W Operze Wrocławskiej trwają przygotowania do najnowszej premiery „Eugeniusza Oniegina” Piotra Czajkowskiego. Trwają próby z wybitnym rosyjskim reżyserem – Yuri Alexandrovem oraz z Marcinem Nałęcz- Niesiołowskim, który sprawuje kierownictwo muzyczne nad spektaklem. Premiera w dniach 7 i 8 lutego.
Ewa Michnik, dyrektor naczelny Opery Wrocławskiej: – „Eugeniusz Oniegin” to romantyczna opera oparta na słynnym poemacie Aleksandra Puszkina. Historię nieszczęśliwej miłości Tatiany i Oniegina kompozytor podkreślił wspaniałymi tematami muzycznymi, w których odnajdujemy elementy rosyjskiego folkloru. W spektaklu wystąpią znakomici soliści: Artur Ruciński (w partii Oniegina) święcący obecnie tryumfy na największych scenach operowych świata oraz Arnold Rutkowski (jako Leński), jeden z najbardziej popularnych polskich tenorów młodszego pokolenia. Przedstawienie reżyseruje wybitny rosyjski twórca Yuri Alexandrov, znany już wrocławskiej publiczności z wcześniejszej pracy przy spektaklu „Borys Godunow”. Muzycznie premierę przygotował gościnnie znakomity dyrygent Marcin Nałęcz-Niesiołowski, dekoracje zaprojektował Paweł Dobrzycki, kostiumy – Małgorzata Słoniowska, choreografię opracowała Bożena Klimczak.
Czajkowski to największy, a zarazem najbardziej europejski z kompozytorów rosyjskich XIX wieku, autor słynnych symfonii, koncertów, klasycznych baletów z nieśmiertelnym „Jeziorem łabędzim” na czele. Perłą jego twórczości jest „Eugeniusz Oniegin”, opera komponowana w latach 1877-1878, oparta na poemacie dygresyjnym Aleksandra Puszkina, a po raz pierwszy zaprezentowana w Moskwie w marcu 1879 r.
Libretto według wybitnego pierwowzoru literackiego opracowywał sam kompozytor. W efekcie powstała natchniona i mistrzowska opera, jedna z najpiękniejszych w epoce romantyzmu, utwór należący dziś do światowego kanonu.
Wielkie emocje, motyw niespełnionej miłości, przyjaźń, która ustępuje miejsca zranionej dumie i zazdrości, tragiczny pojedynek w tle, zbyt późno budzące się uczucie tytułowego bohatera – to wszystko odnajdą widzowie w tym poruszającym arcydziele. Eugeniusz Oniegin rozpoznaje w Tatianie miłość swego życia dopiero wtedy, gdy młoda kobieta jest już księżną, żoną księcia Gremina. Bezdusznie odrzucił niegdyś uczucie wrażliwej dziewczyny.
Od strony czysto muzycznej zaś – jak zwykle u Piotra Czajkowskiego – urzekająca inwencja melodii, doskonałe wyczucie formy, pełne blasku brzmienie orkiestry, porywające tańce: wspaniały walc oraz szczególnie miłe polskiemu słuchaczowi mazur i polonez. Niezwykłe pole do popisu dla śpiewaków kreujących główne partie: subtelna i szczera Tatiana „pisząca najpiękniejszy list miłosny w dziejach opery” i poeta Leński, „najpiękniejsze solo tenorowe w całej rosyjskiej literaturze operowej” (według opinii Piotra Kamińskiego).
REALIZATORZY:
Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Reżyser: Yuri Alexandrov
Scenografia, reżyseria świateł: Paweł Dobrzycki
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska
Przygotowanie chóru: Anna Grabowska-Borys
Choreografia: Bożena Klimczak
OBSADA:
Eugeniusz Oniegin – Mariusz Godlewski*, Jacek Jaskuła, Artur Ruciński*(7.02.)
Tatiana – Magdalena Molendowska*, Joanna Zawartko*
Olga – Katarzyna Haras, Jadwiga Postrożna
Leński – Nikolay Dorozhkin, Igor Stroin, Arnold Rutkowski*(7.02.)
Książe Gremin – Makariy Pihura, Tomasz Raff, Radosław Żukowski, Volodymyr Pankiv*
Łarina (matka) – Barbara Bagińska, Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak
Niania – Dorota Dutkowska, Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak
Triquet – Edward Kulczyk, Aleksander Zuchowicz
Zariecki – Marek Paśko, Tomasz Rudnicki
*gościnnie
Orkiestra, Chór i Balet Opery Wrocławskiej
BILETY: 71 370 88 80, www.opera.wroclaw.pl, opera@opera.wroclaw.pl ZAKRES CEN: 250 – 50 zł (7.02.), pozostałe spektakle 170 – 30 zł