Marzec 2015
01.03 | 17:00-20.00 | Eugeniusz Oniegin
Piotr Czajkowski
|
Eugeniusz Oniegin, sceny liryczne w trzech aktach, arcydzieło Piotra Czajkowskiego w Operze Wrocławskiej (premiera: luty 2015).
Wielkie emocje, motyw niespełnionej miłości, przyjaźń, która ustępuje miejsca zranionej dumie i zazdrości, tragiczny pojedynek w tle, zbyt późno budzące się uczucie tytułowego bohatera – to wszystko odnajdą widzowie w tym poruszającym arcydziele. Eugeniusz Oniegin rozpoznaje w Tatianie miłość swego życia dopiero wtedy, gdy młoda kobieta jest już księżną, żoną księcia Gremina. Bezdusznie odrzucił niegdyś uczucie wrażliwej dziewczyny. W inscenizacji wrocławskiej kierownictwo muzyczne objął Marcin Nałęcz-Niesiołowski, spektakl wyreżyserował Yuri Alexandrov. |
03.03 | 11:00-14.00 | Cosi fan tutte
Wolfgang Amadeusz Mozart |
Wyjątkowo udane ujęcie arcydzieła opery komicznej w nowoczesnej formie. Bohaterowie opery żyją wśród nas: spotykają się w klubie fitness, na basenie, rozmawiają prawie serio o sercowych rozterkach w kuchni urządzonej w modnej, minimalistycznej stylistyce. Michał Znaniecki – reżyser i scenograf w jednej osobie – pomysłowo realizując przedstawienie, nie pozwolił, by inwencja inscenizatorska przyćmiła genialną muzykę Mozarta, a przy tym z całej historii wydobył iście Mozartowską ironię i przekorę. Według krytyków muzycznych inscenizacja, z pozoru błaha i naiwna, pozwala z pełnym humoru dystansem spojrzeć na samych siebie. |
04.03 | 19.00-22.00 | Halka
Stanisław Moniuszko |
Najpopularniejsza polska opera we wrocławskiej inscenizacji Laco Adamika ma ponadczasowy wydźwięk. Do scenicznych dzieł Stanisława Moniuszki powracają systematycznie kolejne pokolenia widzów i realizatorów. Narodowy charakter i ludowe inspiracje Halki to prawdziwe artystyczne wyzwanie dla teatru. Tym razem znany temat został przeniesiony z tradycyjnej ludowej oprawy w uniwersalną przestrzeń, w której dramat uczuć głównych bohaterów staje się bliższy współczesnej wrażliwości. Reżyser zerwał z rodzajowością i góralskim folklorem. Ukazał bolesne relacje międzyludzkie na tle świata, w którym pojęcie mezaliansu ponownie zyskuje na aktualności. |
05.03. | 19.00-22.00 | Nabucco
Giuseppe Verdi |
Monumentalne obrazy potęgi dawnego Babilonu, poruszające sceny upokorzenia Izraelitów, sytuacje pełne dramatyzmu, grozy i religijnego uniesienia przeniosą nas w odległe, starożytne czasy. W wielu państwach o totalitarnym systemie władzy, m.in. w Polsce, opera ta znajdowała się na liście utworów zakazanych, stąd też słynna pieść chóralna Va pensiero… urosła do symbolu hymnu wyzwoleńczego. |
06.03 | 19.00-22.00 | Łucja z Lammermooru
Gaetano Donizetti
|
Łucja z Lammermooru to najnowsza premiera Opery Wrocławskiej to spotkanie z muzycznym Romantyzmem. Sławne dzieło Gaetano Donizettiego, włoskiego mistrza melodyjnych oper, zarówno poważnych, jak też komicznych. W tym przypadku – poruszająca muzyczna tragedia, osnuta na motywach powieści Waltera Scotta Narzeczona z Lammermooru. Romantyczna uczuciowość, wielkie emocje bohaterów, z rodzinną i polityczną intrygą w tle przeniosą widzów do Szkocji pod koniec XVI stulecia. Urzekające pięknem melodyki arie i duety, klasyczny i tragiczny zarazem trójkąt miłosny od prapremiery utworu w 1835 r. w Neapolu poruszały kolejne pokolenia wielbicieli włoskiej opery. |
