OLA GOŚCINIAK: Biznes online. Dlaczego warto inwestować w tworzenie produktów cyfrowych?

 

Ola Gościniak. Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, redaktorka naczelna portalu internetowego GIRLBOSSKIE oraz magazynu GIRLBOSS, mentorka biznesów online w Paczce GIRLBOSSEK, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej Bądź Online oraz kursów online w Interaktywnej Akademii WordPressa, organizatorka Konferencji GIRLBOSS, inicjatorka raportu „Jesteś ekspertką! Uwierz w to!” i autorka cenionego podcastu #GIRLBOSS wyróżnionego przez Forbes Woman.

Od 2015 roku pomaga kobietom z całej Polski w realizacji ich interaktywnych marzeń i osiągnięciu niezależności finansowej na własnych zasadach. Przeszkoliła już ponad 50 000 Polek. Pokazuje im, jak stworzyć stronę WWW od podstaw, jak założyć sklep internetowy czy rozpocząć biznes online. Z sukcesem tworzy zaangażowaną społeczność Jesteśmy Interaktywne.

Laureatka w XII edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku w kategorii Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu oraz LadyBusiness Awards w kategorii Przedsiębiorcza Kobieta to TY. Od 2018 roku w rankingu TOP20 wpływowych blogerów JasonHunt. Prelegentka i mówczyni na wielu branżowych wydarzeniach, m.in. I <3 Marketing czy Blog Conference Poznań, BusinessWoman Live.

Absolwentka Informatyki na Politechnice Poznańskiej, Grafiki Projektowej w Collegium Da Vinci oraz Coachingu Biznesowego w WSKZ. Swoją pierwszą stronę internetową stworzyła jeszcze w podstawówce 20 lat temu. Od tamtej pory stworzyła ich ponad 500.

 

 

Praca zdalna, praca online stała się ostatnio bardzo popularna. Jak zacząć swój własny biznes online? I wg Ciebie, dlaczego wiele osób się na nią decyduje?

Ola Gościniak:  Można zacząć na kilka różnych sposób. Ja zawsze polecam, aby najpierw odnieść się do swojej pasji, do tego co potrafimy robić i co sprawia nam satysfakcję. Pomysł na produkt cyfrowy warto czerpać z własnych doświadczeń, obserwacji rynku, oraz rozmów z potencjalnymi klientami. Kluczowe jest zrozumienie problemów, z jakimi borykają się ludzie, i próba znalezienia innowacyjnych rozwiązań.

Następnie warto opracować plan biznesowy, określić docelową grupę odbiorców oraz wybrać odpowiedni model zarabiania online, takie jak e-commerce, subskrypcje, czy reklamy. Możliwości jakie daje nam biznes online są nieograniczone. Możemy pracować z dowolnego miejsca na świecie, o każdej godzinie. Wystarczy mieć laptop, smartfon i internet. Pomysłów na takie działania jest całe mnóstwo. Jest to rozwiązanie dla osób w różnym wieku. Tu nie ma ograniczeń i myślę, że dlatego tak szybko się rozwija.

 

W jaki biznes online warto inwestować w 2024 roku?

Takich biznesów jest całe mnóstwo. Ale zarekomenduje 4, które wg mnie mają największy potencjał.

E-commerce (handel elektroniczny). Sklepy internetowe oferujące produkty i usługi online są nadal jednymi z najbardziej popularnych biznesów. Można założyć własny sklep, można sprzedawać produkty na Etsy czy Allegro. Można też skorzystać z opcji dropshippingu – modelu biznesowego polegającego na sprzedaży produktów bez konieczności przechowywania ich fizycznie. Nie trzeba mieć magazynu czy ogromnego garażu. Produkty są wysyłane bezpośrednio od dostawcy do klienta, co eliminuje potrzebę magazynowania.

Marketing afiliacyjny. Jeśli mamy już jakąś społeczność w social mediach (nie musi być ona dużą) to możemy zarabiać na marketingu afiliacyjnym, promując produkty innych firm i otrzymując prowizję za każdą sprzedaż lub akcję generowaną przez ich unikalne linki afiliacyjne. Nie trzeba być influencerem aby to robić, dlatego od niedawna popularny jest model UGC – czyli niezależne osoby czy firmy.

Produkty cyfrowe: kurs online, eBook. Z doświadczenia wiem, że nie ma nic lepszego niż zarabianie na swojej wiedzy. Ludzie mają dziś ogromną świadomość rozwoju osobistego, przy małej ilości czasu. Dlatego kursy online czy eBooki są dla nich genialnym rozwiązaniem. Stworzenie eBooka czy kursu, jeszcze nigdy nie było tak proste. Na rynku dostępnych jest wiele bezpłatnych narzędzi  szablonów.

