycja Gałwiaczek, obecnie Key Account Director w Exact Systems, związana z firmą od 2012 roku.

— Branża motoryzacyjna jest obecnie w historycznym momencie – z tak wielką zmianą, jaką jest całkowite przejście z produkcji aut spalinowych na rzecz elektrycznych lub na wodór, nie mieliśmy do czynienia od ponad wieku. A jeśli dodamy do tego czynniki towarzyszące jak sztuczna inteligencja, metaverse czy internet rzeczy, stanie z boku i nie reagowanie na to, co się dzieje, sprawi, że jako dotychczasowy partner branży, prześpimy tę rewolucję. Dlatego otwierając się na nowe wyzwania biznesowe i odpowiadając na potrzeby rynku, wprowadziliśmy do firmowego portfolio nową grupę usług eksperckich, stając się jeszcze bardziej kompleksowym partnerem dla naszych klientów. Korzystając ze specjalistycznego know-how SNECI oraz wypracowanych przez Exact Systems relacji z klientami, SNECI Poland zapewni lepszą prewencję i podniesie jakość procesów produkcyjnych. – mówi Patrycja Gałwiaczek, wiceprezes zarządu SNECI Poland.

Przedstawicielka SNECI Poland podkreśla, że ze wsparcia doświadczonych inżynierów mogą skorzystać zarówno klienci w Polsce jak i zakłady motoryzacyjne działające w krajach, w których jest obecna Grupa Kapitałowa Exact Systems.

Zagranica z większym udziałem

Grupa Exact Systems jest obecnie jedną z trzech największych firm na rynku kontroli jakości produkcji motoryzacyjnej w Europie. Każdego dnia do pracy w trzynastu krajach (Polska, Belgia, Chiny, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Turcja, Węgry) firma deleguje ok. 7 tys. kontrolerów jakości. Zarząd Exact Systems podkreśla, że strategia budowania marki globalnej ma swoje pozytywne odbicie w wynikach finansowych.

— Każdy nowy kraj w naszej Grupie szybko ma swoje przełożenie na udział w przychodach. W 2022 roku aż 67% przychodów całej Grupy Kapitałowej Exact Systems wygenerowały nasze spółki zagraniczne. Liczymy, że Francja – z uwagi na jej ogromne znaczenie w motoryzacyjnym łańcuchu dostaw – docelowo będzie w pierwszej trójce rynków generujących największe zyski. Pracujemy też nad planem dalszego rozwoju w miejscach, gdzie kontrola części motoryzacyjnych stanowi atrakcyjną i niezagospodarowaną niszę. – mówi Paweł Gos

MaJa

Powiązane artykuły