07.03. | 19.00-22.30 | Kobieta bez cienia
Richard Strauss |
Kobieta bez cienia – kompozycja Richarda Straussa, zrealizowana w Operze Wrocławskiej, jest polską prapremierą tego dzieła. Utwór stawia najwyższe wymagania zarówno wykonawcom, jak i realizatorom. Jego wystawienia podejmują się największe sceny operowe świata. Wybitny poeta, autor libretta Hugo von Hofmannsthal stworzył rodzaj nowej baśni, opartej na mitach i legendach różnych krajów i epok. W warstwie muzycznej opera zachwyca niezwykle bogatą instrumentacją i potężnym, neoromantycznym brzmieniem. Wrocławska inscenizacja przenosi widzów w świat oddalony od rzeczywistości, a jednocześnie pełen wartości etycznych. Realizatorzy zachowali baśniowy kontekst dzieła i świat wizji, w których marzenie spotyka się z rzeczywistością. |
08.03. | 17.00-20.00
|
Cyrulik sewilski
Gioacchino Rossini |
„Cyrulik sewilski” z jego włoską melodyjnością, temperamentem, młodzieńczą werwą i nieodpartym humorem to jedno z najwspanialszych arcydzieł opery komicznej. Powodzenie zawdzięcza zarówno świetnemu librettu jak i muzyce Rossiniego. Każda strona partytury dowodzi kompozytorskiego mistrzostwa i zachwyca muzycznym dowcipem. Wrocławską inscenizację cechuje wartka i dynamiczna reżyseria, sytuacje dramaturgiczne potraktowane są z lekkim dystansem, a scenografia nawiązuje do stylu epoki. |
10.03. | 11.00-11.50 | Czerwony kapturek
Jiři Pauer
TAJEMNICZE KRÓLESTWO – OPERA DLA DZIECI |
Opera dziecięca Czerwony Kapturek, oparta na motywach ulubionej bajki braci Grimm, zachwyca piękną muzyką, poetyckimi obrazami i pełną fantazji scenografią. Pojawiają się bajkowe postaci, bliskie dzieciom, znane ze współczesnych bajek telewizyjnych i gier komputerowych. Tajemnicze królestwo zostało pomyślane jako projekt cykliczny, którego celem jest „oswojenie” dzieci z operą, a edukacja najmłodszej widowni po to, aby zasiać w ich sercach ziarenko, które w przyszłości, być może, przerodzi się w miłość do muzyki, do opery, trwające całe życie. |
11.03. | 19.00-22.00
|
Samson i Dalila
Camille Saint-Saëns
|
Utwór ma cechy wielkiej opery historycznej, z monumentalną scenografią i heroiczną fabułą, ale też opery lirycznej, z kameralną i nastrojową muzyką. Ferdinand Lemaire oparł libretto na fragmencie biblijnej Księgi Sędziów. Samson jest bohaterem wsławionym walką z Filistynami. Ci wielokrotnie bezskutecznie próbowali poznać tajemnicę jego nadludzkiej siły i go zgładzić. Cel swój osiągnęli podstępem, podsuwając mu kochankę, piękną Dalilę, która usłyszała: Głowy mojej nie dotknęła nigdy brzytwa (…). |
12.03. | 19.00-22.00 | Napój miłosny
Gaetano Donizetti |
Pierwsze dzieło Gaetano Donizettiego, które zdobyło europejską sławę. Dla publiczności znakomita okazja usłyszenia muzyki kompozytora, uznawanego za jednego z największych mistrzów operowego bel canto dziewiętnastego wieku, autora wielu oper zarówno seria, jak i buffa. W fabule został wykorzystany znany od średniowiecza motyw napoju o mocy łączenia kochanków, przeniesiony przez kompozytora na włoską prowincję. Napój miłosny jest komedią liryczną i uczucie przywołane w tytule opery wybrzmiewa w partiach Adiny i Nemorina. Reżyser Michał Znaniecki w swojej wizji postanowił przywołać klimat dawnej Hiszpanii. |