Freelancing. Bycie szefem dla samego siebie to świetne rozwiązanie i wiele możliwości. Popularne są zawody wirtualnej asysty, content managera czy specjalisty od social mediów.  Wystarczy kilka podstawowych umiejętności, aby zacząć zarabiać online.

 

Dlaczego warto inwestować w tworzenie produktów cyfrowych?

Produkty cyfrowe mają wiele zalet, takich jak skalowalność, niskie koszty produkcji i dystrybucji, oraz możliwość globalnego dotarcia do klientów. Ponadto, są one łatwe do aktualizacji, co pozwala na dostosowanie się do zmieniających się potrzeb rynku. Zalet takich produktów jest całe mnóstwo. Gdy robiłam raport “Jesteś ekspertką. Uwierz w to!” wyszło w nim, że nie trzeba być perfekcyjnym, aby coś stworzyć. Nie musi być całkowicie dopracowane, bo to nas ogranicza i spowalnia proces finalizacji. Taki produkt, zawsze można wyedytować, poprawić czy uaktualnić.

 

Jakie są kluczowe kroki w procesie tworzenia produktu cyfrowego?

Pierwszym krokiem jest określenie naszej niszy i grupy docelowej. Znalezienie odpowiedniej niszy nie jest łatwe. Jeśli ustalimy, że produkt “jest dla wszystkich” to nigdzie nie trafi i nasza praca będzie na marne.  Znalezienie odpowiedniej niszy jest krokiem do sukcesu. Kolejnym etapem jest ustalenie celu naszego produktu. Czy jest on lead magnetem, który wspiera budowanie listy mailingowej czy produktem sprzedażowym. A przede wszystkim, jaką wartość daje odbiorcą. Co się nauczy, dowie, jaką wartość ten produkt cyfrowy wniesie do jego życia. Następnie należy przeprowadzić badania rynkowe i analizę konkurencji. Zobaczyć jakie są podobne produkty, jak wyglądają, jaką mają cenę i co ofiarują i zrobić to lepiej. Kolejnym etapem jest projektowanie i rozwijanie produktu, testowanie go na grupie docelowej, oraz wprowadzanie ewentualnych poprawek.

 

Jakie są najlepsze strategie marketingowe dla biznesu online?

Skuteczne strategie marketingowe obejmują korzystanie z mediów społecznościowych- szczególnie jeśli tworzymy społeczność,, budowanie silnej marki osobistej z wykorzystaniem działań public relations, wykorzystywanie reklam płatnych, a także pozycjonowanie SEO. Ważne jest także utrzymywanie kontaktu z klientami poprzez newslettery czy regularne aktualizacje treści na stronie. Ja rekomenduje pisanie regularnie bloga. Dzięki niemu możemy poprawić naszą

 

Jak radzić sobie z konkurencją w biznesie online?

Są na to dwie szkoły.

Pierwsza, kluczowym elementem jest śledzenie rynku, analiza konkurencji i konkretna strategia marketingowa. Ponadto, budowanie lojalności swojej społeczności poprzez oferowanie wartości dodanej, doskonałej obsługi klienta i autentyczność, może znacząco pomóc w utrzymaniu konkurencyjnej pozycji.

Druga zakłada, że nie masz konkurencji (śmiech) i działasz intuicyjnie. Ostatnio spotkałam się z takim nastawieniem i przyznaje, że ma coś w sobie. Zmienia nastawienie, człowiek czuje się naprawde wyjątkowy.

 

Jakie są najczęstsze wyzwania w biznesie online?

Istnieje dużo wyzwań, ale myślę że takim najpopularniejszym jest nasza mentalność.Nasze przekonania nierzadko nas ograniczają, spowalniają proces twórczy. Nie zawsze chodzi o ilość obserwujących w social mediach czy rentowność biznesu. Jeśli ktoś po wielu latach pracy etatowej, zaczyna pracować w domu, to może mieć pewien “zjazd”. Cisza, samotność może być dla niektórych trudna. Dlatego też, zdecydowałam się, aby założyć Paczkę GirlBOSSesk, miejsce w którym możemy się wspierać, dyskutować, czerpać wiedzę i mobilizować.

 

Jakie są perspektywy rozwoju biznesu online w przyszłości?

Perspektywy rozwoju biznesu online są obiecujące, nawet bardzo obiecujące. Zwłaszcza w kontekście szybkiego postępu technologicznego. Zobaczcie jeszcze kilka lat temu mało kto znał takie słowa jak: ecommerce, AI czy CTA. Dziś to już standard.  Zwiększające się zaufanie konsumentów do zakupów online oraz rosnące możliwości personalizacji oferty przyczynią się do dalszego rozwoju biznesu online.

 

https://olagosciniak.pl/

Powiązane artykuły