Wypracowanie koncepcji stworzenia z Gór Sowich produktu turystycznego to główne wyzwanie Stowarzyszenie Turystycznego Gmin Gór Sowich.
Kwietniowe posiedzenie Zarządu Stowarzyszenia Turystycznego Gmin Gór Sowich prawie w całości poświęcone było temu tematowi.
Na wstępie jednak decyzją Zarządu na stanowisko wiceprezesa Stowarzyszenia Turystycznego Gmin Gór Sowich wybrano burmistrz Pieszyc Dorotę Konieczną-Enozel.
Próba stworzenia Produktu „Góry Sowie” jest odpowiedzią na brak jednego, dobrze zorganizowanego i zarządzanego produktu turystycznego, jakim są Góry Sowie, na wzór podobnych produktów w Czechach, Słowacji czy nawet w naszym kraju.
Członkowie Stowarzyszenia nie ukrywają, że wykorzystanie potencjału turystycznego i kulturowego regionu sowiogórskiego jest mało efektywne i niewystarczające. Skutkiem powyższego stanu jest zbyt niska konkurencyjność regionu pod względem turystycznym i zbyt mała liczba turystów odwiedzających region Gór Sowich.
Jak to zmienić i sprawić, by Góry Sowie stały się kurortem z prawdziwego zdarzenia? Podczas posiedzenia członkowie Stowarzyszenia rozmawiali o tym z ekspertami z dziedziny ekonomii i turystyki. W dyskusji uczestniczył dr Tomasz Kołakowski z Uniwersytetu Ekonomicznego z Katedry Zarządzania Strategicznego i Logistyki, autor wielu publikacji i opracowań z dziedziny turystyki oraz Kamil Zieliński, również z UE, który jest specjalistą z dziedziny analizy ekonomicznej. W spotkaniu uczestniczyli również przedstawiciele Stowarzyszenia Wielka Sowa – Krzysztof Nawrot i Zbigniew Glanowski, Łukasz Masyk – kierownik Wydziału Promocji UM Bielawa, a także zastępca burmistrza Dzierżoniowa Andrzej Bolisęga.
Dyskusja, którą prowadzili zebrani, dotyczyła kilku ważnych zagadnień, które powinien obejmować produkt. Potrzebna jest m.in. profesjonalna strona internetowa – nowa, obejmująca całość produktu, wielojęzyczna. Powinna powstać sieć Skibus, skitour, transport letni – linie, rozkłady jazdy, finansowanie. Kolejny ważny element produktu to baza noclegowa – obejmująca całość miejsc noclegowych w Górach Sowich, oraz baza gastronomiczna (certyfikowana). Uczestnicy rozmów uznali za niezbędne stworzenie też bazy atrakcji turystycznych, w tym alternatywnych form spędzania wolnego czasu. Kolejny element produktu turystycznego Góry Sowie to Skipas Góry Sowie – tu konieczne będzie porozumienie właścicieli wyciągów narciarskich w Górach Sowich. Kolejnym krokiem będzie ujednolicenie kamer na ośrodkach narciarskich oraz stworzenie mapy cyfrowej, obejmującej wszystko to, czego dotyka produkt. Uzupełnieniem oferty będą stałe, duże imprezy z obszaru Gór Sowich. Oferta Gór Sowich powinna obejmować trasy piesze, rowerowe, narciarstwa biegowego oraz zjazdowego.
(ANAG)