13.03. | 19.00-22.00 | Wesele Figara
Wolfgang Amadeusz Mozart |
Wesele Figara to mozartowska opera buffa z librettem Lorenzo da Ponte, opartym na komedii Beaumarchais’ego pod tym samym tytułem. Inscenizacja Marka Weissa, chwalona przez krytyków za czystość form i emocji, opiera się na konwencji baśni. Reżyser uniknął odwoływania się do politycznych i społecznych kontekstów dzieła, zaakcentował natomiast jego uniwersalne przesłanie i humor. |
14.03. | 19.00-22.00 | Cyganeria
Giacomo Puccini |
Treścią opery są dzieje miłości poety Rudolfa i hafciarki Mimi, codzienność artystów, zamieszkujących wspólnie poddasze oraz barwne życie ulic Paryża. Kompozytor opowiedział tę historię w sposób niezwykle sugestywny, operując zróżnicowaną rytmiką i barwną instrumentacją, a reżyser Waldemar Zawodziński przenosi widzów w świat francuskiej bohemy z epoki balzakowskiej. |
15.03. | 17.00-20.00 | Opowieści Hoffmanna
Jacques Offenbach |
Opowieści Hoffmanna, ostatnie, niedokończone dzieło Offenbacha, mistrza żartobliwej muzy, autora operetek i muzycznych komedii, m. in. Pięknej Heleny i Orfeusza w piekle. Jacques Offenbach, paryski kompozytor rodem z Kolonii, uważany jest za wybitnego reprezentanta operetki francuskiej. W pełnych humoru i inwencji melodycznej dziełach wyśmiewał życie społeczno-polityczne Francji czasów Napoleona III. Odnosił międzynarodowe sukcesy (jego Kankan podbił cały świat), ale też zmagał się z bankructwami. Pod koniec życia stworzył dzieło wyjątkowe: operę fantastyczną Opowieści Hoffmanna, opartą na modnych opowiadaniach Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna. Tak powstała najlepsza z jego muzycznych „opowieści”, z pięknymi ariami i nieśmiertelną barkarolą. |
17.03. | 11.00-13.30 | Don Kichot
Ludwig A. Minkus
SPEKTAKL BALETOWY, MUZYKA Z CD
|
Don Kichot to balet komiczny skomponowany przez Ludwiga A. Minkusa. Libretto – według powieści Cervantesa – napisał Marius L. Petipa. Utwór miał swą prapremierę w 1869 r. w Moskwie, a w Polsce wystawiono go poraz pierwszy w 1964 r. Z powieści Cervantesa zaczerpnięta jest fabuła, która koncentruje się na przedziwnych przygodach błędnego rycerza z La Manchy. Miłosny wątek i komiczne perypetie Don Kichota są kanwą widowiska. Spotkania z kolejnymi bohaterami i zabawne sytuacje, które się pomiędzy nimi tworzą, są okazją do popisowych wariacji solowych, duetów i tańców zespołowych. Don Kichot to obok Jeziora łabędziego i Giselle najczęściej wystawiany balet klasyczny. |
18.03. | 19.00-21.20 | Chopin
Giacomo Orefice |
Dzieło, zrealizowane przez Operę Wrocławską w ramach obchodzonej w 2010 r. 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, oparte jest w całości na utworach polskiego mistrza, które Orefice zinstrumentował. Opera nawiązuje do różnych wydarzeń z życia autora ballad i mazurków. To z pewnością jedna z najambitniejszych i zarazem najciekawszych prób „zaaranżowania” genialnej muzyki Chopina, która na ogół bardzo źle znosi tego typu transkrypcje. Orefice uważany jest za kontynuatora tradycji opery werystycznej, był ponadto pianistą i krytykiem muzycznym. Sceniczne dzieło Włocha to lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika twórczości Chopina. |
