Potrzebne są ułatwienia w dostępie do funduszy unijnych na Dolnym Śląsku

Relatywnie długi czas oceny wniosków o dofinansowanie składanych przez przedsiębiorców, konieczność przygotowywania i aktualizacji tych samych załączników i zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu kilka razy – to tylko niektóre z barier, z którymi zmagają się firmy MŚP na Dolnym Śląsku. Dlatego Dolnośląscy Pracodawcy przygotowali pakiet uproszczeń w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Dolnośląskiego.

Dolnośląscy Pracodawcy przygotowali propozycje uproszczeń w Regionalnym Programie Operacyjnym dla Województwa Dolnośląskiego. Jako jedyna organizacja biznesu z Dolnego Śląska zebrali sygnały i propozycje od przedsiębiorców, którzy borykają się z problemami przy aplikowaniu o wsparcie z RPO. Domagają się, aby system ubiegania się o dotacje był bardziej przyjazny dla biznesu.

– Chcemy pokazać, że problemy występują nie tylko na etapie aplikowania o środki europejskie, ale również w trakcie realizacji samych projektów. Przedsiębiorcy są zaskoczeni poziomem biurokracji. Zależy nam, aby wprowadzić zmiany i uprościć zasady ubiegania się o fundusze europejskie w naszym regionie. Stąd nasza inicjatywa – tłumaczy Artur Mazurkiewicz, prezes zarządu Dolnośląskich Pracodawców – regionalnego związku pracodawców Konfederacji Lewiatan.

Dolnośląscy Pracodawcy zdiagnozowali bariery administracyjne oraz zaproponowali własne rozwiązania. Przekazali je do Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym oraz do Ministerstwa Rozwoju. Propozycje zmian były też głównym tematem panelu dyskusyjnego dot. efektywności wdrażania RPO WD w Urzędzie Marszałkowskim we Wrocławiu w ubiegłym tygodniu.

– Podczas tego spotkania, w którym miałem okazję uczestniczyć zostały przedstawione informacje na temat stanu wdrażania RPO, tempa wydatkowania środków oraz problemów widzianych z poziomu administracji. Natomiast my jako przedstawiciele biznesu dostrzegamy zupełnie inne bariery, bardziej kluczowe dla małych i średnich przedsiębiorców – mówi Marcin Kowalski, wiceprezes zarządu Dolnośląskich Pracodawców.

Niejasne instrukcje i udzielanie zbyt ogólnych informacji

Lista barier administracyjnych liczy 12 pozycji. Przedsiębiorcy są zaskoczeni tym, że wciąż istnieje konieczność przedłożenia wniosku o dofinansowanie i załączników w formie elektronicznej i papierowej, gdzie wiele instytucji na poziomie krajowym wprowadziło już ułatwienia (możliwość składania wniosków tylko w wersji elektronicznej). Dużym problemem jest powielanie tych samych zapisów w instrukcjach wypełnienia wniosków o dofinansowanie, niezależnie od tematyki konkursu, co utrudnia aplikowanie o dofinansowanie i rodzi konieczność przedstawiania dodatkowych wyjaśnień na etapie oceny.

Przedstawiciele biznesu wskazywali również na zbyt ogólne odpowiedzi na pojawiające się wątpliwości udzielane przez pracowników instytucji odpowiedzialnych za środki unijne. Barierą jest też konieczność przygotowywania i aktualizacji tych samych załączników i zapisów we wniosku o dofinansowanie projektu kilka razy (w momencie złożenia samego wniosku, na etapie oceny formalnej i merytorycznej, przed podpisaniem umowy o dofinansowanie). Dla wielu przedsiębiorców takie wymagania są niezrozumiałe.

(BaPu)

Powiązane artykuły