19.03. | 19.00-22.00 | Carmen
Georges Bizet |
Istnieją perły literatury muzycznej, które stanowią żelazny repertuar teatrów operowych. Niewątpliwie Carmen do takich należy. Na sukces dzieła złożyła się niezwykła barwność muzyki wraz z jej żywiołowym, hiszpańskim temperamentem oraz znakomite libretto. Opera pełna jest porywających melodii, nuconych przez kolejne pokolenia melomanów. Historia Cyganki i Don Joségo, przeżywających namiętną i tragiczną miłość, do dziś wzrusza i przyciąga rzesze publiczności. |
21.03. | 19.00-22.30 | Kawaler srebrnej róży
Richard Strauss
|
Jedna z najznakomitszych oper Richarda Straussa , której prapremiera miała miejsce w drezdeńskiej Semperoper (1911). Owoc współpracy kompozytora z wybitnym austriackim poetą i dramaturgiem Hugonem von Hofmannsthalem, który stworzył libretta do szeregu oper Straussa. „Der Rosenkavalier” to niezwykła, wyrafinowana komedia muzyczna z olśniewającą wirtuozerią partii orkiestrowej i wieloma ciekawymi postaciami na scenie. Premierę w Operze Wrocławskiej przygotowuje międzynarodowe grono realizatorów: spektakl wyreżyseruje Georg Rootering, kierownictwo muzyczne sprawuje Ewa Michnik. Kostiumy będą dziełem Małgorzaty Słoniowskiej, dekoracje stworzy Lukas Noll. |
22.03. | 17:00-20:00 | Traviata
Giuseppe Verdi |
Zapewne powstało niewiele takich oper, które wzruszają publiczność tak mocno jak Traviata Verdiego. Przedstawia ona dzieje niespełnionej miłości Violetty i Alfreda. To opowieść, która niesie ze sobą pytania o trwałość emocji, siłę konwenansu i zgodę na przemijanie. Tomasz Konina nadał tej operze współczesny rys, pozostawił jednak poetyckie przesłanie – świat jest tylko tłem, najważniejsze są uczucia. Oglądamy jedno z najbardziej poruszających arcydzieł Giuseppe Verdiego, perłę środkowego okresu jego twórczości. Klasyczny konflikt między uczuciem a obowiązkiem, wspaniały melodramat według Aleksandra Dumasa, uszlachetniony i unieśmiertelniony genialną muzyką włoskiego mistrza. |
25.03. | 17.00-22.20 | Parsifal
Richard Wagner |
Ostatnie, owiane duchem mistycyzmu i pełne tajemnicy dzieło mistrza z Bayreuth. Wystawione po raz pierwszy 26 lipca 1882 r., już w pierwszych latach po premierze zaczęło swój triumfalny pochód, poczynając od dworu Ludwika II, przez Londyn i Nowy Jork, wkrótce zyskując sławę jednego z kluczowych utworów Richarda Wagnera (1813-1883).Twórca idei dramatu muzycznego nazwał swoje ostatnie wielkie dzieło „uroczystym misterium scenicznym w trzech aktach”. Odnajdujemy tu wszystkie najważniejsze cechy sztuki romantycznej: postulat syntezy muzyki, literatury, teatru i innych elementów wchodzących w skład „totalnego dzieła sztuki” według intencji kompozytora. Swoje monumentalne dzieło Wagner przygotowywał przez dziesięciolecia, a temat zaczerpnął z przeczytanego w 1845 r. w Dreźnie poematu Parzival słynnego minnesingera Wolframa von Eschenbacha. Wśród słuchaczy pamiętnej premiery w 1882 r. byli m. in. Anton Bruckner, Ferenc Liszt i młody Richard Strauss, który w późniejszych latach kontynuował wielkie tradycje dzieł Wagnera. |
26.03 | 19:00-21:30 | Jezioro łabędzie
Piotr Czajkowski
SPEKTAKL BALETOWY, MUZYKA Z CD |
Jezioro łabędzie jest uważane za najdoskonalszy i najbardziej reprezentatywny utwór z kręgu baletowej klasyki. Od ponad stu lat stanowi wyzwanie dla kolejnych pokoleń tancerzy, zespołów baletowych i choreografów. Swój fenomen zawdzięcza baśniowej tematyce, klasycznej sztuce tańca i muzyce, która w żadnym innym wcześniejszym balecie nie jest tak ściśle powiązana z treścią i dramatycznym wyrazem dzieła. Wrocławska inscenizacja przenosi widza w świat nasycony kolorami, pełen miłości, ale także nienawiści, rozpaczy i zemsty. Tancerze poruszają się z wdziękiem, z perfekcyjną synchronizacją, oddają się wręcz trzepotowi łabędzich skrzydeł. Momentami niemal się nimi stają. Balet wzbogacają dodatkowo motywy etniczne: hiszpańskie, neapolitańskie, węgierskie, tańczony jest nawet mazurek. To doskonałe tło dla kolejnych inscenizacyjnych innowacji. Pomimo futurystycznej scenografii (dzieło Małgorzaty Słoniowskiej) spektakl pozostaje klasyczny, a przy tym trzyma w napięciu i wzrusza. |
27.02 | 19.00-22.00 | Straszny dwór
Stanisław Moniuszko
|
Straszny dwór to najdoskonalsze dzieło operowe Moniuszki, jedno z najważniejszych w całej polskiej twórczości operowej. Wyreżyserowany przez Laco Adamika w Operze Wrocławskiej jest drugą inscenizacją opery Moniuszki tego reżysera, po zrealizowanej w 2005 r. Halce. To spektakl mocno osadzony w tradycji, zagrany w sarmackim kostiumie, choć w nowoczesnej, niezwykle wysmakowanej scenografii. Delikatnie zarysowany humor, intrygujące postaci i interesująca, dynamiczna choreografia to atuty nowej inscenizacji znanego utworu. Straszny dwór w tym ujęciu jest ciekawym spojrzeniem na temat polskiej tożsamości narodowej |
28.03 | 19.00-22.00 | Borys Godunow
Modest Musorgski
|
Modest Musorgski to, obok piotra Czajkowskiego, czołowy kompozytor rosyjski XIX w., a zarazem najwybitniejsza postać z kręgu twórców tzw. Potężnej Gromadki. Śmiały nowator, muzyczny wizjoner o doskonałym wyczuciu dramaturgii. Jego Borys Godunow w instrumentacji Nikołaja Rimskiego-Korsakowa jest operą o szczególnym znaczeniu w historii muzyki europejskiej, a także w twórczości samego kompozytora. Jako gatunek stanowi dzieło przełomowe, zarówno pod względem treści libretta, tematu jak i formy muzycznej. Utwór jest dramatem historycznym, opisującym mechanizmy władzy w XVII-wiecznej Rosji, choć jego przesłanie – los rządzonego ludu i poczynania władzy – pozostaje uniwersalne. |
29.03 | 17.00-20.00 | Halka
Stanisław Moniuszko |
Najpopularniejsza polska opera we wrocławskiej inscenizacji Laco Adamika ma ponadczasowy wydźwięk. Do scenicznych dzieł Stanisława Moniuszki powracają systematycznie kolejne pokolenia widzów i realizatorów. Narodowy charakter i ludowe inspiracje Halki to prawdziwe artystyczne wyzwanie dla teatru. Tym razem znany temat został przeniesiony z tradycyjnej ludowej oprawy w uniwersalną przestrzeń, w której dramat uczuć głównych bohaterów staje się bliższy współczesnej wrażliwości. Reżyser zerwał z rodzajowością i góralskim folklorem. Ukazał bolesne relacje międzyludzkie na tle świata, w którym pojęcie mezaliansu ponownie zyskuje na aktualności. |